Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan koulutus

Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajan koulutus

KOULUTUKSEN TAVOITE
Koulutuksen tavoitteena on suorittaa yksi tutkinnonosa Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnosta: Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus, 30 osp.
Koulutus ei vielä anna pätevyyttä ohjaajan työhön, mutta siitä on mahdollista jatkaa koko tutkinnon suorittamiseen

KOHDERYHMÄ
Koulutus on tarkoitettu alasta kiinnostuneille, peruskoulun suorittaneille yli 20-vuotiaille henkilöille.
Suomen kielitaitotaso on A2.2.

Sosiaali- ja terveysalan koulutukseen hakeutuvien on hyvä ottaa huomioon, että
· opiskelu ja ammatissa toimiminen edellyttävät hyvää fyysistä toimintakykyä, henkistä tasapainoa ja kykyä olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
· tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet sekä krooniset ihottumat ja allergiat voivat vaikeuttaa opiskelua tai myöhemmin työelämässä selviytymistä
· ala ei sovellu päihteiden väärinkäyttäjille
· mahdollinen veriteitse tarttuva sairaus saattaa rajoittaa työhön sijoittumista

Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei ole terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työssä oppimiseen, jos valtioneuvoston asetuksissa (1032 ja 1033/2011) määritellyissä sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan tutkinnoissa opintoihin liittyvät turvallisuusvaatimukset sitä edellyttävät ja jos estettä ei voida kohtuullisin toimin poistaa. Henkilön terveydentilan tai toimintakyvyn osalta tulee arvioida mahdollisten sairauksien aiheuttamat rajoitteet ja sairauksien yksilöllinen hoitotilanne.

Opiskelijan tulee koulutuksen järjestäjän pyynnöstä esittää rikostaustaote, jos työssä oppimisessa tai opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä toimitaan alaikäisten parissa. Tiettyjen edellytysten täyttyessä voidaan opiskelijalta pyytää huumausainetestiä koskeva todistus.

Tällä alalla on terveydentilavaatimuksia, jotka voivat olla opiskelijaksi ottamisen esteenä. Lisätietoa terveydentilavaatimuksista. Lisää tietoa ammatti- ja erikoisammattitutkintojen tutkintokohtaisista terveydentilavaatimuksista löytyy Opetushallituksen määräyksestä.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:
Opintojen aluksi kartoitetaan opiskelijan opiskeluvalmiudet ja laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS).

Koulutus sisältää 3 kuukauden lähiopetusjakson Omniassa (suomen kielen tuki mahdollinen) ja 3 kuukauden työelämässä oppimisen jakson koululaisten iltapäivätoiminnassa.

Opintojen lopussa jokaiselle laaditaan oma opintojen jatkosuunnitelma

Opiskelumuodot: Lähiopetus koululla Omniassa, verkko-opiskelu ja työpaikalla tapahtuva oppiminen.

Koulutuspaikka: Omnia Espoon keskus, os. Kirkkokatu 16

Koulutusaika: 25.9.2023-22.3.2024

LISÄTIETOA KOULUTUKSESTA: Omnia, Opettaja Suvi Nieminen, suvi.nieminen@omnia.fi

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN:
Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus internet-osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus (sanahakuna toimii koulutuksen numero 713603 tai koulutuksen nimi). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on sinun vahvistettava hakemuksesi TE-toimistossa tai Kuntakokeilussa ennen hakuajan 18.8.2023 päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen TE-toimiston tai Kuntakokeilun palvelupisteeseen.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

VALINNAT:
Esivalinta koulutukseen tehdään hakemusten perusteella, joten täytä hakemuksesi huolella, mm. selkeästi perustelut koulutukseen hakeutumiselle. Hakemusten perusteella valitaan osa hakijoista kielitestiin tai/ja haastatteluun, joihin tulee erillinen kutsu kouluttajalta.

KIELITESTI JA HAASTATTELUT:
Suomen kielen testi 5.9.2023 niille, joilla suomi toisena kielenä ja haastattelut kouluttajan toimesta (viikko 36).

KOULUTUKSEN AIKAISET ETUUDET:
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja Kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa. Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa KOULUTUSNEUVONNSTA
p. 0295 020 702 ma- pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai Chat-palvelu (klo 9-16) https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ⧉
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto