Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, perustason ensihoitaja

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, perustason ensihoitaja

Koulutus soveltuu sinulle, joka olet sosiaalinen, vastuuntuntoinen ja palveluhenkinen. Sinulla on paineensietokykyä ja päätöksentekotaitoja sekä hyvät ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot. Olet joustava ja sinulla on kykyä sopeutua muuttuviin tilanteisiin sekä valmiutta omaksua uusia tietoja ja taitoja oppimalla erilaisissa oppimisympäristöissä. Sinulla on hyvä terveys ja halua huolehtia omasta työkyvystä.

Perustason ensihoitajana voit työskennellä esimerkiksi erilaisissa ensihoidon yksiköissä, sairaaloiden päivystyspoliklinikoilla tai terveyskeskusten päivystysvastaanotoilla, akuuttivuodeosastoilla sekä yliopistollisten sairaaloiden tai akuuttihoidon osastoilla ja leikkausosastoilla. Työpaikkana voivat olla myös erilaiset vanhustenhoidon yksiköt, kuten palvelutalot ja kotihoito.

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto muodostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).
Pakolliset tutkinnon osat:
· Terveyden, turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen 25 osp
· Toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen 30 osp
· Ensihoidossa toimiminen 40 osp
· Akuuttihoitotyössä toimiminen 35 osp
Valinnaiset tutkinnon osat 15 osp, esimerkiksi;
· Immobilisaatiohoidon toteuttaminen 15 osp
· Monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa toimiminen 15 osp
· Muita ammatillisia valinnaisia tutkinnon osia tarjotaan tarvittaessa HOKSin mukaisesti osaamisalaopetuksen sisällä.

Koulutus soveltuu myös sellaisille henkilöille, joilla opinnot ovat jääneet kesken. Perustason ensihoidon opintoihin sisältyy ajoharjoittelua ambulanssilla, joten opiskelijalla tulee olla B-luokan ajokortti ennen osaamisalan opintojen alkua.

Alalla noudatetaan tutkintokohtaisia terveydentilavaatimuksia, jotka voivat olla opiskelijaksi ottamisen esteenä. Lisätietoja https://www.gradia.fi/oppimaan/sora-lainsaadanto. Mikäli opiskelijan työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen sisältyy käytännön työskentelyä alaikäisten kanssa, tulee hänen esittää myös rikostaustaote nähtäväksi.

Hakijat, joiden äidinkieli ei ole suomi ja jotka eivät ole toimittaneet riittävää todistusta kielitaidostaan, kutsutaan kielitaidon arviointiin. Lisätietoa kielitaidon arvioinnista: https://www.gradia.fi/kielitaidon-arviointi.

Koulutukseen valitaan pääsy ja soveltuvuuskokeen kautta. Sen sisällöstä ja järjestelyistä tiedotetaan hakijoille tarkemmin koekutsun yhteydessä.

Sinulle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma eli HOKS, jossa sovitaan opinnot, opiskelutavat sekä mahdolliset tukitoimet. Opintosi koostuvat lähi- tai verkko-opinnoista, opintokäynneistä, erilaisista oppimistehtävistä, projekteista sekä työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta. Työpaikalla tapahtuva oppiminen sovitaan työpaikan kanssa koulutussopimuksella. Opiskelijatiimissä syvennät omia yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaitojasi sekä itsenäistä ja vastuullista toimintaasi opiskelijana ja tulevana ammattilaisena.

Käytössämme on erilaisia oppimisympäristöjä, kuten koulutusambulanssimme videokameroineen sekä oppilaitoksen oma simulaatioluokka. Koulutusambulanssilla pääset jo koulutuksen aikana harjoittelemaan ajamista ja kliinisiä taitoja pääset harjoittelemaan turvallisesti Simulaatio Sim Man 3G -nukella.

Jatkokoulutusvaihtoehtoja löytyy Gradian ammatillisen lisäkoulutuksen tarjonnasta, kuten terveysalan ammattitutkinto, kehitysvamma-alan ammattitutkinto, kuntoutus-, tuki ja ohjauspalvelujen erikoisammattitutkinto, immobilisaatiohoidon erikoisammattitutkinto, mielenterveys ja päihdetyön ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto sekä hieronnan ammattitutkinto.
Tutkinto antaa yleisen jatko-opintokelpoisuuden ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin. Yleisimpiä jatkokoulutusvaihtoehtoja ovat AMK opinnot kuten ensihoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, fysioterapeutti, kuntoutuksen ohjaaja, suuhygienisti, hammasteknikko, geronomi, toimintaterapeutti.

Lisätietoja:
Anu Järvinen
anu.jarvinen@gradia.fi

Koulutukseen hakeutuminen:

Täytä sähköinen hakemus “Hae tähän koulutukseen” painikkeen kautta. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, pitää sinun vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatietosi Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

Koska valinta koulutukseen tai mahdolliseen haastatteluun perustuvat hakemuksessa esitettyihin tietoihin, täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta/miten tämä edistää työllistymistäsi. Tarkistathan työvoimakoulutukseen hakiessasi, että yhteystietosi ovat ajan tasalla.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta.

Koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saat lisätietoa TE- palvelujen valtakunnallisesta koulutusneuvonnasta, puh. 0295 020 702 (ma – pe 9.00 – 16.15). Voit ottaa yhteyttä myös chatissa, yhteydenottolomakkeella tai Facebookissa. Lisätietoja löydät osoitteesta https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta.