Ravitsemisalan osaaminen ajan tasalle

Ravitsemisalan osaaminen ajan tasalle

Haluatko päivittää ravitsemisalan osaamisesi ajan tasalle? Onko sinulla jo aiempi ravitsemis- tai keittiöalan koulutus, mutta olet ollut poissa alan työtehtävistä? Tai oletko hankkinut ravitsemisalan osaamista työkokemuksen kautta?

Hae tähän koulutukseen ja tule hankkimaan ajankohtainen tieto ja osaaminen, jotta voit palata takaisin ravitsemisalalle.

Koulutukseen voi jättää hakemuksia jatkuvasti. Kouluttaja kutsuu haastatteluun. Koulutuksen aloittaminen sopimuksen mukaan.

Seuraa valinnan etenemistä Oma asiointi -palvelun kautta, www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas > Työvoimakoulutus

Koulutusaika: Koulutuksen aloitus sopimuksen mukaan. Koulutus kestää noin 5 kuukautta. Koulutuksen alussa jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa määritellään tarkemmin opiskeltavat sisällöt ja tutkinnon osat sekä opiskeluaika.
Koulutuspaikka: Ylä-Savon ammattiopisto, Asevelikatu 4, Iisalmi

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilukuntien asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa. Voit hakea työvoimakoulutukseen, mikäli olet tällä hetkellä työtön, työttömyysuhan alainen, lomautettuna, määräaikainen työsuhteesi on päättymässä ennen koulutuksen alkua tai teet osa-aikatyötä.

Kohderyhmä:
Koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat saavuttaneet ravitsemisalan osaamista työkokemuksen kautta tai ovat aikaisemmin hankkineet ravitsemis- tai keittiöalan koulutuksen ja ovat olleet poissa alan työtehtävistä.

Suomen kielen kielitaitovaatimustaso on A2.2 henkilöillä, joiden äidinkieli ei ole suomi.

Tutustu ammattiin ja sen vaatimuksiin:

Tavoite:
Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiuksia työskennellä erilaisissa valmistus- ja palvelukeittiöiden tehtävissä.

Koulutuksen sisältö:
Koulutuksen alussa jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa määritellään tarkemmin opiskeltavat sisällöt ja tutkinnon osat opiskelijan valmiuksien ja tavoitteiden mukaisesti.

Esimerkkejä valittavista tutkinnon osista:
- Erityisruokavalioaterioiden valmistaminen
- Annosruokien valmistus
- Lounasruokien valmistus
- Erityisruokavalioiden toteuttaminen ammattikeittiössä
- Kahvilapalvelut
- Katu- ja pikaruokapalvelut
- Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot
- Ravitsemispalveluissa toimiminen
- Suurkeittiön ruokatuotanto
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Tilaus- ja juhlaruokien valmistus
- Tilaus- ja juhlatarjoilu

Koulutuksen sisältöä on mm. raaka-ainetuntemus, keittiön koneet ja laitteet, erilaiset valmistusmenetelmät, elintarvikehygienia ja omavalvonta, asiakaspalvelu, kassatoiminnot, erityisruokavaliot teoriassa ja käytännössä. Edellä mainituista aiheista perusvalmiudet opiskellaan oppilaitoksessa ja osaamista syvennetään työpaikoilla jokaisen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti.

Koulutusjärjestelyt:
Opetuspäivän pituus teoriaopetuksessa on klo 8-15. Koulutus toteutetaan joustavasti päivä- ja monimuotokoulutuksena. Koulutuksen kesto ja lähiopetuspäivät määräytyvät henkilökohtaistamisen mukaan. Koulutuksen alussa opiskellaan oppilaitoksessa, jonka jälkeen opiskelijat lähtevät työelämässä oppimaan.

Työssäoppimisjärjestelyt:
Ylä-Savon ammattiopisto tekee tiivistä yhteistyötä alueen erilaisten yritysten ja työpaikkojen kanssa. Työelämässä oppiminen on olennainen osa koulutusta. Työssäoppimisen aikana noudatetaan työssäoppimispaikan työaikajärjestelyjä.

Näyttösuunnitelma:
Näytöt suoritetaan pääasiassa työpaikoilla. Näyttöjen ajoitus suunnitellaan henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti. Koulutukseen sisältyy kaksi näyttöjen uusimismahdollisuutta.

Työllisyysnäkymät:
Ylä-Savossa on tällä hetkellä työvoimapulaa ravitsemisalan osaajista.

Lisätietoja:
Koulutuksen sisällöstä: Ylä-Savon ammattiopisto, opettaja Jaana Huttunen, p. 040 177 8534, jaana.huttunen@ysao.fi tai koulutuspäällikkö Päivi Honkanen, p. 040 079 2836, paivi.honkanen@ysao.fi.

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa on Heini Kokkonen, p. 0295 043 732, heini.kokkonen@te-toimisto.fi.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN
Koulutukseen haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 709713) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma -asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15.
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Ylä-Savon ammattiopisto ⧉