Ohjausala tutuksi (713219)

Ohjausala tutuksi (713219)

Tässä koulutuksessa opit ohjaamaan työikäisiä asiakkaita erilaisissa elämäntilanteissa. Opit ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä hyödyntämään monialaista verkostoa työssäsi. Perehdyt digitaalisen toimintaympäristön tarjoamiin mahdollisuuksiin edistää asiakkaan osaamista ja työllistyvyyttä.

Ohjaustehtävät voivat olla esimerkiksi nuorten ja aikuisten kuntouttavassa työtoiminnassa, sosiaalisessa kuntoutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa tai järjestötoiminnassa.

Koulutus on suunnattu hakijoille, joilla on aikaisempia opintoja tai työkokemusta ohjaus-, sosiaali- tai terveysalalta tai muulta soveltuvalta alalta.

Tutkinnonosa ei anna erillistä ammattinimikettä vaan on osa Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkintoa.

Mitä valmiuksia tarvitset?

Kielitaidon arviointi
Hakija, jonka äidinkieli ei ole suomi, voi osoittaa suomen kielen taitonsa riittävän opiskeluun joko todistuksella tai osallistumalla kielitestiin (taso B1.1). Jos hyväksyttävää todistusta ei ole, hakija saa kutsun kielitestiin sähköpostilla. Se tulee läpäistä, jotta haku jatkuisi.

Koulutus on SORA-lainsäädännön alainen, joten hakijan tulee täyttää säädösten mukaiset edellytykset koskien terveydentilaa ja toimintakykyä sekä aiempia opiskeluoikeuden peruuttamisia.

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille, työttömyysuhan alaisille ja toistaiseksi lomautetuille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa.

OPISKELUMUODOT:
Koulutus muodostuu innostavista koulutuspäivistä, oppimistehtävistä, ryhmätöistä, itsenäisestä työskentelystä, pienryhmäohjauksesta ja työelämässä oppimisesta.

KOULUTUKSEN KESTO:
Opinnot kestävät noin 6 kuukautta. Opintojen kesto määräytyy henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan ja siihen vaikuttavat mm. aikaisemmat opintosi, työkokemuksesi sekä yksilöllinen opiskelutarpeesi.

Koulutuksen ajankohta: 9.10.2023-29.3.2024.
Koulutuksen loma-aika: 22.12.2023-5.1.2024

KOULUTUSPAIKKA: Omnia, Kirkkokatu 16, Espoon keskus.

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA: Vastuukouluttaja Pia Kytösaho, pia.kytosaho@omnia.fi

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN:
Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus internet-osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus (sanahakuna toimii koulutuksen nimi tai numero 713219).

Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on sinun vahvistettava hakemuksesi TE-toimiston tai Kuntakokeilun toimipisteessä ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää hakemuksen TE-toimiston tai Kuntakokeilun toimipisteeseen. Hakuaika päättyy 8.9.2023.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

VALINNAT:
Esivalinta koulutukseen tehdään hakemusten perusteella, joten täytä hakemuksesi huolella, mm. selkeästi perustelut koulutukseen hakeutumiselle. Hakemusten perusteella valitaan osa hakijoista kielitestiin ja/tai haastatteluun, joihin tulee erillinen kutsu kouluttajalta.

KIELITESTI JA HAASTATTELUT:
Kielikoe 26.9.2023 ja haastattelut 27.9.2023 (vko 39). Kouluttaja kutsuu kielitestiin ja/tai haastatteluun valitut sähköpostilla ja tekstiviestillä. Varauduthan siihen, että kutsu kielitestiin/haastatteluun voi tulla lyhyellä varoitusajalla.

TIETOA TYÖVOIMAKOULUTUKSESTA JA KOULUTUKSEN AIKAISISTA ETUUKSISTA:
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja Kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa. Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa Koulutusneuvonnasta
p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai Chat-palvelusta ma-pe 9-16 https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ⧉
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto