Puuteollisuuden perustutkinto, puuseppä/tutkinnon osia

Puuteollisuuden perustutkinto, puuseppä/tutkinnon osia

• Koulutus alkaa: sopimuksen mukaan

Haluatko oppia suunnittelemaan ja valmistamaan kalusteita tai yksilöllisiä puutuotteita?

Voit myös suorittaa tutkinnon osia oman yksilöllisen työllitymistarpeesi mukaan!

Koulutukseen on jatkuva haku ja aloitukset sovitaan erikseen.

Puusepän opinnoissa opit tuntemaan eri puumateriaaleja ja niiden ominaisuuksia, lukemaan työpiirustuksia sekä suunnittelemaan ja valmistamaan tuotteita massiivipuusta ja levymateriaaleista piirustusten mukaisesti. Koulutuksen aikana opit käyttämään myös erilaisia käsityökaluja ja puuntyöstökoneita. Ammattitaito osoitetaan näytössä käytännön työtehtävissä joko oppilaitoksen puutyöverstaalla tai työssäoppimispaikalla. Tutkinnon suoritettuasi voit työllistyä puutuote- ja puusepänteollisuuteen, kuten ovi- ja ikkunatehtaisiin, keittiökalustetehtaisiin tai huonekaluteollisuuteen. Myös korjausrakentaminen työllistää. Puuseppä voi toimia myös itsenäisenä yrittäjänä.

TOTEUTUSTAPA:

Koulutukseen sisältyy lähiopetusta, käytännön harjoittelua oppilaitoksen työsalissa sekä työssäoppimista. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma (HOKS), jossa huomioidaan aikaisempi koulutus ja työkokemus. Näytöt suoritetaan koulutuksen edetessä HOKS:n mukaisesti. Tutkinnon suorittamisaika on noin 1,5 – 2 vuotta. Koulutuksessa on myös mahdollista suorittaa yksi tai useampi tutkinnon osa, jotka ovat puutuotevalmistuksessa toimiminen, puualan tilaustöiden valmistaminen, sisustuspuusepäntöiden tekeminen ja CNC-työstäminen puutuoteteollisuudessa.

SISÄLTÖ:

Puuteollisuuden perustutkinnon laajuus on 180 osp. Tutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) sekä yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).

Pakolliset tutkinnon osat:
·Puutuotevalmistuksessa toimiminen 45 osp

Valinnaiset tutkinnon osat:
·Puusepäntuotteiden valmistaminen 40 osp
·Puualan tilaustöiden valmistaminen 20 osp
·Sisustuspuusepäntöiden tekeminen 20 osp
·CNC-työstäminen puutuoteteollisuudessa 20 osp

Yhteiset tutkinnon osat:
·Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
·Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
·Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

Lisätiedot koulutuksen sisällöstä: kouluttaja Marko Haapamäki, marko.haapamaki@jamin.fi. puh. 040 – 585 1859

Koulutuksen aikaiset taloudelliset etuudet:Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, korotettua etuuden osaa ja kulukorvausta.LISÄTIETOJA koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance

Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös:
  • Facebookissa: www.facebook.com/etelapohjanmaan.tepalvelut
  • Twitterissä: TEpalvelutEPO* Instagramissa: tepalvelutepo

KOHDERYHMÄ:
Puuteollisuuden perustutkinto, puusepänteollisuuden osaamisala, puuseppä (180 osp) tai tutkinnon osia soveltuu työttömille tai työttömyysuhanalaisille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen yli 20-vuotiaille työnhakijoille, jotka ovat kiinnostuneita puusepän monipuolisista työtehtävistä. Koulutus ei edellytä aikaisempaa osaamista.

HAKEMINEN JA OPISKELIJAVALINTA:
Täytä hakemus työvoimakoulutukseen huolellisesti, koska sen perusteella hakijat kutsutaan haastatteluun.
Haastattelupäivä ilmoitetaan myöhemmin. Haastateltaville lähetetään kirjallinen kutsu tekstiviestillä haastatteluun.
Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa eikä sitä, tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus..
Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa

• Tarjoaja: Järviseudun ammatti-instituutti ⧉
  • TE-toimisto: Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto