Metsäalan perustutkinto tai tutkinnon osa/osat, metsätalous Haapajärvi

Metsäalan perustutkinto tai tutkinnon osa/osat, metsätalous Haapajärvi

Sinustako metsätalouden ammattilainen, metsuri-metsäpalvelujen tuottaja? Tämän koulutuksen kautta saat osaamista metsänhoito- ja puunkorjuupalvelutehtäviin, metsätraktoreiden käyttöön, metsäenergian hankintaan sekä koneellinen puunkorjuuseen. Metsäalan perustutkinnon metsatalouden osaamisalan suorittanut metsuri-metsäpalvelujen tuottaja suunnittelee ja toteuttaa monipuolisia metsäluonnonhoitoon ja puunkorjuuseen liittyviä töitä.

Koulutuksen kohderyhmänä ovat metsäalasta kiinnostuneet TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilun asiakkaat. Koulutus on suunnattu työttömille ja työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, alanvaihtajille, sekä yli 20-vuotialle oppivelvollisuuden suorittaneille työnhakijoille. Koulutukseen ei ole erityisiä pääsyvaatimuksia.

Metsäalan perustutkintoon johtava koulutus on tarkoitettu alasta kiinnostuneille henkilöille, jotka haluavat suorittaa metsäalan perustutkinnon tai tutkinnon osia. Kouluttaudut metsätalouden osaamisalalle ja valmistut metsuri-metsäpalvelujen tuottajaksi monipuolisiin metsätalouden työtehtäviin.

Keskeisiä opintoja ovat metsänhoito ja puunkorjuupalvelut, metsätraktoreiden käyttö, metsäenergian hankinta sekä koneellinen puunkorjuu. Käytössä on nykyaikainen kalusto ja monipuolinen oppimisympäristö, mikä mahdollistaa myös uusiutuvien energiamuotojen käytön ja kestävän kehityksen toteuttamisen. Lue lisää https://www.jedu.fi/koulutus/metsaalan-perustutkinto/3982

KOULUTUKSEN TAVOITE
  • Metsäalan perustutkinnon tai tutkinnon osan suorittaminen
  • Työllistyminen metsätalouden monipuolisiin työtehtäviin hyväksytysti suoritetun koulutuksen jälkeen

Koulutusaika 4.9.2023-30.1.2026
Loma-ajat: 23.29.10.2023; 20.12.2023 1.1.2024; 4.-10.3.2024; 1.7.-4.8.2024; 21.-27.10.2024; 3.-9.3.2025; 30.6.-3.8.2025; 20.-26.10.2025.
Koulutuksen kesto 180 osp/HOKS. Koulutukseen valituille laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämisen suunnitelma (HOKS).
Haku päättyy 7.8.2023

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ JA RAKENNE
Metsänhoitoon ja puunkorjuuseen erikoistunut ammattilainen osaa uudistaa metsää eri menetelmillä, määrittää sekä toteuttaa taimikon ja kasvatusmetsän hoitotarpeen eri menetelmillä hoito-ohjeen mukaisesti, huomioiden metsä- luonnon muut käyttöarvot.

Koulutus tuottaa ammattilaisia metsuri-metsäpalvelujen tuottajiksi, jotka osaavat sekä manuaalisia että koneellisia työskentelytaitoja.
Metsänhoitoon ja puunkorjuuseen erikoistunut ammattilainen osaa uudistaa metsää eri menetelmillä, määrittää sekä toteuttaa taimikon ja kasvatusmetsän hoitotarpeen eri menetelmillä hoito-ohjeen mukaisesti, huomioiden metsäluonnon muut käyttöarvot.

KOULUTUKSEN TOTEUTUS
Koulutus on pääsääntöisesti lähiopiskelua. Yksittäisiä päiviä voi toteutua henkilökohtaisen suunnitelman mukaan etäopintoina.
Koulutus on opiskelijalle maksutonta valtionosuusehtoista työvoimakoulutusta.

Koulutus toteutetaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman mukaisesti (HOKS), joka laaditaan koulutuksen alussa yhteistyössä opiskelijan kanssa. Aikaisempi osaaminen tunnistetaan ja koulutusmoduulit sekä kesto määräytyvät aiemman osaamisen perusteella.

KOULUTUKSEN PÄÄSYVAATIMUKSET
Koulutukseen ei ole erillisiä pääsyvaatimuksia, mutta joissakin alan työtehtävissä hyvä fyysinen kunto voi olla tarpeen. Koulutukseen voivat hakea kaikki metsäalasta kiinnostuneet, alan vaihtajat ja työnhakijat, jotka ovat sitoutuneita ja motivoituneita alalle.

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA
Koulutusjohtaja Timo Seppälä, timo.seppala@jedu.fi, p. 040 5903101

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN
Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeilun toimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi asioimalla tai soittamalla TE-toimistossa tai kuntakokeilun toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kouluttaja haastattelee hakijat, pääsääntöisesti puhelimitse. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Jotta voit tulla valituksi työvoimakoulutukseen, tulee työnhakusi olla voimassa. Voit avata työnhakusi Oma asiointi -verkkopalvelussamme. Voit seurata verkkopalvelussa myös hakemuksesi käsittelyä kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä tai haastatteluun tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto