Palkkahallinnon koulutus

Palkkahallinnon koulutus

Koulutuksen tavoitteena on työllistyminen palkkahallinnon tehtäviin esim. palkanlaskijaksi.

Hakijan tulee olla työtön tai työttömyysuhan alainen työnhakija. Hakijalta edellytetään kiinnostusta palkkahallinnon tehtäviin sekä oman osaamisen kehittämiseen. Hakijalla tulee olla asiakaspalveluhenkisyyttä, oma-aloitteisuutta, täsmällisyyttä, aikataulupaineiden sietokykyä ja hänen tulee hallita tietotekniikan perustaidot. Hakija voi olla alalla aiemmin työskennellyt ja/tai alaa aiemmin opiskellut tai alalle tulija, jolla on aiempaa kokemusta toimistotehtävistä. Koulutukseen valittavalla on oltava riittävän hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito (taso B2.1 tai vastaava taso).

Käytännönläheisen koulutuksen tavoitteena on vahvistaa opiskelijan ammattitaitoa palkkahallinnon monipuolisissa työtehtävissä siten, että työllistyminen esimerkiksi palkkahallinnon avustaviin tehtäviin tai palkanlaskijaksi jos on mahdollista. Koulutuksen aikana opiskelija perehtyy mm. työlainsäädäntöön ja näiden perusteella maksettaviin palkkoihin ja korvauksiin, palkan eri lisiin, luontoisetuihin, tietojen ilmoittamiseen tulorekisteriin sekä palkkakirjanpitoon.

Sisältö
Sisältö rakentuu opiskelijan henkilökohtaisten ammatillisten kehittymistavoitteiden ja työssäoppimispaikan työtehtävien perusteella. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jota päivitetään koulutuksen aikana.

Koulutuksen aikana on mahdollista suorittaa opiskelijan lähtötasosta ja henkilökohtaisista valmiuksista riippuen 1-3 valinnaista tutkinnon osaa liiketoiminnan perustutkinnosta (merkonomi) tai liiketoiminnan ammattitutkinnosta, taloushallinnon osaamisalalta. Suoritettavat tutkinnon osat kartoitetaan henkilökohtaistamisprosessin aikana koulutuksen aloituskeskusteluissa. Mahdollisia tutkinnon osia ovat mm. Palkanlaskenta, Henkilöstön tukipalvelut, Asiakkuuksien hoitaminen, Palvelumuotoilu, Projektissa toimiminen, Yritystoiminnan suunnittelu ja Yrityksessä toimiminen.

Toteutus
Ennen koulutuksen aloitusta arvioidaan koulutuksen sopivuus opiskelijalle sekä kartoitetaan hänen ammatilliset ja henkilökohtaiset kehittymistavoitteensa.
Puuttuva osaaminen hankitaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaisesti. Työpaikalla tapahtuvaa oppimista tukevat lähiopetus sekä ohjattu verkko- ja itseopiskelu. Työpaikalla tapahtuva oppiminen toteutetaan opiskelijan itsensä hankkimassa harjoittelupaikassa. Harjoittelupaikka etsitään koulutuksena aikana. Tietopuolinen koulutus Taitotalossa (mm. palkkahallintoa Netvisor -ohjelmistolla) 09-10/2023 ja työssä oppiminen 10/2023-04/2024. Opiskelu on kokopäiväistä ja työelämälähtöistä. Koulutukseen sisältyy viikon mittainen lomajakso työssäoppimisjakson aikana (27.12.2023 – 31.12.2023).

Ryhmän koko: 25 opiskelijaa.

Koulutuspaikka
Taitotalo, Valimotie 8 Helsinki, PL 151, 00381 Helsinki.

Hakeminen
Haku koulutukseen päättyy 20.7.2023. Koulutukseen hakeudutaan TE-toimiston internetsivuilta www.tyomarkkinatori.fi löytyvällä sähköisellä hakemuslomakkeella. Täytä lomake huolellisesti ja perustele hakemuksesi.
Hakemusten perusteella tehdään esivalinta ja osa hakijoista kutsutaan hakemusten perusteella haastatteluihin, jotka järjestetään viikoilla 31-32 (1.-11.8.2023). Haastattelut järjestetään Teamsillä (varmistathan että sinulla on kamera koneessa haastattelua varten). Kouluttaja kutsuu haastatteluihin sähköpostilla. Opiskelijavalinnat koulutukseen tehdään esivalinnan ja haastattelujen perusteella.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Haku päättyy
20.7.2023

Koulutus on opiskelijalle maksutonta.

Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saa valtakunnallisesta puhelinpalvelusta Koulutusneuvonnasta ma-pe klo 9-16.15 numerosta 0295 020 702. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

Yhteydenotot sähköpostitse
Maria Vaparanta
Vastuukouluttaja
maria.vaparanta@taitotalo.fi

Kouluttaja lomalla 26.6-16.7 välisen ajan.

Asiakaspalvelu
(ma-to klo 8-15 ja pe 8-14)
puhelin 010 80 80 90
asiakaspalvelu@taitotalo.fi