Ravintola- ja catering-alan perustutkinto, kokki tai tarjoilija (tutkinnon osa)

Ravintola- ja catering-alan perustutkinto, kokki tai tarjoilija (tutkinnon osa)

Töihin ravintola-alalle? Rakenna oma polkusi työllistyen nopeasti! Kokki, apukokki, aamiaistarjoilija, saliin avustaviin tehtäviin!

Tutkinto on tarkoitettu ravintola- ja/tai suurtalousalasta kiinnostuneille ja alalla työskenteleville, jotka haluavat suorittaa perustutkinnon suuntautuen kokin tai tarjoilijan tehtäviin tai henkilöstö- ja suurtalousalasta kiinnostuneille. Hakijalle on eduksi alan työkokemus.

Koulutus soveltuu myös maahanmuuttajille, joilla on riittävä suomen kielen taito, jotta he selviytyvät suomen kielellä tapahtuvasta opiskelusta (A2.2). Koulutuksen aikana annetaan tukea suomen kielen lisäämiseksi S-2 opetuksella teoriajaksoilla n. 6 -12 h/ viikko, tämän tarve tarkennetaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmassa.

Koulutuspaikka

Hyria Hyvinkää, Kruunu kampus (Kauppalankatu 16 tai muut Hyrian kampukset).

Koulutuksen ajankohta

11.9.2023 alkaen, koulutus kestää noin 1- 1,5 vuotta. Koulutusaika tarkentuu jokaiselle opiskelijalle tehtävässä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmassa, tarvittaessa järjestetään opintovalmiuksia tukevia opintoja. Lähiopetusta on arkipäivisin pääasiassa klo 8 18 välisenä aikana 6 tuntia. Koulutus toteutetaan monimuoto-opiskeluna, koostuen lähi ja etäopiskelusta (myös verkko-opiskeluna) sekä työelämässä tapahtuvana oppimisena arkipäivisin ja/tai viikonloppuisin.

Koulutuksen tavoite

Tavoitteena on suorittaa tutkinnon osia Ravintola- ja catering-alan perustutkinnosta, kokki tai tarjoilija. Koulutuksen suorittanut osaa toimia laatu-, kustannus- ja asiakaspalvelutietoisesti ravintola- ja catering-alan perusammattitaitoa vaativissa tehtävissä; esimerkiksi työntekijänä erityyppisissä henkilöstöravintoloissa, ammattikeittiöissä, ravitsemisliikkeissä sekä kahvila- ravintoloissa ruoanvalmistus-, tarjoilu- ja myyntitehtävissä.
Oppilaitoksessa on loma-aikoja ja mahdollisia taukoja opetuksessa mm. seuraavina ajankohtina:
·kesätauko heinäkuussa
·Vk 42 syysloma
·joulun ja uuden vuoden välipäivät
·vk 8 hiihtoloma,

Näiden lomien ajalla opiskelija voi edistää opintojaan kuitenkin työssäoppimisjaksolla tai itsenäisenä opiskeluna opettajan kanssa sovittujen tehtävien mukaisesti. Loma-ajat sovitaan erikseen opintojen alussa.

Koulutuksen sisältö

Pakollinen tutkinnon osa
Ravitsemispalveluissa toimiminen 20 osp

Asiakaspalvelun osaamisala, tarjoilija pakolliset tutkinnon osat
Asiakaspalvelu ja myynti, 25 osp
Annosruokien ja juomien tarjoilu, 40 osp

Ruokapalvelun osaamisala, kokki, pakolliset tutkinnon osat
Lounasruokien valmistus, 40 osp
Annosruokien valmistus, 25 osp

Valinnaiset tutkinnon osat (valitaan 60 osp)

Á la carte ruoanvalmistus, 30 osp
Á la carte tarjoilu, 30 osp
Juomien myynti ja tarjoilu, 25 osp
Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot, 10 osp
Suurkeittiön ruokatuotanto, 25 osp
Tilaus- ja juhlaruokien valmistus, 25 osp
Tilaus- ja juhlaruokien tarjoilu, 25 osp
Vähittäiskaupan palvelutiskillä toimiminen, 15 osp
Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot,10 ops
Kahvilapalvelut, 10 osp
Katu- ja pikaruokapalvelut, 10 osp.

Hyrian Hakijan palvelut aikuiskoulutus, puh. 020 690 159, s-posti: hakijanpalvelut@hyria.fi
Yhteyshenkilö Janika Puustinen etunimi.sukunimi@hyria.fi

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15) tai www.facebook.com/koulutusneuvonta

Koulutukseen hakeminen

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston tai kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on vomassa ja jotka ovat täyttäneet 20 vuotta.

Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus tämän sivun alaosassa olevalla Hae tähän koulutukseen painikkeella. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun.

Mikäli sähköinen hakemus täytetään ilman pankkitunnuksia, hakemus on vahvistettava TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä.

Voit seurata sähköisestä asioinnista valintaprosessin etenemistä verkkopankkitunnuksillasi, sirullisella henkilökortilla tai mobiilitunnistuksella. Lopullinen koulutusvalintatieto on katsottavissa koulutusvalintojen jälkeen sähköisen asioinnin kautta (www.tyomarkkinatori.fi >Henkilöasiakkaat > TE-palveluiden oma asiointi > Henkilöasiakas > Oma asiointi > Asioi verkossa >Työvoimakoulutus)

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Esivalinta tehdään koulutushakemusten perusteella. Hakemuksessa on tärkeää tuoda esille soveltuvuutta ja motivaatiota koulutukseen.

• Tarjoaja: Hyria koulutus Oy ⧉
  • TE-toimisto: Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Kauppalankatu 16 (tai muut Hyrian kampukset)
  • Paikkakunta: Hyvinkää, Uusimaa