Viheralueiden kunnossapito ja sitä tukevat valinnaiset opinnot (60 osp)

Viheralueiden kunnossapito ja sitä tukevat valinnaiset opinnot (60 osp)

Oletko kiinnostunut rakennetussa ympäristössä olevien viheralueiden monipuolisesta hoidosta, kasveista, koneista ja fyysisestä työstä?

Hae viheralueiden kunnossapidon koulutukseen ja pääset tekemisiin viihtyisien sekä monimuotoisten ympäristöjen ja vihreän kasvillisuuden kanssa. Ylläpidät erilaisia ulkoalueita, puistoja ja pihoja.
Saat valmiuksia ja perustietoja tehdä kasvillisuusalueiden kunnossapitotöitä (puiden, pensaiden, perennojen, kesäkukkien ja nurmikoiden hoitotöitä), päällystealueiden kunnossapitotöitä (käytävien, kalusteiden, kiveyksien kunnossa- ja puhtaanapitotöitä) sekä käyttää työtehtävissä käytettäviä koneita, laitteita ja työvälineitä.

Tulevaisuuden työpaikkojasi viheralalla ovat mm. kaupungit, kunnat, seurakunnat sekä muita viherpalveluita tuottavat yritykset.

KOHDERYHMÄ
Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömälle tai työttömyysuhan alaiselle TE-toimiston tai kuntakokeilun asiakkaalle, jonka työnhaku on voimassa. Hakijan tavoitteena on työllistyä viheralan erilaisiin tehtäviin.
Opiskelu sopii alasta kiinnostuneille, joiden terveydentila sallii myös fyysisen työskentelyn viheralan kunnossapitotöissä. Kunnossapitotyöt koostuvat sekä käsillä (esim. lehtien haravointi) että koneilla (esim. nurmikon leikkaaminen) tehtävistä töistä.
Mikäli fyysinen kunto kestää kunnossapidon työt, se riittää myös tähän koulutukseen liittyviin valinnaisiin tutkinnon osiin.
Opiskelu tapahtuu suomen kielellä, joten vähintään tyydyttävä kielitaito on välttämätön.

TOTEUTUSSUUNNITELMA
Koulutus toteutetaan monimuoto-opiskeluna, johon sisältyy lähiopetusta, työpaikalla järjestettävää koulutusta,
itseopiskelua ja verkko-opiskelua seuraavasti:

Viheralueiden kunnossapidon 30 osp.
pakollisen tutkinnon osan opetus toteutetaan pitkin lukuvuotta; viikkojen 36-39 (5.9.- 30.9.2023) välisenä aikana opitaan viheralueiden kunnossapitotöiden perusteet sekä viheralan kasveja, viikkojen 40-43 (2.10. – 27.10.2023) välisen ajan kunnossapitotöihin tutustutaan työpaikoilla. Viikkojen 15-22 (8.4. – 31.5.2024) välinen jakso on työelämässä oppimista ja johon sisältyy tutorointi jakso.
Tässä jaksossa suoritetaan viheralueiden kunnossapidon näyttö.

Puuvartisten kasvien hoitamisen 15 osp.
valinnaisen tutkinnon osan opetus; viikkojen 44-50 (30.10. – 15.12.2023) välisenä aikana opitaan puuvartisten kasvien poisto ja leikkaaminen. Tutkinnon osaan kuuluva työelämässä oppiminen ja siihen kuuluva tutorointi jakso suoritetaan viikkojen 2-7 (8.1. – 16.2.2024) välillä.
Tutkinnon osan näyttö suoritetaan työelämäjakson aikana.

Kasvillisuuden käyttö viheralueilla 15 osp.
valinnaisen tutkinnon osan opetus; viikkojen 9-14 (26.2. – 5.4.2024) välisenä aikana suunnitellaan pihan tai viheralueen
istutus ja tehdään vihertyöselostus kustannusarvioineen sekä suoritetaan jaksoon kuuluva näyttö.
Koulutus tapahtuu arkisin klo 8.00-16.00 Ammattiopisto Livian Tuorlan toimipisteessä Piikkiössä (Tuorlantie 1)
ja työelämässä oppiminen työnantajien tiloissa.

TUTKINTO/TUTKINNON OSAT, JOIHIN KOULUTUS VALMISTAA:
Koulutuksessa suoritetaan kolme tutkinnon osaa Puutarha-alan perustutkinnosta
Viheralueiden kunnossapito 30 osp.
Puuvartisten kasvien hoitaminen 15 osp.
Kasvillisuuden käyttö viheralueilla 15 osp.
Koulutuksen aikana suoritetaan myös työelämän lupa- ja korttikoulutuksia: tulityö, tieturva, työturvallisuus ja kasvinsuojelukoulutus.

KOULUTUKSEN KUSTANNUKSET OPISKELIJALLE:
Koulutus on työvoimakoulutusta ja opiskelijalle maksutonta lukuun ottamatta mahdollisia työelämän lupa- ja korttikoulutuksiin
liittyviä viranomaismaksuja.

• Tarjoaja: Ammattiopisto Livia