Dronen ammattikäyttö

Dronen ammattikäyttö

Koulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille, jotka ovat kiinnostuneita dronen ammattimaisista käyttömahdollisuuksista ja haluavat hankkia alan erityisosaamista parantaakseen työllistymismahdollisuuksiaan. Koulutukseen ohjataan asiakkaita niin Keski-Suomen TE-toimistosta kuin alueen työllisyyden kuntakokeiluista, joita ovat Jyväskylän, Laukaan, Muuramen, Äänekosken, Jämsän, Keuruun sekä Saarijärven kuntakokeilu.

Koulutukseen valittavalta edellytetään vahvaa motivaatiota koulutukseen ja työllistymiseen alalle sekä vähintään B-luokan ajokorttia.

Koulutus toteutetaan ajalla 28.8. – 3.11.2023.

Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle perustaidot ammattimaisesta dronen käytöstä joko pääasiallisena työnä tai osana jotakin tehtäväkenttää. Opiskelija tutustuu dronen käyttömahdollisuuksiin erilaisilla aloilla ja suuntautuu itseään kiinnostavalle alalle. Koulutus vahvistaa ammatillista osaamista, työelämätaitoja ja näin parantaa opiskelijoiden asemaa työmarkkinoilla. Koulutuksessa saa laajan kuvan kokonaisuudesta, mitä kaikkea dronen ammattikäyttöön liittyy ja mitä siinä tulee huomioida. Käytännön harjoittelu ja oman osaamisen markkinointi ja sanoittaminen edesauttaa verkostoitumista ja työllistymistä alan yrityksiin tai omaan yrittäjyyteen.

Koulutuksen sisältö:

Dronetoiminnan ja lennättämisen perusteet 5 op

· Toimintaa koskevat säännöt, säädökset ja luvat
· Dronen käytön tekniset perusteet: tarvittavat laitteistot ja ohjelmistot sekä niiden käyttö
· Toteutus: teoriaopetusta, käytännön lennätystä, itsenäistä opiskelua
· Yritysvierailuja, webinaareja
· Ammattimainen dronen hyödyntäminen eri aloilla ja työtehtävissä

Opinnoissa käydään läpi perusasioita, joita opiskelija voi syventää omien tavoitteiden ja ammatillisen pohjaosaamisensa kautta.
Opinnot antavat opiskelijoille laajan kuvan kokonaisuudesta, mitä kaikkea dronen ammattikäyttöön liittyy ja mitä siinä tulee huomioida.

Tulevaisuuden työelämätaidot 2 op

· Oman osaamisen markkinointi (esim. portfolio)
· Alan yrittäjyysmahdollisuudet
· Toteutus: pienryhmäohjaus ja yksilöohjaus

Opintojen aikana opiskelijat osaajat tutustuvat alan työllisyystilanteeseen ja erilaisiin työllistymisen mahdollisuuksiin: palkkatyö, yrittäjyys tai hybridi -malli. Opintojen aikana opiskelijat tunnistavat aikaisempaa osaamistaan, kehittävät työnhakutaitojaan, rakentavat ja muotoilevat urapolkuaan sekä kehittävät ammatillisia verkostojaan. Opintojen aikana opiskelijat tunnistavat ja vahvistavat voimavarojaan sekä kehittävät elämänhallintataitojaan. Opinnot vahvistavat opiskelijoiden ammatillista itseluottamusta. Yksi työnhakutaitojen oleellisimpia taitoja on oman osaamisen sanoittaminen ja viestiminen sosiaalisessa mediassa (kuten esim. LinkedInissä, Twitterissä, Instrgramissa ja Facebookin monissa eri alakohtaisissa ryhmissä).

Työssäoppiminen tai projektityö työssäoppimispaikassa 3 op (25 päivää)

· Toteutus: lähityöskentely
· Harjoittelupaikka: yritys tai muu organisaatio, jossa opiskelija voi harjoittaa käytännön dronetaitojaan
· Ohjaajat: työpaikan edustaja sekä kouluttajan edustaja
· Sisältö ja tehtävät sovitaan opiskelijan yksilöllisten tavoitteiden mukaisesti
· Koulutus sisältää työharjoittelua 25 päivän ajan. Työharjoittelu toteutetaan kullekin opiskelijalla tarkoituksenmukaisella tavalla huomioiden hänen aikaisempi osaamisensa, koulutuksen aikana saavutettu lisäosaaminen ja ammatilliset tavoitteet työllistymisen suhteen. Työharjoittelun tavoitteena on soveltaa koulutuksen aikana opittua käytäntöön ja vahvistaa opiskelijan ammatillista osaamista. Työharjoittelun ensisijaisina tavoitteina ovat opiskelijan verkostoituminen alalla, työllistyminen ja ammatillisen itseluottamuksen vahvistuminen.

Koulutuksen aikana opiskelija voi TAMK:n dronetoimijana suorittaa Traficomin A1/A3 kategorioiden verkkotestin ilman rekisteröintikustannuksia. Halutessaan ja lennätyskokemuksen riittäessä opiskelijalla on mahdollisuus hakeutua suorittamaan Traficomin A2 kategoriaan vaadittava lisäteoriakoe, jonka aihealue katetaan tarjottavalla koulutuksella. Opiskelija ilmoittautuu ja maksaa itse lisäteoriakokeen kokeen tarjoajalle.

Koulutuksesta järjestetään infotilaisuus Teamsissa to 29.6.2023 klo 14.00-15.00.
Osallistumislinkki kouluttajan verkkosivuilla: https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/dronen-ammattikaytto-taydennyskoulutus#expander-trigger—Opintojen-suorittaminen

Lisätietoja:
TAMK Tree – Jatkuvan Oppimisen Palvelut, Hanna Riskilä, puh. 050 597 8470, etunimi.sukunimi@tuni.fi

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Tampereen ammattikorkeakoulu ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto