Maarakennuskoneenkuljettaja

Maarakennuskoneenkuljettaja

HUOM! Jatkohaku ti 29.8. klo 11 saakka, jonka jälkeen valinnat suoritetaan pikaisella aikataululla.

Haluatko olla rakentamassa maastamme turvallista ja toimivaa? Tämän koulutuksen kautta turvaamme yhteiskunnan tukipilarin, toimivan infran rakentamisen ja kunnossa pidon. Maarakennuskoneen kuljettajana olet avain asemassa rakentamassa ja turvaamassa rakennetun ympäristömme toimintaa. Koulutuksella varmistamme, että omaat tarvittavan osaamisen sekä kortit ja pätevyydet jotta voit toimia maarakennuskuljettajana. Kouluttajan hyvien työelämäyhteyksien avulla kouluttautuminen ja työllistyminen tapahtuu käytännön läheisesti koulutettavan lähtökohdat huomioiden.

Tavoite:
Koulutuksessa tavoitteena on, että saat maarakennuskoneenkuljettajan ammatissa vaadittavan osaamisen, sekä pystyt tekemään tavanomaisimpia maarakennustöitä itsenäisesti piirustuksien ja/tai rakennetta koskevan työselityksen avulla. Koulutuksen avulla sinun tulisi omaksua sellaiset tiedot ja taidot, että osaat käyttää ja huoltaa oikein tavallisimpia maarakennuskoneita sekä paikallistaa niissä esiintyviä häiriöitä. Koulutuksen aikana suoritetaan rakennusalan perustutkinnon osa tai osia.

Kohderyhmä:
Pääsyvaatimuksina vähintään 21 vuoden ikä ja voimassa oleva B-ajokortti. Eduksi luetaan aiempi kokemus erilaisten työkoneiden käsittelystä. Valituksi tulemisen edellytyksenä on matkustusvalmius sekä ajokorttilain mukainen terveydentila ja riittävä suomen kielen taito. Hyvä fyysinen kunto katsotaan eduksi valituksi tulemisessa.

Koulutuksen sisältö ja toteutus:
Koulutettava suorittaa toteutuksen aikana rakennusalan perustutkinnon osan tai osia. Koulutuksen sisällöt:
- Maarakentamisen perustaidot
- Maarakennuskonetekniikka ja huolto
- Maarakennuskoneiden käyttö
- Maarakennuskoneiden 3D-ohjauksen perustaidot
- Mittaus
- Maa-ainesten kuljetus
- Tavaraliikenteen perustason ammattipätevyys, B-kortti pohjaisille
- EA1, tieturva 1, työturvakortti, vesityökortti, tulityökortti
- Jatkokoulutusmahdollisuudet
- Työnhakuvalmennus
- Työssäoppiminen

Koulutuksessa on mahdollisuus räätälöidä toteutusta opiskelijan ja työpaikan mukaan, esimerkiksi maa-ainesten kuljetus -painotteiseksi. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena, verkko-oppimisena, liikenneopetuksena (henkilökohtainen) sekä työssäoppimisena.

Kustannukset:
Opiskelijalle itselleen maksettavaksi jäävät kustannukset ovat n. 100 € (sis. EA1, Tulityö-, Työturva ja Tieturva 1 -kortit). Lisäksi kustannuksia voi tulla mm. vaatetuksesta, mikäli opiskelija haluaa lunastaa varusteita itselleen.

Aikataulu:
Koulutus on jatkohaussa. Valinnat ja haastattelut suoritetaan pikaisella aikataululla, olethan siis tavoitettavissa puhelimitse!
Haku päättyy: 29.8.2023 klo 11.00
Haastattelut: 29.8.-1.9.2023
Koulutus alkaa: 4.9.2023
Koulutus päättyy: 14.6.2024

Haastateltavat valitaan hakemusten perusteella, joten perustele hakemuksesi huolella! Haastatteluun valitut saavat erillisen kutsun hakuajan päätyttyä.

Lisätiedot:
Koulutuksen sisällöllisiin kysymyksiin vastaa Markku Kokkola, puh. 050 463 1716, markku.kokkola@riveria.fi

HAKEMINEN:
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille. Työttömyysuhan alainen työnhakija on esimerkiksi lomautettu, päättyvässä osa-aikatyössä tai määräaikaisessa työsuhteessa oleva.

Koulutukseen haetaan osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen tunnistautumalla pankkitunnuksilla, saat hakemuksesi voimaan heti. Jos hakemus tehdään avoimella lomakkeella (ilman tunnisteita), täytettyjen tietojen voimaantulo edellyttää aina vahvistamista eli henkilökohtaista käyntiä ja henkilötodistuksen esittämistä TE-toimistossa ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.

Valinnat tehdään hakemusten ja haastattelujen perusteella, joten perustelethan hakemuksesi huolella!

Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > TE-palveluiden Oma asiointi > Työvoimakoulutus. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli et osallistu koulutusvalintaan tai perut koulutukseen osallistumisen, TE-toimisto selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen.

Koulutuksen ajalta voidaan yleensä maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta (mahdollisesti korotettuna). Lue lisätietoja kulukorvauksesta sivuiltamme: https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/48d92f9d-b497-4670-a1cb-3f78c522661b/kulukorvaus-te-toimiston-jarjestamiin-palveluihin-osallistumisen-ajalta

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9 – 16.15 tai Koulutusneuvonnan chat-palvelu ma-pe klo 9.00 – 16.00.
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Riveria