Työelämätaitoja ja suomen kieltä maahanmuuttaneille asiantuntijoille

Työelämätaitoja ja suomen kieltä maahanmuuttaneille asiantuntijoille

HUOM! Koulutuksen hakuaikaa on jatkettu 15.9.2023 saakka.

Oletko maahanmuuttaja? Onko sinulla korkeakoulututkinto tai olet työskennellyt asiantuntijatehtävissä? Haluatko parantaa sinun suomen kielen taitoa, työelämävalmiuksia ja saada kontakteja työelämään? Koulutus on ammatillista lisä- ja täydennyskoulutusta.

Sinulla tulisi olla jo toimiva peruskielitaito suomen kielessä (vähintään B1).

Koulutuksen kieli on pääasiassa suomi, että opiskelijoiden suomen kielen taito aktivoituu. Muita kieliä käytetään tilanteen mukaan.

Koulutuspaikkana on Ammattiopisto Gradian toimipisteet. Koulutukseen sisältyy myös työssäoppimista alan työpaikoissa.
Koulutuksen järjestää Gradia-koulutuspalvelut Oy yhteistyössä Ammattiopisto Gradian kanssa.

Koulutuksessa on neljä eri teemaa:

1. Tietoa työelämästä ja työelämän suomea
2. Monialaiset ammatilliset opinnot
3. Työssäoppiminen tai kehittämistehtävä työssäoppimispaikassa
4. Päätösjakso

Koulutuksen keskeinen sisältö on työnhaussa ja ammatissa tarvittava suomen kieli, jota opetetaan joka jaksolla. Ammatilliset opinnot suunnitellaan opiskelijoiden toiveiden ja tarpeiden mukaan. Koulutukseen sisältyy lähiopetusta, monimuoto-opetusta, verkko-opetusta, yritysvierailuja sekä työssäoppimista tai/ja kehittämistehtävä työssäoppimispaikassa. Koulutusta voidaan tarvittaessa toteuttaa verkko-opetuksena, jolloin osallistujat voivat osallistua koulutukseen eri paikkakunnilta.

Ammattiopisto Gradian toimipisteiden alueilla on maksullinen autopaikoitus. Ruokailumahdollisuus on opiskelijaravintolassa.

Lisätietoja:
Terhi Vesanen
terhi.vesanen@gradia.fi

Hakeminen:

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Gradia Koulutuspalvelut Oy
  • TE-toimisto: Keski-Suomen työ- ja elinkeinotoimisto