Kasvatus- ja ohjausala tutuksi (713189)

Kasvatus- ja ohjausala tutuksi (713189)

Koulutuksen tavoite

Koulutus antaa valmiuksia hakeutua kasvatus- ja ohjausalalle, esimerkiksi opiskelemaan koulunkäynnin ohjaajaksi tai iltapäivätoiminnan ohjaajaksi.

Työelämässä oppiminen sisältää kasvatus-, ohjaus- ja huolenpitotyössä avustamista päiväkodeissa, kouluissa ja iltapäiväkerhoissa.

Kohderyhmä
Koulutus on tarkoitettu alasta kiinnostuneille, peruskoulun suorittaneille yli 20-vuotiaille henkilöille.

Suomen kielitaitotaso B1.1.

Sosiaali- ja terveysalan koulutukseen hakeutuvien on hyvä ottaa huomioon, että
·opiskelu ja ammatissa toimiminen edellyttävät hyvää fyysistä toimintakykyä, henkistä tasapainoa ja kykyä olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
·tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet sekä krooniset ihottumat ja allergiat voivat vaikeuttaa opiskelua tai myöhemmin työelämässä selviytymistä
·ala ei sovellu päihteiden väärinkäyttäjille
·mahdollinen veriteitse tarttuva sairaus saattaa rajoittaa työhön sijoittumista

Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei ole terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työssä oppimiseen, jos valtioneuvoston asetuksissa (1032 ja 1033/2011) määritellyissä sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan tutkinnoissa opintoihin liittyvät turvallisuusvaatimukset sitä edellyttävät ja jos estettä ei voida kohtuullisin toimin poistaa. Henkilön terveydentilan tai toimintakyvyn osalta tulee arvioida mahdollisten sairauksien aiheuttamat rajoitteet ja sairauksien yksilöllinen hoitotilanne.

Opiskelijan tulee koulutuksen järjestäjän pyynnöstä esittää rikostaustaote, jos työssä oppimisessa tai opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä toimitaan alaikäisten parissa.
Tiettyjen edellytysten täyttyessä voidaan opiskelijalta pyytää huumausainetestiä koskeva todistus.

Tällä alalla on terveydentilavaatimuksia, jotka voivat olla opiskelijaksi ottamisen esteenä. Lisätietoa terveydentilavaatimuksista: https://www.omnia.fi/koulutustarjonta/ammatillinen-peruskoulutus/terveydentilan-toimintakyvyn-vaikutus-opiskelijavalintaan-sora-lainsaadanto
Lisää tietoa ammatti- ja erikoisammattitutkintojen tutkintokohtaisista terveydentilavaatimuksista löytyy Opetushallituksen määräyksestä: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/koulutuksen-jarjestajille-keinoja-puuttua-opiskeluun

Sisältö
Opintojen aluksi kartoitetaan opiskelijan opiskeluvalmiudet ja laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS).

Koulutus sisältää suomen kielen opetusta ja työelämässä oppimista.

Opintojen lopussa jokaiselle laaditaan oma opintojen jatkosuunnitelma.

Opiskelumuodot
Lähiopetus koululla Omniassa, verkko-opiskelu, opintokäynnit ja työpaikalla tapahtuva oppiminen.

Koulutuspaikka
Omnia Espoon keskus, Kirkkokatu 16, Espoo

Koulutusaika
4.9.2023-1.3.2024

Omnia:
Opettaja Suvi Nieminen, suvi.nieminen@omnia.fi
p.0500 595649
Vastuuopettaja Anne Lehosvuo-Halmela, anne.lehosvuo-halmela@omnia.fi
p. 050 3264819

Työvoimakoulutukseen hakeminen
Koulutus on suunnattu TE-toimiston tai kuntakokeilun työttömille, työttömyysuhan alaisille tai toistaiseksi lomautetuille asiakkaille. Työnhaun tulee olla voimassa.

Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus www.tyomarkkinatori.fi sivustolla > Haussa oleva työvoimakoulutus > Sanahakuun koulutuksen nimi tai numero: 713189. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on sinun vahvistettava hakemuksesi TE-toimistossa/kuntakokeilun toimipisteessä ennen hakuajan päättymistä. Haku päättyy 4.8.2023. Vaihtoehtoisesti voit jättää hakuaikana paperihakemuksen työ- ja elinkeinotoimiston tai Kuntakokeilun toimipisteeseen.

Perustele hakemukseesi huolella miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. Hakemusten perusteella valitaan osa hakijoista kielitestiin ja/tai haastatteluun. Valintatilaisuuteen tulee erillinen kutsu kouluttajalta. Kielitesti ja haastattelut kouluttajan toimesta viikolla 33. Varauduthan siihen, että kutsu haastatteluun voi tulla lyhyellä varoitusajalla. Valinnat tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Tietoa työvoimakoulutuksista ja koulutuksen aikaisista etuuksista
Tietoa työvoimakoulutuksista ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa KOULUTUSNEUVONNASTA
p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai chat-palvelu ma-pe 9-16 https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ⧉