Kuorma-auton- tai yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

Kuorma-auton- tai yhdistelmäajoneuvonkuljettaja

Ilman kuljettajia Suomi pysähtyisi! Nyt sinulla on mahdollisuus hakeutua ammattiin, jossa pidetään pyörät pyörimässä. Ajokorttia voi tässä koulutuksessa korottaa yhdellä luokalla (= jos pohjalla B-ajokortti, voi korottaa C-korttiin, ja jos pohjalla C-ajokortti, voi korottaa CE-korttiin).

Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija hallitsee logistiikan perustaidot ja työllistyy koulutuksen jälkeen alan tehtäviin.

Tavoite:
Koulutuksen jälkeen opiskelijalla on lainsäädännön mukainen tavaraliikenteen perustason ammattipätevyys sekä töissä vaadittavat kortit. Tavoitteena on suorittaa 1-2 tutkinnon osaa logistiikan perustutkinnosta. Koulutuksen hyväksytysti suorittaneilla on hyvät mahdollisuudet työllistyä alan yrityksiin.

Kohderyhmä:
Koulutukseen voivat hakea koulutuksen alkaessa 21 vuotta täyttäneet henkilöt, joilla on ammatissa vaadittava terveys (ryhmän 2 ajokorttilain terveydentilavaatimukset, SORA-lainsäädäntö). Hakijan ajokorttiotteessa ei saa olla liikennerikkeitä tai -rikoksia, jotka osoittavat hakijan olevan soveltumaton ammattikuljettajaksi. Valituksi tulemisen edellytyksenä on valmius epäsäännöllisiin työaikoihin sekä riittävä suomen kielen taito.

Suuntautumisvaihtoehdot:
1. kuorma-autonkuljettaja; hakijalla pohjavaatimuksena voimassa oleva B-ajokortti tai
2. yhdistelmäajoneuvonkuljettaja; hakijalla pohjavaatimuksena voimassa oleva BC-ajokortti.

Koulutuksen sisältö ja toteutus:
- Orientointi
- Tavaraliikenteen perustason ammattipätevyys, ammattipätevyyskoe
- C- tai CE-ajokorttikoulutus
- EA1, tieturva (verkkokoulutus), työturva, hygieniapassi, ADR-koulutus ja koe
- Jatkokoulutusmahdollisuudet
- Työnhakuvalmennus
- Työssäoppiminen

Koulutuksessa suoritetaan opiskelijalle tehtävässä opintojen henkilökohtaistamisessa (HOKS) esiin tulleiden tarpeiden perusteella logistiikan perustutkinnon osia (esim. tavaraliikenteen perustason ammattipätevyys, kuorma-auton tai yhdistelmäajoneuvon kuljettajana työskentely, maansiirtokuljetukset, lämpösäädellyt elintarvikekuljetukset tai yhdyskuntajätteiden kuljettaminen).

Koulutus toteutetaan lähiopetuksena, verkko-opintoina, henkilökohtaisena liikenneopetuksena sekä työssäoppimisena. Opiskelusta osa on ohjattua työssäoppimista yrityksissä ja työssäoppimisen aikana noudatetaan yritysten työaikoja. Kouluttaja auttaa tarvittaessa sopivan työssäoppimispaikan löytymisessä. Myös heinäkuu on lähtökohtaisesti opiskelukuukausi, opiskelijat ovat tällöin työssäoppimassa. Henkilökohtaistaminen voi vaikuttaa koulutuksen kokonaiskestoon.

Kustannukset:
Opiskelijalle itselleen maksettavaksi jäävät kustannukset ovat n. 500 €, sis. ajokorttilupahakemus, C- tai CE-teoriakoe, C- tai CE-ajokoe, ADR-kortti ja koe, EA1, tieturva ja työturva, digipiirturikortti, ammattipätevyysmerkintä sekä lääkärintodistus. (TE-toimisto ei voi maksaa lupa ja viranomaismaksuja tai kortin saantiin liittyviä kustannuksia).

Aikataulu ja valinta:
Haastatteluun valinnat tehdään hakemusten perusteella, ja haastateltavat saavat erillisen kutsun. Valintahaastattelut järjestetään 17.-18.8.2023.

Etusijalla koulutukseen valinnassa ovat ne, joilla on koulutuksen myötä selkeä reitti työelämään. Kerrothan hakemuksessasi työllistymissuunnitelmistasi, sekä miksi olet kiinnostunut alasta ja miksi sopisit alan työtehtäviin. Huom! Valinnan ehtona on, että hakija on haastattelussa esittänyt ajokortin sekä otteen ajokorttirekisteristä (voi tulostaa ilmaiseksi Traficomin sivuilta tai esittää mobiililaitteella). Varauduthan ajoissa näiden hankkimiseen / esittämiseen ja mahdollisten ongelmien osalta ota viipymättä yhteyttä kouluttajaan etukäteen!

Lisätiedot:
Koulutuksen sisällöllisiin kysymyksiin vastaa Iiro Haverinen p. 050 446 0254 / iiro.haverinen@riveria.fi tai Petri T Keronen p. 0503401863 / petri.t.keronen@riveria.fi

HAKEMINEN:
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille. Työttömyysuhan alainen työnhakija on esimerkiksi lomautettu, päättyvässä osa-aikatyössä tai määräaikaisessa työsuhteessa oleva.

Koulutukseen haetaan osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen tunnistautumalla pankkitunnuksilla, saat hakemuksesi voimaan heti. Jos hakemus tehdään avoimella lomakkeella (ilman tunnisteita), täytettyjen tietojen voimaantulo edellyttää aina vahvistamista eli henkilökohtaista käyntiä ja henkilötodistuksen esittämistä TE-toimistossa ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.

Valinnat tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella, joten perustelethan hakemuksesi huolella!

Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > TE-palveluiden Oma asiointi > Työvoimakoulutus. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli et osallistu koulutusvalintaan tai perut koulutukseen osallistumisen, TE-toimisto selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen.

Koulutuksen ajalta voidaan yleensä maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta (mahdollisesti korotettuna). Lue lisätietoja kulukorvauksesta sivuiltamme: https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/48d92f9d-b497-4670-a1cb-3f78c522661b/kulukorvaus-te-toimiston-jarjestamiin-palveluihin-osallistumisen-ajalta

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9 – 16.15 tai Koulutusneuvonnan chat-palvelu ma-pe klo 9.00 – 16.00.
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Riveria