Sosiaali- ja terveysalan pt: lähihoitaja ja hoiva-avustaja maahanmuuttajille

Sosiaali- ja terveysalan pt: lähihoitaja ja hoiva-avustaja maahanmuuttajille

Haluatko tehdä ihmisläheistä työtä hoidon ja kuntoutuksen parissa? Kiinnostaako sinua tukea ja ohjata eri-ikäisiä ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa?

Lähihoitajatutkinnon suorittaneena voit työskennellä moninaisissa työympäristöissä, kuten esimerkiksi ikääntyvien hoivapalveluissa, vammaisten ryhmäkodeissa, asiakkaan kotona tai mielenterveys- ja päihdekuntoutujien hoitoyksiköissä. Hoiva-avustajan koulutuksen suorittaneena ammattilaisena työskentelet avustavissa tehtävissä ikääntyneille tarkoitetuissa palvelutaloissa ja hoivakodeissa. Hoiva-avustajan koulutuksen kautta voi jatkaa kouluttautumista lähihoitajaksi suorittamalla Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon.

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto: lähihoitajatutkinto ja hoiva-avustajakoulutus maahanmuuttajille

Koulutuksen tavoitteena on Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittaminen, lähihoitaja, 180 osaamispistettä. Opiskelija voi suorittaa vain osan tutkinnosta ja saavuttaa hoiva-avustajan koulutuksen, 60 osaamispistettä.

Koulutuksen kesto 22.8.2023-15.5.2026.

Kielitestit ja valintahaastattelut on ke 16.8.2023.

Lomat lähihoitajan koulutuksessa: v. 2023 viikko 52. V. 2024: viikot 27-29, 52. V. 2025: viikot 27-29, viikko 52.
Lomat hoiva-avustajan koulutuksessa: v. 2023 viikko 52. V.2024 viikot 27-29.

Koulutuspaikan osoite

STEP-koulutus, Järvenpääntie 640, 04400 Järvenpää.

Edellytykset

Hakijoilta edellytetään perusopetuksen oppimäärää, soveltuvuutta alalle sekä suomen kielen taitoa, jolla pärjää arjen vuorovaikutuksessa ja osaa lukea sekä kirjoittaa (A2/B1 taso). Suomen kielen taitoa vahvistetaan opintojen aikana. Hakijat kutsutaan hakemusten perusteella soveltuvuuden arviointiin. Valinnassa sovelletaan Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon (OPH-5085-2017) terveydentilaan ja toimintakykyyn liittyviä vaatimuksia.

Koulutuksen sisältö

Koulutuksen alussa opiskelijoille tarjotaan opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja. Koulutuksessa opiskellaan ammatillisia vuorovaikutustaitoja, eri elämäntilanteissa olevien asiakkaiden kohtaamista sekä hoitotyötä erilaisissa ympäristöissä.

Pakolliset tutkinnon osat:

Kasvun ja osallisuuden edistäminen 25 osp.
Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen 30 osp.

Osaamisalat (valitaan yksi, johon suuntaudutaan):

Ikääntyvien hoidon ja kuntoutumisen osaamisala.
Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisala.
Vammaistyön osaamisala.

Valinnainen tutkinnon osa 15 osp.

Yhteiset tutkinnon osat 35 osp.

Ammattinimike

Lähihoitaja/Hoiva-avustaja.

Eija Lyly, eija.lyly@step.fi , 0401464943

Koulutukseen hakeminen

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston tai kuntakokeilun asiakkaille, joiden työnhaku on vomassa ja jotka ovat täyttäneet 20 vuotta.

Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus tämän sivun alaosassa olevalla Hae tähän koulutukseen painikkeella. Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun.

Mikäli sähköinen hakemus täytetään ilman pankkitunnuksia, hakemus on vahvistettava TE-toimistossa tai kuntakokeilussa ennen hakuajan päättymistä.

Voit seurata sähköisestä asioinnista valintaprosessin etenemistä verkkopankkitunnuksillasi, sirullisella henkilökortilla tai mobiilitunnistuksella. Lopullinen koulutusvalintatieto on katsottavissa koulutusvalintojen jälkeen sähköisen asioinnin kautta (www.tyomarkkinatori.fi >Henkilöasiakkaat > TE-palveluiden oma asiointi > Henkilöasiakas > Oma asiointi > Asioi verkossa >Työvoimakoulutus)

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

Esivalinta tehdään koulutushakemusten perusteella. Hakemuksia käsitellään jo hakuaikana. Hakemuksessa on tärkeää tuoda esille soveltuvuutta ja motivaatiota koulutukseen. Osa hakijoista kutsutaan haastatteluun, joka pidetään 16.8.23.

Koulutuksen aikaiset etuudet

Tietoa työvoimakoulutuksesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista saa puhelimitse KOULUTUSNEUVONNASTA
p. 0295 020 702, ma-pe klo 9-16.15 tai www.facebook.com/koulutusneuvonta www.facebook.com/koulutusneuvonta tai nettisivuilta https://www.te-palvelut.fi/nain-asioit-kanssamme/te-palvelut/puhelinpalvelut/puhelin-koulutusneuvonta, jossa chat-palvelu ma-pe 9-16

• Tarjoaja: STEP-koulutus/STEP-utbildning ⧉