Maanrakennuskoneenkuljettaja Rakennusalan perustutkinto

Maanrakennuskoneenkuljettaja Rakennusalan perustutkinto

Koulutus on tarkoitettu yli 20-vuotiaille työnhakijoille, jotka tähtäävät maarakennusalan työtehtäviin. Perustutkintoon valmistava koulutus ei edellytä aiempaa koulutusta tai työkokemusta alalta, joten se sopii hyvin vaikkapa alan vaihtajalle. Pääsyvaatimuksena on kiinnostus maanrakennusalalla työskentelyyn, olet maanrakennusalalle soveltuva sekä fyysisesti että psyykkisesti ja sinulla on vähintään B-luokan ajokortti.

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa rakennusalan perustutkinto. Koulutuksessa saat vahvan perusosaamisen maarakennuskoneenkuljettajan työtehtäviin, lisäksi sinulla on mahdollisuus valita tutkinnon osat, jotka tukevat parhaiten omaa uraasi.

Koulutuksen aikana sinulla on mahdollisuus korottaa B-ajokorttiluokan C-ajokorttiluokkaan ja hankkia kuljettajan perustason ammattipätevyys. Koulutus tapahtuu oikeissa työolosuhteissa, joten saat vankan pohjan käytännön osaamiseen. Työskentely alueen yritysten työmailla antaa sinulle ensimmäiset kontaktit myös mahdollisiin tuleviin työnantajiin.

Koulutuksen toteutuksessa huomioidaan aikaisempi alaan soveltuva koulutus ja alan osaaminen. Koulutus järjestetään suomen kielellä. Opiskelijan suomen kielen taidon täytyy olla riittävä niin puheen kuin kirjoittamisen osalta.

Tietopuolinen koulutus tapahtuu osoitteessa Lentokentäntie 7, Ilmajoen Rengonharjulla sekä Ilmajoentie 525, Ilmajoella. Käytännön työtehtävien koulutus tapahtuu oppilaitoksen työmailla sekä mahdollisesti yritysten mahdollisesti yritysten työmailla työpaikalla tapahtuvan oppimisen yhteydessä.

Opiskelijan maksettavaksi tulee erilaisten turvallisuuskorttien, ajokorttikoulutuksen viranomaiskustannukset.

Koulutus on tarkoitettu yli 20-vuotiaille työttömille tai työttömyysuhanalaisille TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen työnhakijoille. Koulutus järjestetään suomen kielellä. Opiskelijan suomen kielen taidon täytyy olla riittävä niin puheen kuin kirjoittamisen osalta.

Koulutukseen sisältyy lomajaksoja vuosittain seuraavasti: 4 viikkoa heinäkuussa. Muut lomat syys-, talvi-, joululoma oppilaitoksen päätöksen mukaan.

LISÄTIETOJA:
Koulutuksen sisällöstä ja käytänteistä: Sedu, Erkki Järvinen, p. 044 735 5509, erkki.jarvinen@sedu.fi

HAKEMINEN:
Hae koulutukseen 18.9.2023 mennessä. Jätä hakemus hakupainikkeesta “Hae tähän koulutukseen”.
Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, on sinun vahvistettava hakemuksesi henkilökohtaisesti ennen hakuajan päättymistä.
Täytä hakemus työvoimakoulutukseen huolellisesti, koska hakemusten perusteella kutsutaan haastatteluun tekstiviestillä 20.9.2023. Haastattelut järjestetään 27.- 28.9.2023. Varaudu siis jo hakemusta jättäessäsi tulemaan haastatteluun.

Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa.

Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa eikä sitä, tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus.

Koulutuksen aikaiset taloudelliset etuudet:
Koulutuksen ajalta maksetaan työttömyysetuutta, kulukorvausta ja mahdollista korotettua etuuden osaa.

LISÄTIETOJA koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance

Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

Etelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös: