Logistiikan perustutkinto Palvelulogistiikkatyöntekijä (varastotyöntekijä)

Logistiikan perustutkinto Palvelulogistiikkatyöntekijä (varastotyöntekijä)

Palvelulogistiikkatyöntekijä osaa tehdä varastoalan tehtäviä käsin ja käyttää varaston tai terminaalin tavarankäsittely laitteita, trukkia ja automatiikalla ohjattavia laitteita. Palvelulogistiikkatyöntekijä osaa täyttää asiakirjoja, joita varastoissa on käytössä, tehdä varastokirjanpitoa käsin tai tietotekniikkaa apuna käyttäen. Perusosaaminen palvelulogistiikkatyöntekijällä on tavaran lähettämisessä ja vastaanotossa, tavaran varastoinnissa, lähetysten keräilyssä, pakkaamisessa, kierrätyksessä ja varaston tietojärjestelmien käytössä.

Koulutuksesta järjestetään INFOTILAISUUS torstaina 31.8.2023 klo 13.00 Teams:n välityksellä. Tervetuloa mukaan! Pääset mukaan infotilaisuuteen Etelä-Pohjanmaan TE-toimiston tapahtumakalenterista https://toimistot.te-palvelut.fi/kaikki-tapahtumat/-/ely-calendar/DWQ5DHFbCAMS/event/46187455

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa Logistiikan perustutkinto, sisälogistiikan osaamisala, palvelulogistiikkatyöntekijä, 180 osp (osp=osaamispiste)

Koulutukseen kuuluvat tutkinnon osat:
Pakolliset, 100 osp:
·Logistiikka-alan työympäristössä toimiminen
·Tavaran käsittelylaitteiden käyttö ja trukinkuljettajan työskentely
·Tavaran vastaanotto ja säilyttäminen
·Tavaran keräily ja pakkaaminen

Valinnaiset, joista valitaan 45 osp:
·Inventointi
·Tavaran lähettäminen
·Varaston osto- ja myyntitoiminnoissa työskentely
·Tavaran kuljettaminen
·Yritystoiminnan suunnittelu

YTO-opinnot (yhteiset tutkinnon osat), joilla vahvistetaan työssä ja elämässä tarvittavia perustaitoja, 35 ops.

Koulutus alkaa 3.10.2023. Koulutuspaikkana Sedu Rengonharju.

Koulutuksen oppiaika määräytyy henkilökohtaistamisen mukaan, arvioitu valmistumisajankohta ennen henkilökohtaistamista on 20.12.2024.

Koulutus käydään suomen kielellä, jos äidinkielesi ei ole suomi, kielivaatimuksena vähintään B1.1-kielitutkinnon suorittaminen, ennen opintojen alkua. Tähän koulutukseen hakevien suomen kielen taito arvioidaan. Kutsumme kielikokeeseen hakijat, joiden äidinkieli ei ole suomi. Kielikoe järjestetään 21.9.2023. Kielikoe sisältää seuraavat osat: puheen ymmärtäminen ja puhuminen (haastattelu), tekstin ymmärtäminen, kirjoittaminen. Riittävä kielitaito on tärkeä, jotta opiskelija osaa noudattaa työturvallisuutta ja pystyy etenemään opinnoissa. Jos hakija saa kokeesta hylätyn tuloksen, hakija ei voi tulla valituksi koulutukseen.

Koulutus on maksuton, opiskelija maksaa itse lupakorteista syntyvät kustannukset noin 15 €/kortti. Näitä lupakortteja ovat mm. työturvallisuuskortti, trukkikortti, ensiapukortti.
Opiskelija voi lunastaa oppilaitokselta itselleen halutessaan työvaatteet, jolloin tulee maksaa työvaatteiden omavastuu 40 -120 euroa.

Koulutukseen voidaan sisällyttää kuukauden loma (20 pv, arviolta heinäkuu), ja lomaviikkoina mahdollisesti myös viikot 9 ja 42, sekä joulu oppilaitoksen päätöksen mukaan.

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA:
Vastuuopettaja: Lari Väli-Torala P: 040 680 6447, email: etunimi.sukunimi@sedu.fi
Opettaja: Jenny Loppi p. 040 680 7282, email: etunimi.sukunimi@sedu.fi

KOULUTUKSEN KOHDERYHMÄ:
Koulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhanalaisille, yli 20-vuotiaille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen työnhakijoille, jotka ovat kiinnostuneet ja motivoituneet hankkimaan itselleen sisälogistiikan tutkinnon ja työllistymään palvelulogistiikan työntekijänä.

HAKEMINEN:
Hae koulutukseen 18.9.2023 mennessä. Jätä hakemus hakupainikkeesta “Hae tähän koulutukseen”. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on sinun vahvistettava hakemuksesi henkilökohtaisesti TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.
Täytä hakemus työvoimakoulutukseen huolellisesti, koska sen perusteella osa hakijoista kutsutaan hakuajan jälkeen haastatteluun.

Koulutuksen valintatilaisuus:
Haastateltaville lähetetään 19.9.2023 tekstiviestillä kutsu haastatteluun. Haastattelut järjestetään 25. – 26.9.2023. Jos äidinkielesi on muu kuin suomi, sinut kutsutaan lisäksi kielitestiin, joka on 21.9.2023 Sedu Rastaantaipaleella.

Varaudu siis jo hakemusta jättäessäsi tulemaan haastatteluun/kielitestiin.

Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa eikä sitä, tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.

Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa.

Koulutuksen aikaiset taloudelliset etuudet:
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, korotettua etuuden osaa ja kulukorvausta.

LISÄTIETOJA koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance

Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös: