Talonrakennusalan koulutus

Talonrakennusalan koulutus

• Koulutus alkaa: sopimuksen mukaan

Kiinnostaako opiskelu talonrakennusalan ammattilaiseksi? Vai onko sinulla tarvetta lisätä tai päivittää rakennusalan osaamistasi? Nyt sinulla on mahdollisuus suorittaa rakennusalan perustutkinto tai talonrakennusalan ammattitutkinto tai osia niistä.

Koulutuksen kohderyhmänä ovat talonrakennusalasta kiinnostuneet tai alalla jo työskennelleet ja alalle soveltuvat henkilöt.

Koulutuksen tavoitteena on talonrakennusalan työtehtävissä tarvittavan ammattiosaamisen hankkiminen, lisääminen ja päivittäminen.

SEURAA VALINNAN ETENEMISTÄ OMA ASIOINTI -SIVUJEN KAUTTA. Koulutukseen voi hakea jatkuvasti, kouluttaja kutsuu puhelimitse haastatteluun.

Koulutusaika: Henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma mukainen

Hakuaika päättyy:
Koulutukseen voi jättää hakemuksia jatkuvasti. Kouluttaja kutsuu haastatteluun. Koulutuksen aloittaminen sopimuksen mukaan.

Koulutuspaikka: Teoriaopetus Koulutuspaikka: Asevelikatu 4 ja työssäoppiminen oppilaitoksen eri rakennuskohteissa.

Tutustu ammattiin ja sen vaatimuksiin:

Kohderyhmä:
Koulutus on tarkoitettu talonrakennusalasta kiinnostuneille tai alalla jo työskennelleille ja alalle soveltuvat henkilöille.

Koulutuksen sisältö:
Koulutus sisältää tutkinnon osia rakennusalan perustutkinnosta tai talonrakennusalan ammattitutkinnosta. Ammatillisen koulutuksen pituus määräytyy henkilökohtaisen koulutussuunnitelman (HOKS) mukaan. Rakennusalalla olleet hakijat siirtyvät suoraan henkilökohtaistamisen mukaiseen koulutukseen/näyttöihin.

YLEISSIVISTÄVÄT SISÄLLÖT:
Työelämätaidot: opiskelijan ohjaus, aikuisen oppiminen, itsetuntemus ja vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, ryhmä- ja tiimityötaidot, työyhteisön toimintakulttuurit, asiakaspalvelu, tietotekniikka, yrittäjyys, yritystoiminta, tuottava toiminta, työelämätietous. Lisäksi ensiapu 1, tulityö- ja työturvallisuuskorttikoulutus.

Ammatilliset sisältövaihtoehdot:
Perustutkinto:

Pakolliset osat:
Perustustyöt ja runkovaiheen työt.

Valinnaiset osat:
Sisävalmistusvaiheen työt, ulkoverhous- ja kattotyöt, muuraus, laatoitus, raudoitus ja betonointi, rappaus, muottityöt, teräsrakentaminen, teräsohutlevyrakentaminen, hirsirakentaminen, korjausrakentaminen, telinerakentaminen, ikkunatyöt, vedeneristys, piharakentaminen, rakennuskiven laastiasennus, rakennuskiven mekaaninen kiinnitys, tasokiviasennus, ympäristökiviasennus, luonnonkivitulisijan rakentaminen, mittaus, rakentamispalvelut, yritystoiminnan suunnittelu, tutkinnon osa ammatillisista perustutkinnoista, tutkinnon osa ammattitutkinnoista tai erikoisammattitutkinnoista.

Tavoite:
Koulutuksen tavoitteena on antaa hyvät perusvalmiudet rakennusalan erilaisiin työtehtäviin. Tavoitteena on myös antaa opiskelijalle sellaiset valmiudet, että hän pystyy toimimaan työtehtävissä itsenäisesti, työryhmien/tiimien jäsenenä ja asiakaspalvelutehtävissä.

Näyttösuunnitelma:
Tutkintosuoritukset (näytöt) suoritetaan työpaikoilla, käytännön työtehtävissä. Tutkintosuorituksissa on uusintamahdollisuus.

KOULUTUSJÄRJESTELYT: Viikoittainen opiskeluaika on 35 tuntia/viikko. Keskimääräinen päivittäinen opiskeluaika on 7 tuntia. Mikäli poiketaan säännöllisestä rytmistä opiskeluaika tasoitetaan 2 viikon jaksoissa siten, että keskimääräinen opiskeluaika toteutuu. Lähiopetuspäivinä 8.00 – 15.00. Työssäoppimisen (koulutussopimus) aikana harjoittelupaikan aikataulujen mukaan.

Lisätietoja koulutuksen sisällöstä: Esa Korhonen puh. 0400 792 820, esa.korhonen@ysao.fi.

Koulutuksen yhdyshenkilö Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimistossa Anne Partanen, puh. 0295 043 655, anne.partanen@te-toimisto.fi

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN jatkuva haku täyttämällä sähköinen hakulomake www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus > Valitse oikea koulutus (Sanahakuun koulutuksen numero 709943) > Kuvaus- tai Tiedot -välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.
Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella.

Voit seurata hakemuksesi käsittelyä www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi – Henkilöasiakas -palvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Tähän liittyen voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Oma asiointi -palvelussa.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE-palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe klo 9.00-16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Ylä-Savon ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Pohjois-Savon työ- ja elinkeinotoimisto