Mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkinto (713018)

Mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkinto (713018)

Haluatko auttaa haastavaa elämäntilannetta läpikäyvää asiakasta?

Osaatko kohdata vaikeitakin asioita ja tilanteita?

Mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkinto antaa valmiudet ammatilliseen työskentelyyn mielenterveys- ja päihdetyössä asiakkaiden sekä heidän lähi- ja läheisverkostojensa kanssa.

Opit toimimaan asiakaslähtöisesti eettisten toimintaperiaatteiden mukaisesti, tuntemaan alan tietoperustan ja työmenetelmät sekä hyödyntämään tietotaitoasi työssä. Myös erilaiset palvelujärjestelmät ja alan lainsäädäntö tulevat koulutuksessa tutuiksi.

Koulutuksen suoritettuasi voit toimia asiakastyössä ehkäisevässä, kuntouttavassa, hoidollisessa, toipumista edistävässä, haittoja vähentävässä tai asumispalveluja tukevassa työssä sosiaali- ja terveysalalla.

Voit tehdä työtä esimerkiksi kuntien, yksityisten yritysten tai järjestöjen tarjoamissa palveluissa. Työpaikkasi voi olla aikaisemmasta koulutuksestasi ja kokemuksestasi riippuen sairaala, vankila, päihde-, mielenterveys-, nuoriso- ja lastensuojelutyö sekä vapaaehtoistoiminnan alue.

Koulutuksessa suoritetaan Mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkinto (150 osp).

Pakolliset tutkinnon osat (100 osp)
·Ammatillisuuden toteuttaminen mielenterveys- ja päihdetyössä
·Lähi- ja läheisverkostoissa toimiminen.

Valinnaiset tutkinnon osat, joista suoritetaan kaksi tutkinnonosaa (yht. 50 osp)
·Digitaalisessa vuorovaikutuksessa toimiminen
·Laajentuvassa yhteisössä toimiminen
·Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmien käyttäminen.

Mielenterveys- ja päihdetyöntekijän koulutukseen voivat hakea työttömät tai työttömyysuhan alaiset työnhakijat, joilla on suoritettuna tutkinto sosiaali- ja terveysalalta tai humanistiselta-, kulttuuri- ja kasvatusalalta sekä edellytykset työllistyä mielenterveys- ja päihdetyöhön. Koulutuksen tavoitteena on mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkinto.

Koulutukseen osallistujien tulee täyttää tutkinnon terveydentilavaatimukset. Tutustu terveydellisiin vaatimuksiin terveys- ja hyvinvointialalla Hakijan terveys- ja toimintakyky | Opintopolku https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/hakijan-terveys-ja-toimintakyky

Kielitaitotaso: B1.1

OPISKELUMUODOT JA KOULUTUKSEN KESTO
Koulutus muodostuu innostavista koulutuspäivistä, oppimistehtävistä, ryhmä- ja projektitöistä, itsenäisestä työskentelystä, pienryhmäohjauksesta ja työelämässä oppimisesta. Työelämässä oppiminen ja osaamisen osoittaminen eli näyttö tehdään asiakastyössä sosiaali- ja terveysalalla hyvinvointialueiden ja valtion palveluissa, yksityisissä yrityksissä tai järjestöissä. Hakeudut sinua kiinnostavaan työpaikkaan koulutuksen aikana työelämässä oppimisen jaksoa varten.

Työelämässä oppimisen aikana noudatetaan työpaikan normaaleja työaikoja.

Koulutuksen ajankohta 4.9.2023 – 18.9.2024. Koulutuksen kesto on noin 1 vuosi.
Loma-ajankohdat 27. – 29.12.2023 ja 8. – 21.7.2024

Koulutuksen lopullinen pituus ja sen sisältö määräytyvät opiskelijan lähtötason mukaan. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittymissuunnitelma, jota päivitetään tutkinnon suorittamisen aikana.

Koulutuspaikka Omnia, Lehtimäentie 1, Espoon keskus

Lisätietoja koulutuksesta antaa Janne Gustafsson, opettaja, janne.gustafsson@omnia.fi, 040 126 7572

HAKEUTUMINEN
Koulutus on suunnattu TE-toimiston tai Kuntakokeilun työttömille, työttömyysuhan alaisille tai toistaiseksi lomautetuille asiakkaille. Työnhaun tulee olla voimassa.

Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > Haussa oleva työvoimakoulutus > Sanahakuun koulutuksen numero 713018 tai koulutuksen nimi. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen TE-toimiston tai Kuntakokeilun palvelupisteeseen. Mikäli sähköinen hakemus täytetään ilman pankkitunnuksia, hakemus on vahvistettava TE-toimistossa tai Kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Hakuaika päättyy 31.7.2023.

Perustele hakemukseesi huolella, miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. Hakemusten perusteella valitaan osa hakijoista valintakokeeseen/haastatteluun. Valintakokeeseen tulee erillinen kutsu kouluttajalta.

Kielitestit ja haastattelut
Hakemusten perusteella kutsutaan alalle soveltuvat hakijat haastatteluun, joka järjestetään oppilaitoksessa / Teams-kokouksessa viikolla 33 (14-18.8.2023).

Hakija, jonka äidinkieli ei ole suomi, voi osoittaa suomen kielen taitonsa riittävän opiskeluun joko todistuksella tai osallistumalla kielitestiin (taso B1.1).

Koulutusvalinnat hakemusten ja haastattelujen perusteella. Opiskelijoita valitaan koulutukseen 20

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

LISÄTIETOA TYÖVOIMAKOULUTUKSISTA JA KOULUTUKSEN AIKAISISTA ETUUKSISTA
Koulutuksen ajalta sinulle voidaan maksaa samaa työttömyysetuutta (ansiopäiväraha/peruspäiväraha/työmarkkinatuki) johon sinulla työttömänä ollessasi on oikeus. Mikäli et ole työtön tai työttömyysuhan alainen (lomautettu tai osa-aikatöissä), selvitä etukäteen, mitä etuutta olet oikeutettu saamaan koulutuksen ajalta.

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse KOULUTUSNEUVONNASTA
p. 0295 020 702, ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai Chat-palvelu ma-pe 9-16 https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ⧉
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto