Palvelulogistiikan ammattitutkinto, varastologistiikka

Palvelulogistiikan ammattitutkinto, varastologistiikka

Palvelulogistiikan ammattitutkinto (varastologistiikan osaamisala) -työvoimakoulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille, joilla on vähintään noin vuoden kokemus varastoalan työtehtävistä tai hakijalla on Logistiikan perustutkinto suoritettuna ja noin 0,5 vuoden kokemus varastoalan työtehtävistä.

Koulutuksen tavoitteena on syventää osaamista varastoalan työtehtävissä ja varastotoimintaan vaikuttavista tekijöistä. Opiskelijat valitaan koulutukseen haastatteluiden perusteella. Edellytyksenä on hyvä terveys sekä koulutukseen ja työhön riittävä suomen kielen taito. Koulutukseen valittavilla tulee olla työvoimapoliittinen koulutustarve. Koulutuksen suorittamiseksi tarvitsee olla käytettävissä tietokone, jossa kaiuttimet ja mikrofoni sekä internetyhteys.

Palvelulogistiikan ammattitutkinnon varastologistiikan osaamisalan suorittanut henkilö voi toimia varastoalalla työntekijänä, toimihenkilönä ja itsenäisenä yrittäjänä. Hän voi toimia varastotyöntekijänä, logistiikkatyöntekijänä, varastonhoitajana, työnopastajana, varastomyyjänä tai tiiminvetäjänä muun muassa teollisuuden, kaupan, julkisen, kuljetus- ja huolinta-alan varastoissa. Koulutus sisältää verkko-opetusympäristöjen käyttöä, käytännön työharjoituksia ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Koulutukseen pääsyn vaatimuksena on noin vuoden kokemus varastoalan työtehtävistä tai hakijalla on Logistiikan perustutkinto suoritettuna ja noin 0,5 vuoden kokemus varastoalan työtehtävistä.

Ammattitaito osoitetaan ja tutkinto suoritetaan näyttöinä työpaikalla tapahtuvan oppimisen yhteydessä. Koulutus alkaa kuuden viikon orientoivalla jaksolla, jonka aikana kartoitetaan osaaminen sekä soveltuvuus tutkinnon suorittamiseen. Orientoivan jakson aikana laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Siinä otetaan huomioon aikaisempi koulutus ja työkokemus. HOKS määrittelee myös koulutuksen keston, joka on noin yksi vuosi. Koulutus on tarkoitettu henkilöille, joilla on noin vuoden kokemus varastoalan työtehtävistä tai henkilöllä on Logistiikan perustutkinto suoritettuna ja noin 0,5 vuoden kokemus varastoalan työtehtävistä.

HUOM! Osa opinnoista suoritetaan Lievestuoreen toimipisteessä.

Koulutuksen sisältö:
o Varastotyön tekeminen
o Ensiapu 16 h
o Trukkikorttikoulutus
o Varastotyön suunnittelu
o Atk
o Tieto- ja työturvallisuus
o Tilaustoimitusketju ja toimituslausekkeet
o Tiekuljetussopimuslaki ja kuljetuspalvelutarjonta
o Rahtikirjat ja rahditusperusteet
o Varastonohjaus
o Perehdyttäminen
o Kehittämistarpeiden tunnistaminen ja kehitystyön suunnittelu
o Hankintojen valmistelu ja toteuttaminen
o Vaarallisten aineiden varastointi

Tutkintorakenne:
Pakolliset tutkinnon osat
o Varastotyön tekeminen
o Varastotyön suunnittelu

Valinnaiset tutkinnon osat (joista on valittava yksi)
o Huolinta
o Logistiikkapalvelun myynti ja asiakaspalvelu
o Operatiivisten hankintojen valmistelut ja toteuttaminen
o Palvelulogistiikan kehittämissuunnitelman laatiminen
o Perehdyttäminen ja työnopastaminen palvelulogistiikan tehtäviin
o Varastotyön tekeminen luvanvaraisessa varastossa
o Varastotyön tekeminen automatisoidussa varastossa
o Sähköisten logistiikkapalvelujen hoitaminen
o Tutkinnon osa toisesta ammatti- tai erikoisammattitutkinnosta

Lisätietoja tutkinnon perusteista ePerusteet sivuilla:

Lisätietoja:
Jari Vanhala, p. 040 341 5004, kouluttaja, GRADIA

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä/Gradia Jyväskylä ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto