Työvalmentaja 713077

Työvalmentaja 713077

Ohjaatko työssäsi asiakkaita esimerkiksi työn tai opintojen pariin? Haluatko laajentaa osaamistasi työvalmentajana ja ohjaajana sekä edistää työyhteisöjen työhyvinvointia? Ratkaisukeskeisille ja ohjaistaitoisille työvalmennuksen ammattilaisille on työelämässä kysyntää.

Erikoisammattitutkinnon suoritettuasi valmistut työvalmentajaksi. Opit toimimaan ohjaajana asiakaslähtöisesti eettisten toimintaperiaatteiden mukaisesti, tuntemaan alan tietoperustan ja työmenetelmät sekä hyödyntämään tietotaitoasi ohjaajana sekä työvalmentajan työssä. Erilaiset palvelujärjestelmät ja alan lainsäädäntö tulevat sinulle koulutuksen aikana tutuiksi. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja Kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa.

Kohderyhmä:
Koulutus sopii ihmisille, jotka työskentelevät tai haluavat työskennellä työvalmentajina, sekä asiantuntijoina ja esimiehinä, jotka haluavat kehittää ohjausta, työvalmennusta sekä edistää työntekijöiden työhyvinvointia työyhteisössään.

Koulutuksen suomen kielen taitotaitotaso on B1.1.

Koulutuksen kesto:
Opintojen kesto on yksilöllinen. Keskimäärin opinnot kestävät 1 vuoden. Sen sisältö määräytyy opiskelijan lähtötason mukaan. Opintojen alussa jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittymissuunnitelma, jota päivitetään tutkinnon suorittamisen aikana.

Koulutuksen ajankohta:
2.10.2023 – 11.10.2024

Kielitesti ja haastattelu
Kielitestit kouluttajan toimesta, ajankohdaksi on varattu viikko 37. Haastattelut kouluttajan toimesta viikolla 37.

Sisältö:
Koulutuksen aikana suoritettava Kuntoutus-, tuki ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinto (180 osp) sisältää:
· Asiantuntijana toimiminen asiakkaan toimintaympäristössä ja palvelujärjestelmässä (60 osp, pakollinen tutkinnonosa),
· Työvalmennuksen osaamisala (80 osp) sekä
· Mielenterveyden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin tukeminen (40 osp, valinnainen tutkinnonosa)

Opiskelumuodot:
Koulutus muodostuu innostavista koulutuspäivistä, oppimistehtävistä, ryhmä- ja projektitöistä, itsenäisestä työskentelystä ja työelämässä oppimisesta. Työelämässä oppiminen ja osaamisen osoittaminen eli näyttö tehdään asiakastyössä kuntien ja valtion palveluissa, yksityisissä yrityksissä tai järjestöissä. Koulutuksen aikana hakeudut työelämässä oppimisen jaksoa varten sinua kiinnostavaan työpaikkaan, joka voi olla esim. sosiaali- ja terveysalalla, koulutuksen tai TE-palvelujen parissa. Työelämässä oppimisen aikana noudatetaan työpaikan normaaleja työaikoja.

Koulutuspaikka:
Omnia, Lehtimäentie 1, Espoo.

LISÄTIETOA
Katri Tuomainen, katri.tuomainen@omnia.fi, p. 040 5586948

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja Kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai Kuntakokeilussa. Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus internet-osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi ja Henkilöasiakkaat-kohdasta löytyy haussa oleva työvoimakoulutus (> sanahakuna toimii koulutuksen numero 713077 tai koulutuksen nimi >Näytä ilmoitukset sivun alareunassa >klikkaa koulutusta johon olet hakemassa >valitse Tiedot-välilehti (sivun yläreunassa) > Hae tähän koulutukseen). Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun.
Perustele hakemukseesi huolella, miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. Hakemusten perusteella osa hakijoista valitaan valintahaastatteluun.

Mikäli sähköinen hakemus täytetään ilman pankkitunnuksia, hakemus on vahvistettava TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä.

HAASTATTELUN/VALINTATILAISUUDEN VELVOITTAVUUS
Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

KOULUTUKSEN AIKAISET ETUUDET
Koulutuksen ajalta sinulle voidaan maksaa samaa työttömyysetuutta (ansiopäiväraha/peruspäiväraha/työmarkkinatuki) johon sinulla työttömänä ollessasi on oikeus. Mikäli et ole työtön tai työttömyysuhan alainen (lomautettu tai osa-aikatöissä) selvitä etukäteen mitä etuutta olet oikeutettu saamaan koulutuksen ajalta.

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse KOULUTUSNEUVONNASTA p. 0295 020 702, ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

Valintojen etenemistä voit seurata koulutusvalintojen jälkeen sähköisen asioinnin kautta (www.tyomarkkinatori.fi).

• Tarjoaja: Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ⧉
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto