Työelämäpainotteinen hoiva-avustajakoulutus, vahva suomen kielen tuki (712889)

Työelämäpainotteinen hoiva-avustajakoulutus, vahva suomen kielen tuki (712889)

Koulutuksen tavoitteena on kouluttaa hoiva-avustajia työelämän tarpeisiin. Koulutus on osa sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa, lähihoitaja.
Koulutus mahdollistaa motivoituneille ja lähihoitajaksi soveltuville opiskelijoille jatko-opinnot sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitajan, koko tutkinnon suorittamiseen.

Kohderyhmänä ovat suomea toisena kielenään puhuvat työttömät ja työttömyysuhanalaiset henkilöt, jotka haluavat työllistyä hoivatyöhön. Hakijoilla tulee olla hyvä terveys (koulutus on SORA-lainsäädännön alaista koulutusta), riittävä fyysinen kunto ja kehittyvä suomen kielen taito (A 2.1) sekä tietotekniset valmiudet. Koulutukseen haetaan hoivatyöstä kiinnostuneita ja soveltuvia työttömiä tai työttömyysuhan alaisia henkilöitä.

Ajankohta
11.9.2023-8.11.2024

Loma-ajat:
joululoma 27.12.2022-3.1.2023
kesäloma 8.-26.7.2024

Kesto
n. 14kk

Sisältö
Sisältö perustuu 1.8.2018 voimaan tulleisiin uusiin sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, Lähihoitajan tutkinnon perusteisiin, joista suoritetaan kaksi tutkinnon osaa:

Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
Ikääntyvien osallisuuden edistäminen, 35 osp
Ammatillinen suomen kieli

Toteutus
Koulutukseen sisältyy lähi- ja verkko-opiskelua, ohjattua etäopiskelua sekä työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Koulutuksessa painottuu käytännön työn harjoittelu ja ohjaus työpaikalla.

Opiskelu ja ammatissa toimiminen edellyttävät hyvää fyysistä toimintakykyä, henkistä tasapainoa ja kykyä olla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa. Hakijan tulee olla terveydeltään alalle soveltuva ja lisäksi on oltava moitteeton rikosrekisteri. Tutustu SORA – lainsäädäntöön:

Koulutukseen valitaan n. 20 opiskelijaa

Koulutuspaikka
Taitotalo, Valimotie 8 Helsinki, PL 151, 00381 Helsinki.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja Kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa tai Kuntakokeilussa. Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus internet-osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi ja Henkilöasiakkaat-kohdasta löytyy haussa oleva työvoimakoulutus (> sanahakuna toimii koulutuksen numero tai koulutuksen nimi >Näytä ilmoitukset sivun alareunassa >klikkaa koulutusta johon olet hakemassa >valitse Tiedot-välilehti (sivun yläreunassa) > Hae tähän koulutukseen). Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ- ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun.
Perustele hakemukseesi huolella, miksi juuri sinut pitäisi valita koulutukseen. Hakemusten perusteella osa hakijoista valitaan valintahaastatteluun.

Mikäli sähköinen hakemus täytetään ilman pankkitunnuksia, hakemus on vahvistettava TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä.

HAASTATTELUN/VALINTATILAISUUDEN VELVOITTAVUUS
Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Huom. lisäys: esivalinta tehdään hakemusten perusteella, joten täytä hakemuksesi huolella. Kerro selkeästi perustelut koulutukseen hakeutumiselle. Hakemuksessa on tärkeää tuoda esille soveltuvuutta ja motivaatiota hoiva-avustajan tehtävään. Esivalinnan perusteella osa hakijoista kutsutaan kielitestiin 21.8.2023, mikäli äidinkieli ei ole suomi ja soveltuvuushaastatteluihin 23.-24.8.2023 Lopulliset valinnat tehdään kielitestin ja soveltuvuushaastatteluiden jälkeen.

KOULUTUKSEN AIKAISET ETUUDET
Koulutuksen ajalta sinulle voidaan maksaa samaa työttömyysetuutta (ansiopäiväraha/peruspäiväraha/työmarkkinatuki) johon sinulla työttömänä ollessasi on oikeus. Mikäli et ole työtön tai työttömyysuhan alainen (lomautettu tai osa-aikatöissä) selvitä etukäteen mitä etuutta olet oikeutettu saamaan koulutuksen ajalta.

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse KOULUTUSNEUVONNASTA p. 0295 020 702, ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16.

Valintojen etenemistä voit seurata koulutusvalintojen jälkeen sähköisen asioinnin kautta (www.tyomarkkinatori.fi).

• Tarjoaja: Taitotalo, AEL-Amiedu Oy
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto