Hoiva-avustaja

Hoiva-avustaja

Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti asiakkaille, jotka ovat kiinnostuneita hoitoalan työtehtävistä ja soveltuvat alalle tai alalla jo työskennelleille, joilta puuttuu alan koulutus. Etusijalla valinnassa ovat henkilöt, joiden työttömyys uhkaa pitkittyä tai muuten on vaikeuksia työllistyä työmarkkinoille tai on tuen tarve koulutuksen aikana. Lisäksi edellytetään riittävää suomen kielen taitoa, kielitaitotaso A2.2.

Koulutuksen tavoitteena on avata uusi työllistymisväylä sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviin ja mahdollistaa nopea työllistyminen alalle.

Hoiva-avustajat työskentelevät palveluissa, jotka tukevat asiakasta tämän hyvinvoinnissa. Näitä palveluita ovat ateria-, vaatehuolto-, kylvetys-, siivous-, kuljetus-, saattaja- sekä sosiaalista kanssakäymistä edistävät palvelut. Hoiva-avustajat voivat työskennellä kotihoidossa tai vanhuksille ja vammaisille tarkoitetuissa palvelutaloissa ja hoivakodeissa.

Koulutuksen aikana suoritetaan sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta (lähihoitaja) kaksi tutkinnon osaa:
·Kasvun ja osallisuuden edistäminen (25 osp)
·Ikääntyvien osallisuuden edistäminen (35 osp)

Opinnot koostuvat teoriaopinnoista, etä- ja verkko-opinnoista sekä työelämässä oppimisesta. Tutkinnonosittain osaaminen näytetään työpaikoilla aidoissa työtehtävissä. Jokaiselle koulutukseen osallistujalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jonka mukaan opiskeluaika tarkentuu.

SISÄLTÖ:

- orientaatio
- opiskelussa tarvittava tietotekniikka
- hätäensiapu 4t, hygieniapassi
- erilaiset asiakkaat ja sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmässä
- vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
- koulutuksen ja ammattitaidon arviointi, jatkosuunnitelma.

Koulutuksen aikana on myös mahdollisuus lisäohjaukseen/tukiopetukseen, mikäli siihen on tarvetta.

Esittelyvideo: https://www.riveria.fi/hakijalle/tutkinnon-osat/hoiva-avustaja/

VALINTAMENETTELY:

Riittämätön terveydentila tai toimintakyky voi olla esteenä valinnalle. Valintahaastattelussa sinua pyydetään täyttämään oma arvio terveydentilasta ja toimintakyvystä. Tutustu tutkintokohtaisiin terveydentilavaatimuksiin sosiaali- ja terveysalalla: https://opintopolku.fi/wp/ammatillinen-koulutus/hakijan-terveystila/terveydelliset-vaatimukset-sosiaali-terveys-ja-liikunta-alalla/

Hakijat, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai suomen kielen taitoa ei ole muuten voitu todentaa, kutsutaan ennen valintahaastattelua kielitestiin. Lisätietoa kielitaidon arvioinnista:https://www.riveria.fi/hakijalle/hakeminen-ilmoittautuminen/yhteishaku/kielitesti-ja-kielitaitotasot/

Esivalinta 14.8.2023

Kielitesti toteteutetaan Joensuussa 22.8.2023 klo 9.00 alkaen Peltolassa Hyvinvointitalossa.

Mikäli kielitestisi hylätään, niin valintahaastattelu kohdallasi perutaan. Tästä ilmoitamme erikseen!

Valintahaastattelu toteutetaan 29.8.2023.

Valinnat tehdään hakemuksen, kielitestin ja valintahaastattelun perusteella

Lisätietoja: Johanna Kilpeläinen, johanna.kilpelainen@riveria.fi, 0505403548

HAKEMINEN:

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille. Työttömyysuhan alainen työnhakija on esimerkiksi lomautettu, päättyvässä osa-aikatyössä tai määräaikaisessa työsuhteessa oleva.

Koulutukseen haetaan osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen tunnistautumalla pankkitunnuksilla, saat hakemuksesi voimaan heti. Jos hakemus tehdään avoimella lomakkeella (ilman tunnisteita), täytettyjen tietojen voimaantulo edellyttää aina vahvistamista eli henkilökohtaista käyntiä ja henkilötodistuksen esittämistä TE-toimistossa ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.

Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > TE-palveluiden Oma asiointi > Työvoimakoulutus. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli et osallistu koulutusvalintaan tai perut koulutukseen osallistumisen, TE-toimisto selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen.

Koulutuksen ajalta voidaan yleensä maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta (mahdollisesti korotettuna). Lue lisätietoja kulukorvauksesta sivuiltamme: https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/48d92f9d-b497-4670-a1cb-3f78c522661b/kulukorvaus-te-toimiston-jarjestamiin-palveluihin-osallistumisen-ajalta

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15 tai Koulutusneuvonnan chat-palvelu ma-pe klo 9.00 – 16.00.
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Riveria