Metsä- ja metsäkonealan perusteet

Metsä- ja metsäkonealan perusteet

Kiinnostaako sinua työllistyminen metsäalalle?

Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle riittävä taitotaso metsien hoitoon ja hyödyntämiseen, metsäkoneen käyttöön sekä metsäkoneen kunnossapitoon, jotta he voivat työllistyä tai suunnitella opintojen jatkamista joko oppisopimuksena tai jatkaa koulutusta suuntautumalla metsuriksi, metsäkoneasentajaksi, ajokoneen-, harvesterin-, kaivinkoneen- tai puuautonkuljettajaksi.

Koulutuksessa suoritetaan metsäalan perustutkinnosta kolme tutkinnon osaa:
· Metsien hoito ja hyödyntäminen
· Metsätraktorin käyttö
· Metsäkoneiden kunnossapito

Koulutuksen tuloksena syntyy mahdollisuus työllistyä metsäalalle tai jatkaa metsäkonealan opintoja yrityksissä oppisopimuksena tai siirtyä suoraan oppilaitosmuotoiseen opiskeluun täydentämään metsäkonealalla tarvittavaa tietoa ja osaamista.

TUTKINNON OSAT:
1) Metsän hoito ja hyödyntäminen (20 osp)
- uudistamiskohteen viljely
- taimikonhoitotyön tekeminen
- puutavaran valmistus manuaalisesti
- työskenteleminen työturvallisesti, ergonomisesti ja vastuullisesti

2) Metsätraktorin käyttö (20 osp)
- kuormaimen käytön hallinta
- puutavaran kuljetus metsässä
- metsätraktorin tekniikka
- metsätraktorin päivittäinen huolto

3) Metsäkoneen kunnossapito (20 osp)
- Tavoite on antaa opiskelijalle riittävä taitotaso raskaiden koneiden (metsäkone) huoltoon ja pieniin korjauksiin.

TOTEUTUS:
Koulutus järjestetään Joensuussa. Opetus toteutetaan pääsääntöisesti lähiopetuksena, lisäksi etä- ja verkkotehtäviä, itsenäisiä harjoitteita, itseopiskelua sekä työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Kouluttajalla on hyvät yhteydet alan työnantajiin, ja työssäoppimispaikan löytämisessä autetaan tarvittaessa.

Valintahaastattelut järjestetään 21.8.2023.

Haastatteluun valinnat tehdään hakemusten perusteella; haastateltavat saavat erillisen kutsun.

LISÄTIETOJA:
Koulutuksen sisällöllisistä kysymyksistä voi kysyä suoraan kouluttajalta;
opettaja Anssi Kattelus, anssi.kattelus@riveria.fi, p. 050 364 1114
koulutuspäällikkö Mikko Saarimaa, mikko.saarimaa@riveria.fi, p. 050 349 7172

HAKEMINEN:

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille. Työttömyysuhan alainen työnhakija on esimerkiksi lomautettu, päättyvässä osa-aikatyössä tai määräaikaisessa työsuhteessa oleva.

Koulutukseen haetaan osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen tunnistautumalla pankkitunnuksilla, saat hakemuksesi voimaan heti. Jos hakemus tehdään avoimella lomakkeella (ilman tunnisteita), täytettyjen tietojen voimaantulo edellyttää aina vahvistamista eli henkilökohtaista käyntiä ja henkilötodistuksen esittämistä TE-toimistossa ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.

Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > TE-palveluiden Oma asiointi > Työvoimakoulutus. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli et osallistu koulutusvalintaan tai perut koulutukseen osallistumisen, TE-toimisto selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen.

Koulutuksen ajalta voidaan yleensä maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta (mahdollisesti korotettuna). Lue lisätietoja kulukorvauksesta sivuiltamme: https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/48d92f9d-b497-4670-a1cb-3f78c522661b/kulukorvaus-te-toimiston-jarjestamiin-palveluihin-osallistumisen-ajalta

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9 – 16.15 tai Koulutusneuvonnan chat-palvelu ma-pe klo 9.00 – 16.00.
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Riveria