Elintarvikealan perustutkinto

Elintarvikealan perustutkinto

• Koulutus alkaa: sopimuksen mukaan

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa elintarvikealan perustutkinnosta elintarviketeknologian tai leipomoalan osaamisalalta koko- tai osatutkinto.

Koulutukseen voi jättää hakemuksia jatkuvasti. Kouluttaja kutsuu haastatteluun. Koulutuksen aloittaminen sopimuksen mukaan.

Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi -palvelun kautta, www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas > Työvoimakoulutus

Koulutusaika: Koulutus alkaa sopimuksen mukaan. Koulutuksen kesto henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaan.
Koulutuspaikka: Ylä-Savon ammattiopisto, Asevelikatu 4, Iisalmi

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilukuntien asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä.

Kohderyhmä:
Koulutuksen kohderyhmänä ovat elintarvikealasta kiinnostuneet ja alalle soveltuvat henkilöt, ammatinvaihtoa suunnittelevat tai jo aiemmin alalla työskennelleet, joilta puuttuu alan tutkinto. Valinnan edellytyksenä on ammatissa vaadittava terveys.

Suomen kielen kielitaitovaatimustaso on A2.2 henkilöillä, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Tutustu ammattiin ja sen vaatimuksiin:

Tavoite:

Suoritettuaan tutkinnon henkilö hallitsee valitsemiensa tutkinnon osien vaatimusten mukaiset työtehtävät. Elintarvikealan perustutkintokoulutus tarjoaa uusimman tiedon alalla tapahtuvasta kehityksestä. Koulutus antaa hyvät perusvalmiudet elintarvikealalla työskentelyyn ja parantaa työllistymismahdollisuuksia.

Koulutuksen sisältö:
Koulutuksen alussa on orientointi elintarvikealalle:
· Oppimisvalmiudet ja opiskelutekniikat
· Elintarvikeala tutuksi
· Alan työpaikkoihin ja työnantajiin tutustuminen
· Alan työllistävyysnäkymät
· Viestintä- ja yhteistyötaidot opiskelussa ja työelämässä
· Asiakaspalvelutaidot työelämässä
· Digivälineet ja -ohjelmat oppimisen tukena ja apuna
· Elintarvikealan perusteet: · Hygienia- ja omavalvonta, työturvallisuus ja ergonomia · Perusruuanvalmistus- ja leivontataidot sekä raaka-aineet · Elintarvikkeiden teollinen valmistaminen · Ammattikeittiön ja leipomon koneet, laitteet ja valmistusmenetelmät
· Hygieniapassi (suoritetaan opintojen alussa, vaikka opinnot alkaisivat työpaikalla järjestettävällä koulutuksella eikä oppilaitoksessa)

Koulutuksen sisältö määräytyy tutkinnon perusteiden mukaan. Tutustu elintarvikealan tutkinnon perusteisiin sekä elintarviketeknologian ja leipomoalan osaamisalan opintoihin: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7823347/tiedot

Koulutusjärjestelyt:
Päivittäinen opiskeluaika on 7 oppituntia (à 45 min.) päivässä klo 8-16 välisenä aikana. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti lähi-, etä- ja itsenäisenä opiskeluna.

Työpaikalla tapahtuva oppiminen:
Työelämässäoppimisjaksojen ajankohdat ja kesto määräytyy opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan. Työelämässä oppiminen on olennainen osa koulutusta. Ylä-Savon ammattiopisto tekee yhteistyötä alan yritysten kanssa. Opiskelijalla on mahdollisuus valita työelämässäoppimisen työpaikka laajasta toimintakentästä. Työssäoppimisen aikana noudatetaan työssäoppimispaikan työaikajärjestelyjä.

Näyttösuunnitelma:
Näytöt suoritetaan ensisijaisesti alan työpaikoilla aidoissa työelämän tehtävissä. Jos työpaikalla ei ole esimerkiksi tarvittavia koneita ja laitteita, on näyttö mahdollista suorittaa myös oppilaitoksessa. Näytöt ajoittuvat opiskelijan etenemisen ja valmiuksien mukaan. Hylätty näyttö on mahdollista uusia.

Työllisyysnäkymät:
Ylä-Savossa on tällä hetkellä pulaa elintarvikealan osaajista. Elintarvikeala on toimialana hyvin laaja, joten koulutus antaa mahdollisuuden työllistyä hyvin erilaisiin työpaikkoihin.

Lisätietoja koulutuksesta:
Ylä-Savon ammattiopisto, opettaja Anna-Riitta Koski-Vähälä, p. 040 079 2856, anna-riitta.koski-vahala@ysao.fi tai koulutuspäällikkö Päivi Honkanen, p. 040 079 2836, paivi.honkanen@ysao.fi.

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Heini Kokkonen, p. 0295 043 732, heini.kokkonen@te-toimisto.fi.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 709674) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE-palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe klo 9.00-16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Ylä-Savon ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto