Ravintola- ja cateringalan perustutkinto: Lounasruokien valmistus osatutkinto

Ravintola- ja cateringalan perustutkinto: Lounasruokien valmistus osatutkinto

HUOM! Koulutuksen hakuaikaa on jatkettu ja alkamisajankohta muuttunut.

Koulutus on tarkoitettu työttömille työnhakijoille tai tai työttömyysuhan alaisille henkilöille. Koulutus soveltuu sinulle, joka olet suuntautunut ravitsemispalvelualalle ja sinulla on hieman kokemusta alan työtehtävistä. Koulutuksessa opit vastaanottamaan, varastoimaan ja käsittelemään erilaisia raaka-aineita. Opettelet valmistamaan lounasruokia ja leivontatuotteita sekä palvelemaan asiakkaita. Osaat tehdä tehdä työvuoron päättymiseen liittyvät työtehtävät ja opit arvioimaan omaa osaamistasi ja toimimaan työyhteisön jäsenenä.

Koulutuksessa suoritetaan Ravintola- ja catering-alan perustutkinnosta osatutkinto, Lounasruokien valmistus 40 osp

Koulutuksen sisältö:
Elintarvikkeet ja varastointi
Ravitsemus
Erityisruokavaliot
Hygienia ja omavalvonta
Ruoanvalmistus
Taloudellinen työskentely
Kestävä ruokatuotanto
Vakiointi ja reseptiohjelma käyttö
Ateria -ja ruokalistasuunnittelu
Liikeideat
Asiakaspalvelu
Astiahuolto, puhtaanapito ja jätehuolto
Tiimityöskentely ja itsearviointi

Opiskelusta merkittävä osa työssäoppimista ja osaaminen osoitetaan näytössä käytännön työtehtävissä toimimalla ravintolan tai suurkeittiön ruoanvalmistus- ja asiakaspalvelutehtävissä yhteistyössä muiden työntekijöiden kanssa.Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.

Linkki tutkinnon perusteisiin:

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä/Gradia Jyväskylä ⧉
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto