ARTESAANI, Taideteollisuusalan perustutkinnon osa (714026)

ARTESAANI, Taideteollisuusalan perustutkinnon osa (714026)

Koulutus on tarkoitettu sisustusrakentamisesta kiinnostuneille 20 vuotta täyttäneille työttömille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille. Koulutus sopii erityisesti myynti- ja asiakaspalveluhenkisille sekä itsenäisestä työskentelystä kiinnostuneille henkilöille. Pintakäsittely- tai rakennusalan työkokemus on eduksi, mutta koulutus sopii myös ammatinvaihtajille, joilla on soveltuva aikaisempi työkokemus.
Alalla toimiminen edellyttää kohtuullisen hyvää terveyttä ja suomen kielen taitoa.

AJANKOHTA

24.10.2023 – 26.4.2024

KESTO

Koulutuksen kesto ja tarkempi sisältö määräytyy koulutuksen alussa laaditun henkilökohtaistamissuunnitelman mukaan. Suunnitelmassa otetaan huomioon aikaisempi osaaminen ja työkokemus. Koulutuksen alussa selvitetään lisäksi opiskelijan koulutuksen kokonaistavoite ja aikataulutetaan välitavoitteet.

TAVOITTEET JA HYÖDYT

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija hankkii sellaiset ammatilliset valmiudet, joiden avulla hän pystyy työllistymään sisustusrakentamisen eri työtehtäviin. Koulutuksen läpäissyt opiskelija voi toimia sisustusalan työtehtävissä tuotteiden suunnittelu- ja valmistustehtävissä, tilojen suunnittelu- ja rakentamistehtävissä, palvelujen suunnittelu- ja toteuttamistehtävissä, ohjaustoiminnassa, teollisessa tuotannossa, asiakaspalvelussa ja myyntityössä sekä korjaus-, rakentamis- ja huoltotehtävissä. Sisustusalan ammattilainen toimii yhteistyössä eri rakennus- ja suunnittelualan ammattilaisten kanssa itsenäisenä toimijana.
Koulutuksen aikana opiskelija suorittaa Taideteollisuusalan perustutkinnon (artesaani) osan tai osia. Tarvittaessa opiskelija voi täydentää tutkinnon loppuun oppisopimuskoulutuksessa.

SISÄLTÖ

Koulutuksen sisältö muodostuu Taideteollisuusalan perustutkinnon (artesaani) vaatimuksista, joita sovelletaan opiskelijalle laadittavan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan.

Koulutuksen sisältö esim.:
·Työnhaku- ja opiskeluvalmennus
·Sisustusrakentaminen
·Sisustuspintakäsittely
·Rakennuspiirustukset ja laskenta
·Työturvallisuuskortti
·Oman työn suunnittelu ja kannattavuuslaskenta
·Yrittäjyyden perusteet
·Asiakaspalvelu ja markkinointi
·Tietotekniikka ja suunnitteluohjelmien hyödyntäminen
·Yritysesittelyt ja yritysvierailut alan yrityksiin

Taideteollisuusalan perustutkinto: Taideteollisuusalan perustutkinto – ePerusteet (opintopolku.fi)
Koulutuksessa korostetaan turvallista työskentelyä.

TOTEUTUS

Valinnat suoritetaan hakemusten ja haastattelujen perusteella.

Ammatilliseen koulutukseen valituille osallistujille laaditaan henkilökohtainen suunnitelma koulutuksen suorittamiseksi. Opintojen kesto voi vaihdella yksilöllisesti opintojen henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaisesti.

Koulutukseen sisältyy lähiopetusta, ohjattua etäopiskelua sekä työssäoppimista (työpaikalla tapahtuvaa koulutusta). Lähiopetus toteutetaan arkipäivisin (7.30-14.00).

Työelämässä tapahtuva työssäoppimisjakso suoritetaan eri sisustus-, rakennus- ja pintakäsittelyalan yrityksissä 8.1.-23.4.2024. Yrityksissä ja työmailla noudatetaan työssäoppimispaikan työaikoja. Työssäoppimisjakso edellyttää liikkumista pääkaupunkiseudulla.

Ryhmän koko on alustavasti 20 opiskelijaa.

Koulutukseen kuuluva lomajakso: 27.-29.12.2023, 2.-5.1.2024 (7 pvää).

VALINTAPERUSTEET

Opiskelijalla tulee olla hyvä fyysinen kunto, ei allergioita eikä korkeanpaikan kammoa. Opiskelijalla tulee olla hyvät verkko-opiskeluvalmiudet sekä selviytyäkseen suullisesta ja kirjallisesta viestinnästä suomen kielen taidot tulee olla tasoa B1.1. Opiskelijalla tulee olla työelämävalmiudet ja kyky työskennellä niin itsenäisesti kuin osana työryhmää.

KOULUTUSVALINNAT

Valinnat suoritetaan hakemusten ja haastattelujen sekä valintakokeen perusteella.

Koulutuksen esivalinnat tehdään 2.10.2023: Ole hyvä ja PERUSTELE hakemuksesi huolella, miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. HAKEMUSTEN PERUSTEELLA osa hakijoista valitaan valintakokeeseen/haastatteluun, jotka pidetään 11-12.10.2023 osoitteessa Taitotalo, Valimotie 8, Pitäjänmäki, Helsinki.

KOULUTUSPAIKKA

Taitotalo, Valimotie 8, Pitäjänmäki, Helsinki.

HAKEMINEN

Koulutus on suunnattu TE-toimiston tai kuntakokeilun työttömille, työttömyysuhan alaisille tai toistaiseksi lomautetuille asiakkaille. Työnhaun tulee olla voimassa.

Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus internet-osoitteessa https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/ (> sanahakuna toimii koulutuksen numero 714026 tai koulutuksen nimi ->Näytä ilmoitukset sivun alareunassa -> klikkaa koulutusta johon olet hakemassa -> valitse Tiedot-välilehti (sivun yläreunassa) -> Hae tähän koulutukseen). Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun. Paperihakemus tulee vahvistaa TE-toimistossa tai kuntakokeilussa koulutuksen hakuaikana.

Perustele hakemuksesi huolella, miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. Hakemusten perusteella valitaan osa hakijoista valintakokeeseen/haastatteluun. Te-toimisto kutsuu valitut haastatteluun.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

KOULUTUSVALINNAT

Haku koulutukseen päättyy 1.10.2023.

HINTA

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta.

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta

LISÄTIETOJA

Taitotalo
Jari TahvanainenAsiakaspalvelu