Maatalousalan perustutkinto tai tutkinnon osa/osat, Haapajärvi

Maatalousalan perustutkinto tai tutkinnon osa/osat, Haapajärvi

Kiinnostaako sinua maaseutumiljöö ja eläinten hoitaminen tai haaveiletko maaseutuyrittäjyydestä? Nyt sinulla on mahdollisuus opiskella työvoimakoulutuksena Haapajärvellä maatalousalan perustutkinto tai tutkinnon osia maatalousteknologian, maatilatalouden tai eläintenhoidon osaamisaloilta. Maatalousteknologian ja maatilatalouden osaamisaloista valmistut maaseutuyrittäjäksi ja eläintenhoidon osaamisalasta eläintenhoitajaksi.

Kohderyhmänä ovat maatalousalasta kiinnostuneet TE-toimiston sekä työllisyyden kuntakokeilun asiakkaat, jotka soveltuvat koulutukseen ja koulutuksen tavoiteammattiin ja joilla on alalle vaadittava terveys ja toimintakyky. Alalla on eduksi hyvä fyysinen kunto. Koulutus ei välttämättä sovellu hengitysoireista kärsiville tai allergisille henkilöille.

Tule opiskelemaan maatalousalaa moderniin oppimisympäristöömme ammattitaitoisten opettajien opetuksessa ja ohjauksessa.
Maaseutuyrittäjä toimii osaamisalasta ja muista opintovalinnoista riippuen maatilatalouden eri ammateissa, kuten maanviljelijänä, tuotantoeläinten hoitajana, maatalouslomittajana, maatalouskoneurakoitsijana, huoltokorjaamoyrittäjänä, maataloustarvikekaupassa sekä lomitus-, työ-, kone-, bioenergia- ja maisemanhoitopalveluja tarjoavissa yrityksissä työntekijänä tai itsenäisenä yrittäjänä.

Eläintenhoitajalla on valmiudet eläintenhoitoalan yrityksen perustamiseen tai toimimiseen eläintenhoitajana maatilalla, lomittajana, kotieläinpuistossa, eläintarhassa, tutkimuslaitoksissa, eläinklinikoilla ja muissa eläinalan yrityksissä. Eläintenhoidon osaamisalalla voi erikoistua tuotantoeläinten hoitamiseen ja hyvinvointiin.

Koulutusaika: 21.8.2023 – 16.1.2026
Koulutuksen kesto: 180 osp/henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaisesti
Haku päättyy 31.7.2023
Lue lisää tutkinnon perusteista: https://www.jedu.fi/koulutus/maatalousalan-perustutkinto/3981

Maatalousalan perustutkinto tai tutkinnon osat
Maatalousalan perustutkinto on tarkoitettu alasta kiinnostuneille henkilöille, jotka haluavat suorittaa alan tutkinnon tai tutkinnon osia. Valittavissa on maatalousteknologian (1768), maatilatalouden (1769) tai eläintenhoidon (1767) osaamisalat. Maatalousteknologian ja maatilatalouden osaamisaloista valmistut maaseutuyrittäjäksi ja eläintenhoidon osaamisalasta eläintenhoitajaksi. Tavoitteena on koulutuksen aikana saavuttaa sellainen osaaminen, joka riittää työllistymiseen alan työtehtäviin. Koulutus toteutetaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaisesti ja suunnitelma siihen laaditaan koulutuksen alussa yhteistyössä opiskelijan kanssa.

Koulutus on opiskelijalle maksutonta valtionosuusehtoista työvoimakoulutusta.

TOTEUTUS
Koulutus toteutetaan 21.08.2023-16.1.2026 pääsääntöisesti lähiopiskeluna. Yksittäisiä päiviä voi toteutua HOKS:n mukaisesti etäopintoina.

KYSY LISÄTIETOJA!
Lisätietoja: Koulutusjohtaja Timo Seppälä, timo.seppala@jedu.fi, p. 040 5903101

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN
Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeilun toimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi asioimalla tai soittamalla TE-toimistossa tai kuntakokeilun toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kouluttaja haastattelee hakijat, pääsääntöisesti puhelimitse. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Jotta voit tulla valituksi työvoimakoulutukseen, tulee työnhakusi olla voimassa. Voit avata työnhakusi Oma asiointi -verkkopalvelussamme. Voit seurata verkkopalvelussa myös hakemuksesi käsittelyä kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä tai haastatteluun tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto