Kasvatuksen ja ohjauksen pt: Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Kasvatuksen ja ohjauksen pt: Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa Kasvatus ja ohjausalan perustutkinnon ammatillisen kohtaamisen kasvatus- ja ohjausalalla -tutkinnon osa sekä suomen kielen osaamisen kehittäminen.

Koulutus on suunnattu maahanmuuttajille, jotka haluavat tehdä töitä päiväkodissa. Tässä koulutuksessa voit tutustua lastenohjaajan työhön suomalaisessa päiväkodissa. Koulutus on henkilöille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Koulutuksessa opiskellaan myös suomea. Voit koulutuksen jälkeen hakea koulutukseen, joka antaa pätevyyden työskennellä päiväkodissa.

EDELLYTYKSET KOULUTUKSEEN

Hakijoilta edellytetään perusopetuksen oppimäärää vastaavia opintoja, riittävää suomen kielen taitoa (A2-taso) ja soveltuvuutta alalle. Hakijat kutsutaan soveltuvuuden arviointiin. Valintahaastattelu on 16.8.2023. Valinnassa sovelletaan Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon (OPH-2632-2017) terveydentilaan ja toimintakykyyn liittyviä vaatimuksia. Opiskelijaksi ei voida ottaa hakijaa, joka ei ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen. Opiskelijan tulee opintojen alussa näyttää rikostaustaote koulutuksen järjestäjän edustajalle (Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä).

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ

Koulutus alkaa 29.8.23 ja päättyy 22.12.23.

Koulutuksessa opiskellaan ammatillisia vuorovaikutustaitoja. Koulutuksessa perehdytään ohjaukseen kasvatus- ja ohjausalan työtapana päiväkodissa. Opinnot sisältävät suomen kielen opiskelua, esimerkiksi työelämän ja varhaiskasvatuksen alan sanastoa. Koulutuksessa on opetusta koululla ja osaamisen hankkimista työpaikalla.

Ammatillinen tutkinnon osa:

Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla 15 osp
Oppimisvalmiuksia tukevat opinnot (kielivalmiudet (S2), tietotekniset valmiudet, työelämävalmiudet)

YHTEYSHENKILÖ/LISÄTIETOJA

Sari Peltokangas, sari.peltokangas@step.fi , 044 7583425

Lisätietoja koulutuksen aikaisista etuuksista saa TE-hallinnon asiakaspalvelukeskuksesta, Koulutusneuvonta, p. 0295 020 702 (ma-pe klo 9.00-17.00).

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston tai kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa ja jotka ovat täyttäneet 20 vuotta. Opiskelijoille maksetaan koulutuksen aikana työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) sekä kulukorvausta.

Koulutukseen hakeudutaan täyttämällä sähköinen hakemus internet-osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > haussa oleva työvoimakoulutus (tunnistenumero 713381)-> näytä ilmoitukset sivun alareunassa -> klikkaa koulutusta johon olet hakemassa-> valitse Tiedot-välilehti (sivun yläreunassa) -> hae tähän koulutukseen tai jättämällä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun.

Mikäli sähköinen hakemus täytetään ilman pankkitunnuksia, sinun on vahvistettava hakemuksesi TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksen käsittelyä voit seurata www.tyomarkkinatori.fi->oma asiointi->koulutushakemus.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

OPISKELIJAVALINTA

Koulutukseen valinta tapahtuu hakemuksen ja haastattelun perusteella. Perustele siis hakemuksesi huolellisesti. Varaudu haastatteluun hakuajan päättymisen jälkeen! Opiskelijavalinnasta vastaa Uudenmaan TE-toimisto.

• Tarjoaja: STEP-koulutus/STEP-utbildning ⧉
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto