Ravintola- ja cateringalan perustutkinto, Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot

Ravintola- ja cateringalan perustutkinto, Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot

Koulutus on tarkoitettu työttömille työnhakijoille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille. Koulutus soveltuu keittiöalalle suuntautuneille henkilöille, joilla on kiinnostusta toimia asiakaspalvelutehtävissä palvelu- ja jakelukeittiössä sekä halu oppia keittiötyössä toimimiseen ja puhtaanapitoon keskeisesti liittyviä asioita.
Koulutus sisältää lähiopetusta koululla sekä työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Koulutuksen aikana suoritetaan Ravintola- ja cateringalan perustutkinnon; Palvelu- ja jakelukeittiötoiminnot, 10 osp tutkinnon osa. Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla palvelu- ja jakelukeittiössä.

Palvelu- ja jakelukeittiötoiminnot tutkinnon osan laajuus on 10 osp
Palvelu- ja jakelukeittiötoiminnot tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten mukaan opiskelija osaa:
Vastaanottaa ruoka-aineita, ruokia ja elintarvikkeita
Kuumentaa tai valmistaa ruokia ja lisäkkeitä
Jakaa tai laittaa ruoat esille
Toimia asiakaspalvelussa ja ohjata asiakkaita
Siistiä ja järjestää toimintaympäristön ja huolehtia astiahuollon tehtävistä
Arvioida omaa osaamistaan ja toimintaansa työyhteisön jäsenenä

Koulutuksen sisältö:
Keittiötyö – palvelu- ja jakelukeittiön ruokapalveluprosessi
Erityisruokavaliot ja ravitsemus
Astiahuolto, hygieniaosaaminen ja jätehuolto
Ammatillinen puhtaanapito
Asiakaspalvelu ja englanti palvelukielenä
Ympäristöosaaminen ja vastuullisuus
Työssäoppiminen palvelu-ja jakelukeittiössä

Työtehtäviin kuuluu vastaanottaa, valmistaa tuotteita tai tarvittaessa kuumentaa ja valmistaa vain osia tarjottavista aterioista, laittaa tarjolle tai jakaa ruoat asiakkaille sekä huolehtia astiahuollosta ja puhtaanapidosta.

Koulutusta on mahdollista täydentää Puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen perustutkinnon Ylläpitosiivouspalvelut 30osp. tutkinnon osa- työvoimakoulutuksella, joka on tulossa hakuun myöhemmin. Kyseinen koulutus laajentaa ja täydentää palvelu- ja jakelukeittiötoimintojen opintoja ja sopii hyvin esimerkiksi yhdistelmätyöntekijälle.

Lisätietoja.
Marika Berg
marika.berg@gradia.fi
p. 040 3414326

Koulutuksesta pidetään infotilaisuus 4.9. klo 10:00 K-Suomen TE-toimistossa, Jyväskylän toimipisteen auditoriossa. Tervetuloa kuulolle ja kyselemään lisää!

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä/Gradia Jyväskylä ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto