Hoiva-avustaja, erityisesti maahanmuuttajille suunnattu koulutus

Hoiva-avustaja, erityisesti maahanmuuttajille suunnattu koulutus

Tule opiskelemaan hoiva-avustajaksi

Oletko kiinnostunut ihmisläheisestä sosiaali- ja terveysalan työstä? Haluatko työskennellä ikääntyneiden palveluasumisessa?

Hoiva-avustajakoulutus tarjoaa sinulle mahdollisuuden työskennellä ikääntyneille tarkoitetuissa palvelutaloissa ja hoivakodeissa avustavissa tehtävissä. Osana työyhteisöä hoiva-avustajat auttavat asiakkaita viihtymään arjessa ja voimaan hyvin.

Hoiva-avustajakoulutus on joustava mahdollisuus kouluttautua ja työllistyä sosiaali- ja terveysalan tehtäviin esimerkiksi ammatinvaihtajille. Lokakuussa 2023 alkava ryhmä on tarkoitettu erityisesti maahanmuuttajille.

Koulutus on työvoimapoliittista koulutusta. Ammatillinen työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille tai työttömyysuhan alaisille aikuisille, jotka ovat suorittaneet oppivelvollisuutensa. Hoiva-avustajakoulutukseen hakeville järjestetään henkilökohtaiset haastattelut. Hakijoille lähetetään haastatteluun ( 31.08.2023 ) erillinen kutsu, jossa on tarkempi aikataulu.

Hakijat, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai kielitaitoa ei ole muuten voitu todentaa, kutsutaan 23.8.2023 olevaan kielitason arviointiin.

Koulutus järjestetään 2.10.2023- 1.10.2024. Koulutus sisältää lähiopetusta, itsenäistä tiedonhakua, oppimistehtäviä, verkko-opetusta ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Tutkinnon osissa vaadittava ammattitaito osoitetaan näytöissä, jotka järjestetään työpaikalla. Teemme sinulle henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS), jossa otamme huomioon aikaisemman ammattitaitosi ja työkokemuksesi.

Hoiva-avustajan koulutuksessa suoritetaan lähihoitajatutkinnon kaksi tutkinnon osaa: Kasvun ja osallisuuden edistäminen 25 osp ja Ikääntyvien osallisuuden edistäminen 35 osp. Koulutuksessa saat valmiuksia mm. seuraaviin asioihin: erilaisten asiakkaiden kohtaaminen, päivittäisissä toiminnoissa avustaminen, hyvinvointiteknologian hyödyntäminen, arjen mielekkyyden edistäminen ja sosiaali- ja terveyspalveluissa ohjaaminen.

Lisätietoja:

Leenamaria Ikonen
leenamaria.ikonen@gradia.fi

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä/Gradia Jyväskylä ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto