Ravintola- ja cateringalan koulutus

Ravintola- ja cateringalan koulutus

Tykkäätkö kokkaamisesta ja keittiössä hääräämisestä?

Tämän koulutuksen tavoitteena on suorittaa ravintola- ja cateringalan perustutkinnon tai ruokapalvelujen ammattitutkinnon osa/osia tai koko tutkinto.

Koulutukseen voi jättää hakemuksia jatkuvasti. Kouluttaja kutsuu haastatteluun. Koulutuksen aloittaminen sopimuksen mukaan.

Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi -palvelun kautta, www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas > Työvoimakoulutus

Koulutusaika: Koulutuksen aloitus sopimuksen mukaan. Koulutuksen kesto ja lähiopetuksen sisältö määräytyy opintojen hakeutumisvaiheessa laadittavan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan.
Koulutuspaikka: Ylä-Savon ammattiopisto, Asevelikatu 4, Iisalmi

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilukuntien asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä.

Kohderyhmä:
Kohderyhmänä ovat alasta kiinnostuneet, ammatinvaihtoa suunnittelevat tai jo aiemmin alalla työskennelleet, joilta puuttuu alan koulutus. Koulutus soveltuu myös hyvin maahan muuttaneille.

Valinnan edellytyksenä on ammatissa vaadittava terveys. Työskentely ravitsemisalalla on pääasiassa seisomatyötä. Perustutkintoon hakijalta ei vaadita pohjakoulutusta eikä työkokemusta. Ammattitutkintoon pääsyvaatimuksena on suoritettu perustutkinto tai vahva työkokemus alalta. Hakija ohjataan soveltuvaan tutkintoon haastattelun perusteella.

Suomen kielen kielitaitovaatimustaso on A2.2 henkilöillä, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Tutustu ammattiin ja sen vaatimuksiin:

Tavoite:
Koulutuksen tavoitteena on suorittaa koko tutkinto tai tutkinnon osia seuraavista tutkinnoista:
- Ravintola- ja cateringalan perustutkinto
- Ruokapalvelujen ammattitutkinto

Tavoitteena on lisäksi saada riittävästi ammatillisia valmiuksia työllistyä erilaisiin tehtäviin ravitsemisalalla.

Koulutuksen sisältö:
Ravintola- ja cateringalan perustutkinto (kokki): https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7854763/tiedot
Ruokapalvelujen ammattitutkinto (suurtalouskokki): https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/4454273/tiedot

Koulutusjärjestelyt:
Lähipäivinä opetus tapahtuu pääsääntöisesti Ylä-Savon ammattiopiston kiinteistössä, joka sijaitsee osoitteessa Asevelikatu 4. Lähipäivinä opetusta on klo 8-15. Koulutus alkaa starttijaksolla oppilaitoksessa tai työpaikalla järjestettävällä koulutuksella riippuen koulutukseen hakeutumisajankohdasta. Lähiopetuksen lisäksi opiskeluun kuuluu ohjattua itsenäistä opiskelua sekä työelämässä oppimista.

Työssäoppimisjärjestelyt:
Työssäoppimisen aikana opiskelijat opiskelevat alan tehtäviä aidoissa työelämän tilanteissa. Työpaikan kanssa solmitaan koulutussopimus ja nimetään työpaikkaohjaaja. Työssäoppimisen aikana noudatetaan työssäoppimispaikan työaikajärjestelyjä.

Näyttösuunnitelma:
Jokaisesta tutkinnon osasta järjestetään näyttö, joka voi jakaantua useammalle päivälle tai useammalle työpaikalle. Näytöt tehdään aidoissa ympäristöissä ja aidoissa työtilanteissa. Näytön arvioinnin painopiste on tekemisessä ja työssä toimimisessa. Näytössä arvioidaan osaamista. Arviointi on kaksikantainen (koulutuksen järjestäjän ja työelämän edustaja). Näyttö täytyy suunnitella etukäteen, mutta kirjallista näyttösuunnitelmaa ei vaadita. Hylätyn näytön voi uusia ja perustutkinnon näytön arvosanaa on mahdollista korottaa.

Työllisyysnäkymät:
Ysaolle tulee usein kyselyjä osaavista keittiöalan ammattilaisista. Alalla eläköityminen on runsasta nyt ja lähitulevaisuudessa. Ylä-Savon alueella on paljon myös yhdistelmätyöntekijöiden työpaikkoja.

Lisätietoja:
Koulutuksen sisällöstä: Ylä-Savon ammattiopisto, opettaja Jaana Huttunen, p. 040 177 8534, jaana.huttunen@ysao.fi tai koulutuspäällikkö Päivi Honkanen, p. 040 079 2836, paivi.honkanen@ysao.fi.

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Heini Kokkonen, p. 0295 043 732, heini.kokkonen@te-toimisto.fi.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 709676) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15.
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Ylä-Savon ammattiopisto ⧉