Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, suomi toisena kielenä

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, suomi toisena kielenä

Haluatko tehdä ihmisläheistä ja merkityksellistä työtä, jota saat tehdä omalla persoonallasi? Lähihoitajille töitä on tarjolla monipuolisesti ja työn ydin on erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten kohtaaminen, hoitaminen, ohjaaminen sekä avustaminen osana moniammatillista tiimiä.

KOULUTUKSEN TAVOITTEET
Koulutuksen tavoitteena on suorittaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinto (180 osp), joka antaa valmiudet työskennellä lähihoitajan tehtävissä tai jatkaa alan opintoja (esim. ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa). Opiskelija voi valita osaamisalaksi vammaistyön tai ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisalan.

KOHDERYHMÄ JA VALINTAKRITEERIT:
Kohderyhmänä ovat työttömät ja työttömyysuhanalaiset henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita sosiaali-, terveys- ja kasvatusalasta. Koulutukseen valittavalla on oltava riittävän hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito (taso A 2.2) ja hyvät oppimisvalmiudet ja ennen kaikkea kiinnostusta alalle. Hakijan tulee hallita perustaidot niin tietotekniikassa kuin matematiikassa. Hakijalla tulee olla mahdollisuus käyttää tietokonetta ja osallistua verkko-opetukseen. Hakijalla tulee olla valmius ilta- ja viikonlopputyöhön myös koulutuksen aikana tapahtuvien työelämäjaksojen aikana.

TERVEYDELLISET EDELLYTYKSET:
Opiskelu ja ammatissa toimiminen edellyttävät hyvää fyysistä toimintakykyä, henkistä tasapainoa ja kykyä olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa. Hakijan tulee olla terveydeltään alalle soveltuva ja lisäksi on oltava moitteeton rikosrekisteri.

Tutustu SORA- lainsäädäntöön https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110951.

Tutustuthan myös THL:n ohjeistukseen rokotuksista sekä tartuntataudeista: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/eri-kohderyhmien-rokottaminen/sosiaali-ja-terveysalan-henkiloston-rokotukset/sosiaali-ja-terveysalan-henkiloston-rokotuksista-kysyttya

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta seuraavat tutkinnon osat:
· Kasvun ja osallisuuden edistäminen 25 osp
· Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen 30 osp
· Yhteisiä tutkinnon osia max. 35 osp

Lisäksi opiskelija valitsee itselleen vammaistyön tai ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisalan opinnot 75 osp sekä valinnaisen tutkinnon osan 15 osp.

Koulutus sisältää lisäksi ammatillisen suomen kielen opetusta ja uraohjausta jatko-opintojen ja työllistymisen tueksi.
Tutustu tarkemmin koko sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon rakenteeseen: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/7381020/reformi/rakenne

KOULUTUKSEN TOTEUTUS:
Koulutukseen sisältyy lähiopetusta, etäopiskelua verkossa ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista.

Koulutusaika: 2.10.2023 – 12.12.2025
Loma-ajat: Joululoma 22.12.2023 – 7.1.2024 ja kesäloma 1.7 – 31.7.2024

Koulutuspaikka
Taitotalo, Valimotie 8, 00380 Helsinki.

Tia Kalsta, kouluttaja, 050 431 75 27, tia.kalsta@taitotalo.fi
Asiakaspalvelu, ma- to 8-15 ja pe 8-14 p. 010808090, asiakaspalvelu@taitotalo.fi

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN:
Täytä koulutushakemus tämän sivun alalaidassa olevan Hae tähän koulutukseen -painikkeen kautta. Voit myös jättää paperihakemuksen TE-toimistoon/kuntakokeilun toimipisteeseen (koulutusnumero on 714498). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman vahvaa tunnistautumista (esim. verkkopankkitunnukset), sinun tulee vahvistaa hakemuksesi henkilökohtaisesti TE-toimistossa/kuntakokeilun toimipisteessä ennen hakuajan päättymistä.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/Kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen
(TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

VALINNAT:
Hakuaika päättyy 25.8.2023.
Esivalinta koulutukseen tehdään hakemusten perusteella, joten täytä hakemuksesi huolella, mm. kerro SELKEÄSTI PERUSTELUT KOULUTUKSEEN HAKEUTUMISELLE.

Esivalinnan perusteella osa hakijoista kutsutaan soveltuvuustestiin 4.9.2023 (sis. matematiikan testin ja suomen kielen testin) sekä haastatteluun joko 14. tai 15.9.2023. Soveltuvuustestiin ja valintakokeeseen osallistuminen on pakollista. Kouluttaja lähettää kutsut sähköpostitse.

Lopulliset valinnat tehdään soveltuvuustestin ja haastattelujen perusteella.

KOULUTUKSEN AIKAISET ETUUDET
Työhallinnon valtionosuusrahoitteinen työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa. Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta.

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa Koulutusneuvonnasta p. 0295020702 ma- pe klo 9.-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai Chat-palvelusta: https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Taitotalo, AEL-Amiedu Oy
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto