Talotekniikan täydennyskoulutus

Talotekniikan täydennyskoulutus

• Koulutus alkaa: non stop

Haluaisitko täydentää talotekniikan alan osaamistasi? Tämä koulutus tarjoaa siihen mahdollisuuden. Kouluttajalla on tiiviit yhteydet alan työnantajiin, ja koulutuksen myötä sinulla on hyvä mahdollisuus työllistyä alan yrityksiin!

HUOM! Tätä koulutusta esiteltiin TE-liven lähetyksessä 13.1.2022, pääset katsomaan tallenteen tästä linkistä: https://te-live.fi/lahetykset/QuGmVd6tv

Tämä koulutus on tarkoitettu jatko- ja täydennyskoulutukseksi henkilöille, joilla on koulutuksen tai työkokemuksen kautta hankitut perusvalmiudet sähkö-, rakennus-, kiinteistönhoito- tai LVI-alalta. Aiempaa talotekniikan tuntemusta vailla olevat opiskelijat voivat tutustua alaan ja hakeutua koulutuksen jälkeen jatkamaan opintoja.

Hakijalta edellytetään alalla tarvittavaa terveyttä ja fyysistä kuntoa, sekä riittävää suomen kielen taitoa.

Opintojen toteutus:

Jokaiselle opiskelijalle tehdään henkilökohtainen kehityssuunnitelma, jossa määräytyy opiskelijan tavoitteiden, valintojen ja tarpeiden mukaan koulutuksen pituus ja sisältö.

Teoriaopetus tapahtuu luokkaopetuksena ja verkossa; käytännön töiden opiskelu työsalissa ja alan yrityksissä työssäoppien. Koulutuksen kesto on n. 2 – 6 kk määräytyen yksilöllisesti koulutettavan tarpeesta.

HUOM! Koulutusta voidaan jaksottaa joustavasti, jos opiskelija tekee välillä palkallista työtä. Ilmoita työjaksoista kouluttajalle/TE-toimistoon viipymättä.

Koulutuksen sisältö, esimerkkejä talotekniikan perus- ja ammattitutkinnosta:

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa tutkinnonosia talotekniikan perus- tai ammattitutkinnosta ilmanvaihtoasentajan, putkiasentajan tai lämmityslaiteasentajan suuntautumisvaihtoehdoista.

Ammattitutkinnon osa:
- lämpöpumppujen asentaminen ja huoltaminen

Perustutkinnon osia:
- ilmamäärien mittaus ja tasapainotus
- IV kanavistojen asentaminen
- käyttövesijärjestelmien asentaminen
- viemärijärjestelmien asentaminen
- IV-kanaviston eristäminen
- LV-putkiston eristäminen
- pienkylmälaitteiden ja ilmalämpöpumppujen asentaminen.

Koulutuksessa opiskellaan pakollisista tutkinnon osista keskeisiä osa-alueita. Koulutuksessa on mahdollista suorittaa tarvittavia korttikoulutuksia.

Oppilaitos hankkii tarvittavat suojavarusteet ja -asusteet. Opiskelussa tarvittavat käsityökalut saa käyttöön oppilaitoksen kautta.

Valinnat:

Teemme tähän nonstop-koulutukseen opiskelijavalintoja muutamia kertoja vuodessa. Jos sinulla on kiire saada suorituksia esim. työllistymisen vuoksi, ota yhteyttä – aloittamisajankohdasta voidaan neuvotella!

Kerrothan hakemuksessa, mitä osa-alueita koulutuksen sisällöistä haluaisit suorittaa ja mihin tehtäviin työllistyä koulutuksen jälkeen.

LISÄTIETOJA koulutuksen sisällöstä antaa koulutuspäällikkö Jorma Käyhkö, jorma.kayhko@riveria.fi, puh. 050 530 6295.

HAKEMINEN:

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilun asiakkaille.

Koulutukseen haetaan osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > Henkilöasiakkaat > Haussa oleva työvoimakoulutus. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen tunnistautumalla pankkitunnuksilla, saat hakemuksesi voimaan heti. Jos hakemus tehdään avoimella lomakkeella (ilman tunnisteita), täytettyjen tietojen voimaantulo edellyttää aina vahvistamista eli henkilökohtaista käyntiä ja henkilötodistuksen esittämistä TE-toimistossa ennen koulutuksen hakuajan päättymistä.

Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi > TE-palveluiden Oma asiointi > Työvoimakoulutus. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli et osallistu koulutusvalintaan tai perut koulutukseen osallistumisen, TE-toimisto selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen.

Koulutuksen ajalta voidaan yleensä maksaa työttömyysetuutta ja kulukorvausta (mahdollisesti korotettuna). Lue lisätietoja kulukorvauksesta sivuiltamme: https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/48d92f9d-b497-4670-a1cb-3f78c522661b/kulukorvaus-te-toimiston-jarjestamiin-palveluihin-osallistumisen-ajalta

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista:
Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9 – 16.15 tai Koulutusneuvonnan chat-palvelu ma-pe klo 9.00 – 16.00.
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Riveria