Palvelulogistiikan erikoisammattitutkinto, varastointi/toimitusketju

Palvelulogistiikan erikoisammattitutkinto, varastointi/toimitusketju

Palvelulogistiikan erikoisammattitutkinto (varastologistiikan tai toimitusketjun hallinnan osaamisala) -työvoimakoulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille, joilla on vähintään noin kahden vuoden kokemus varastoalan työtehtävistä tai hakijalla on palvelulogistiikan/varastoalan ammattitutkinto suoritettuna.

Koulutuksen tavoitteena on syventää osaamista toiminnan mittaamiseen, suunnitteluun ja ohjaamiseen vaikuttavista tekijöistä. Opiskelijat valitaan koulutukseen haastatteluiden perusteella. Koulutukseen pääsemiseksi vaaditaan kiinnostusta varaston tai toimitusketjun toiminnan ohjaamiseen. Edellytyksenä on hyvä terveys sekä koulutukseen ja työhön riittävä suomen kielen taito. Koulutukseen valittavilla tulee olla työvoimapoliittinen koulutustarve.

Palvelulogistiikan erikoisammattitutkinnon suorittanut henkilö voi toimia työntekijänä, toimihenkilönä tai itsenäisenä yrittäjänä varastoalalla. Hän voi toimia esimiehenä, yksikön vetäjä, asiantuntijana, prosessin suunnittelijana, logistiikka suunnittelijana, varastotoimintojen suunnittelijana tai jakelun ja toimitusten suunnittelijana mm. teollisuuden-, kaupan-, julkisen-, kuljetus- ja huolinta-alan varastoissa. Palvelulogistiikan erikoisammattitutkinnon suorittanut osaa käyttää hyvin tietoteknisiä järjestelmiä. Hän osaa mitata toimintaa sekä suunnitella ja ohjata toimintaa kerätyn datan avulla. Tutkinnon suorittanut henkilö osaa kuvata hyvin toimintaan liittyviä prosesseja. Koulutus sisältää verkko-opetusympäristöjen käyttöä, käytännön työharjoituksia ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Koulutukseen pääsyn vaatimuksena on noin kahden vuoden kokemus varastoalan työtehtävistä tai hakijalla on palvelulogistiikan/varastoalan ammattitutkinto suoritettuna. Koulutuksen suorittamiseksi tarvitsee olla käytettävissä tietokone, jossa kaiuttimet ja mikrofoni sekä internetyhteys.

Ammattitaito osoitetaan ja tutkinto suoritetaan näyttöinä työpaikalla tapahtuvan oppimisen yhteydessä. Koulutus alkaa kuuden viikon orientoivalla jaksolla, jonka aikana kartoitetaan osaaminen sekä soveltuvuus tutkinnon suorittamiseen. Orientoivan jakson aikana laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Siinä otetaan huomioon aikaisempi koulutus ja työkokemus. HOKS määrittelee myös koulutuksen keston, joka on noin yksi vuosi. Koulutus on tarkoitettu henkilöille, joilla on noin kahden vuoden kokemus varastoalan työtehtävistä tai henkilöllä on palvelulogistiikan/varastoalan ammattitutkinto suoritettuna.

HUOM! Osa opinnoista suoritetaan Lievestuoreen toimipisteessä.

Koulutuksen sisältö:
o Henkilöstönvoimavarojen suunnittelu ja johtaminen
o Työhyvinvoinnin kehittäminen
o Perehdytys ja työnopastaminen
o Kehittämistarpeiden tunnistaminen ja kehitystyön suunnittelu
o Kehittämisprojektin suunnittelu ja toteuttaminen
o Asiakas- ja sidosryhmäsuhteiden hoitaminen ja asiakasviestintä
o Atk
o Hankintojen valmistelu ja toteuttaminen
o Vaarallisten aineiden varastointi

Tutkintorakenne:
Pakolliset tutkinnon osat
o Toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen
o Varastointiprosessin hallinta (varastologistiikan osaamisala)
o Toimitusketjun hallinta (toimitusketun hallinnan osaamisala)

Valinnaiset tutkinnon osat (joista on valittava kaksi)
o Asiakkuuksien hoitaminen (toimitusketun hallinnan osaamisala)
o Esimiehenä toimiminen
o Hankintojen suunnittelu ja toteuttaminen (toimitusketun hallinnan osaamisala)
o Kehittämisprojektin suunnittelu ja toteuttaminen
o Toimitusketjun hallinta (varastologistiikan osaamisala)
o Luvanvaraisten aineiden käsittely ja varastointi (varastologistiikan osaamisala)
o Tutkinnon osa toiselta osaamisalalta
o Tutkinnon osa tai osia toisesta ammatti- tai erikoisammattitutkinnosta esim. toimitusprosessin toteuttaminen tai varastotyön tekeminen

Lisätietoja tutkinnon perusteista ePerusteet sivuilla:

Lisätietoja:
Jari Vanhala, p. 040 341 5004, kouluttaja, GRADIA

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä/Gradia Jyväskylä ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Viitaniementie 1 (pieni osa Lievestuoreen piste)
  • Paikkakunta: Jyväskylä, Keski-Suomi