TÖIHIN TURVALLISUUSALALLE KOULUTUS

TÖIHIN TURVALLISUUSALALLE KOULUTUS

Oletko täysi-ikäinen ja turvallisuusala kiinnostaa? Onko sinulla jo jotain turvallisuusalan koulutusta ja haluat lisää?
Haluatko uuden ammatin? Tule opiskelemaan Töihin turvallisuusalalle -koulutukseen!

Tavoitteena on, että hyväksytysti suoritetun koulutuksen jälkeen voit hakea työtä yksityiseltä turvallisuusalalta. Turvallisuusalan työssä tarvitset esimerkiksi vartijakorttia ja / tai järjestyksenvalvojakorttia, jotka myöntää poliisi.

Koulutuksen aikana opiskelet turvallisuusalan korttikoulutusten sisällöt ja teet kokeet. Hyväksytyn korttikoulutuksen jälkeen voit hakea poliisilta vartija- tai järjestyksenvalvojakorttia. Kortit ovat maksullisia ja niiden kulut maksat itse.

Koulutuksen osana voi olla myös työssäoppimisen jakso. Voit olla esimerkiksi vartijan, järjestyksenvalvojan, aulapalvelijan tai kiinteistönhoitajan mukana tekemässä työtä yhteistyökumppaneidemme eri kohteissa. Opintojen aikana voit suorittaa myös yhden tai useamman ammatillisen tutkinnon osan esim. vartijan koulutus (25 osp) tai vartiointitehtävissä toimiminen (30 osp).

Turvallisuusalan työ on vaativaa asiakaspalvelutyötä. Se on usein vuorotyötä ja sitä tehdään vaihtelevissa ja erilaisissa työkohteissa. Koulutuksen alussa on orientaatiojakso, jolloin tutustut turvallisuusalan vaatimuksiin ja työn perusasioihin. Jakson aikana arvioidaan sinun ammatillinen osaamisesi sekä yksilölliset oppimistarpeesi. Orientaation päätteeksi laadit yhdessä kouluttajan kanssa henkilökohtaisen opintosuunnitelmasi.

AIKATAULU JA MUITA TÄRKEITÄ TIETOJA KOULUTUKSESTA

·Kouluttaja Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Teollisuuskatu 23, Helsinki
· Haku päättyy 25.7.2023.
·Valinta on kaksivaiheinen. Viikolla 30 on esivalinta hakemusten perusteella. Panostathan hakemukseesi ja perusteluihin. Esivalinnasta haastatteluun edenneet haastatellaan viikoilla 32-33. Haastattelupaikan osoite on Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Teollisuuskatu 23 A1, Helsinki. Kouluttaja lähettää haastattelukutsun sähköpostitse. Haastatteluihin osallistuminen on pakollista. Haastattelujen jälkeen opiskelijavalinnat vahvistetaan yhdessä TE-palvelujen kanssa. Kouluttaja lähettää koulutukseen hyväksytyille tiedon hyväksynnästä tekstiviestillä.
·Koulutukseen valitaan 25 opiskelijaa.
·Koulutus alkaa 28.8.2023.
·Koulutus päättyy viimeistään 19.1.2024. Kesto voi vaihdella opiskelijan etenemisen mukaan.
·Opiskelu on kokopäiväistä ja vaatii jatkuvaa läsnäoloa.
·Opetus on suomenkielistä ja se tapahtuu pääasiassa arkisin klo 8 ja klo 16 välisenä aikana.
·Koulutus, testit ja kokeet ovat maksuttomia, mutta poliisilta haettavien vartija- tai järjestyksenvalvojakorttien kuluista opiskelija vastaa itse.

VALINTAPERUSTEET

·Olet vähintään 20-vuotias. Olet työtön työnhakija (työnhakusi on voimassa) tai olet jäämässä pian työttömäksi ja haluat uusia työllistymismahdollisuuksia.
·Olet nuhteeton ja ihmisenä turvallisuusalalle sopiva, pysyt rauhallisena myös vaikeissa tilanteissa.
·Sinulla on hyvä terveys. Turvallisuusala on SORA-säädösten alainen ammattiala.
·Olet luotettava työntekijä ja osaat tehdä työtä yksin sekä yhdessä toisten kanssa.
·Voit osallistua koulutukseen joka päivä klo 8 – 16 välisenä aikana.
·Sinulla on riittävän hyvä suomen kielen taito. Opetus ja testit ovat suomenkielisiä.

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ
Opiskelet turvallisuusalaa teoriassa ja käytännössä. Koulutuksen sisältöjä voivat olla esimerkiksi:

·orientaatiojakso
·turvallisuusalan lainsäädäntö ja viranomaisyhteistyö
·järjestyksenvalvojan koulutus
·vartijan peruskoulutus
·voimankäyttö
·tulityö- ja työturvallisuuskorttikoulutukset
·työharjoittelu
·ammatillisen tutkinnon osan tai osien suorittaminen
·työnhaun valmennus ja urasuunnittelu

Opiskelu on lähiopetusta, ohjattua etäopiskelua ja itseopiskelua. Siihen voi kuulua myös oppimista ja osaamisen osoittamista työpaikalla. Lähiopetuspäivät koulussa ovat arkisin pääasiassa klo 8 – 16 välisenä aikana. Kun opiskelet työpaikalla, noudatat työpaikan työaikoja. Työ voi olla vuorotyötä. Sinun täytyy pystyä liikkumaan pääkaupunkiseudun alueella työpaikoille, joissa suoritat työssäoppimisjakson.

Opiskelun aikana voit suorittaa yhden tai useamman osan ammatillisesta perustutkinnosta tai ammattitutkinnosta. Näytät osaamisesi joko työpaikalla tai oppilaitoksessa. Koulutuksen jälkeen voit jatkaa opintoja koulussa, tai tehdä työtä ja opiskella työn ohessa oppisopimuskoulutuksessa.

LISÄTIETOJA
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Katariina Kilpi, opettaja
katariina.kilpi(at)edu.hel.fi
30.6.2023 saakka

Stadin hakutoimisto
hakutoimisto(at)edu.hel.fi
1.7.-25.7.2023

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus tämän sivun alaosassa olevalla Hae tähän koulutukseen painikkeella. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun.

Mikäli sähköinen hakemus täytetään ilman pankkitunnuksia, hakemus on vahvistettava TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä.

Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata TE-palveluiden Oma asiointi -palvelussa https://asiointi.mol.fi/omaasiointi/.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse KOULUTUSNEUVONNASTA
p. 0295 020 702, ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Stadin ammatti- ja aikuisopisto
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto