Puhtauspalvelualan koulutus

Puhtauspalvelualan koulutus

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto (toimitilahuollon ja/tai kotityöpalvelujen osaamisala) tai Puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen ammattitutkinto (toimitilahuollon ja/tai kotityöpalvelujen osaamisala) tai osia niistä.

Koulutukseen voi jättää hakemuksia jatkuvasti. Kouluttaja kutsuu haastatteluun. Koulutuksen aloittaminen sopimuksen mukaan.

Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi -palvelun kautta, www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas > Työvoimakoulutus

Koulutusaika: Koulutuksen aloitus sopimuksen mukaan. Koulutuksen kesto määräytyy opiskelijalle tehtävän henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaan.
Koulutuspaikka: Ylä-Savon ammattiopisto, Asevelikatu 4, Iisalmi

Kohderyhmä/pääsyvaatimukset:
Puhtaus- ja/tai kotityöpalvelualalle soveltuvat ja alasta kiinnostuneet, ammatinvaihtoa suunnittelevat tai jo aiemmin alalla työskennelleet, joilta puuttuu alan tutkinto. Valinnan edellytyksenä on ammatissa vaadittava terveys.

Suomen kielen kielitaitovaatimustaso on A2.2 henkilöillä, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Tutustu ammattiin ja sen vaatimuksiin:

Koulutuksen sisältö:
Koulutuksessa valittavissa olevat tutkinnot tai tutkinnon osat:

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto
·toimitilahuollon osaamisala, toimitilahuoltaja pt
·kotityöpalvelujen osaamisala, kodinhuoltaja pt

Tutkinnon perusteet: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7584201/tiedot

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto
·toimitilahuollon osaamisala, laitoshuoltaja ja/tai toimitilahuoltaja at
·kotityöpalvelujen osaamisala, kodinhuoltaja at

Tutkinnon perusteet: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7534955/tiedot

Koulutusjärjestelyt:
Lähipäivinä opetus tapahtuu pääsääntöisesti Ylä-Savon ammattiopiston Asevelikatu 4 -kiinteistössä. Lähipäivinä opetus tapahtuu klo 8.00-15.00. Koulutus alkaa kolmen viikon starttimoduulilla oppilaitoksessa tai työpaikalla järjestettävällä koulutuksella riippuen koulutukseen hakeutumisajankohdasta. Opiskeluun kuuluu ohjattua itsenäistä opiskelua, verkko-opiskelua sekä työpaikalla järjestettävää koulutusta.

Työpaikalla oppiminen:
Työpaikalla järjestetyssä koulutuksessa opiskelijat opiskelevat alan työtehtäviä aidoissa työelämän tilanteissa. Työpaikalla järjestetyn koulutuksen aikana noudatetaan työpaikan työaikaa tai erikseen sovittaessa muuta työaikaa, minimi 25h/vko. Työpaikalla järjestettävästä koulutuksesta tehdään työpaikan kanssa koulutussopimus.

Näyttösuunnitelma:
Jokaisesta tutkinnon osasta järjestetään näyttö, joka voi jakaantua useammalle päivälle tai useammalle työpaikalle. Näytöt tehdään aidoissa ympäristöissä ja aidoissa työtilanteissa. Näytön arvioinnin painopiste on tekemisessä ja työssä toimimisessa. Näytössä arvioidaan osaamista. Arviointi on kaksikantainen (koulutuksen järjestäjän edustaja ja työelämän edustaja).

Työllisyysnäkymät:
Yleisesti hyvä. Puhtauspalveluala on nopeasti kehittyvä ja haasteellinen ala, joka tarjoaa vaihtelevia työympäristöjä ja työtehtäviä. Koteihin ostettavien puhdistuspalvelujen määrä on kasvussa, myös ikäihmiset asuvat kodeissaan yhä pidempään ja sitä kautta kotipalvelujen tarve heillä kasvaa.

Kotityöpalveluala on nopeasti kehittyvä ja haasteellinen ala, joka tarjoaa vaihtelevia työympäristöjä ja työtehtäviä kodinomaisissa laitosympäristöissä tai yksityiskodeissa.

Ammattitaitoisilla työntekijöillä on hyvät uralla etenemis- ja jatkokoulutusmahdollisuudet.

Lisätietoja:
Koulutuksen sisällöstä Minna Kastarinen, p. 040 179 8165, minna.kastarinen@ysao.fi

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Heini Kokkonen, p. 0295 043 732, heini.kokkonen@te-toimisto.fi.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN:
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 702799) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15.
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Ylä-Savon ammattiopisto ⧉