Logistiikka-alan koulutus

Logistiikka-alan koulutus

TE-live tallenne koulutuksesta löytyy https://te-live.fi/lahetykset/eqPdWJzZ0 sekä koulutusesittely https://www.youtube.com/watch?v=p4AlUF6W6xc.

Koulutus on tarkoitettu yli 20-vuotiaille (kuorma-auton ja yhdistelmäajoneuvonkuljettaja) ja yli 21-vuotiaille (linja-autonkuljettaja) työttömille tai työttömyysuhanalaisille henkilöille, jotka ovat koulutukseen ja työtehtäviin soveltuvia ja joilla on motivaatio työllistyä alalle ja joilla on pysyvä B-ajo-oikeus.

Koulutuksen tavoitteena on suorittaa logistiikan perustutkinto suuntautuen henkilökohtaisen suunnitelman mukaan kuorma- autonkuljettajaksi, yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi tai linja-autonkuljettajaksi tai suorittaa Kuljetusalan ammattitutkinto.

Valinta hakemuksen ja haastattelun perusteella.

Koulutuksen sisältö:

• C-, CE- tai D-ajokorttiopetus
  • kaikille pakollinen tutkinnon osa on kuljetusalan perustason ammattipätevyys (10 osp) ja logistiikka-alan ympäristössä toimiminen (15 osp)
  • yhteiset tutkinnot osat (35 osp): viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen ja yhteiskunta- ja työelämäosaaminen.
Kuorma-autonkuljettaja
  • pakolliset tutkinnon osa on kuorma-autonkuljettajana työskenteleminen (35 osp)
Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja
  • pakollinen tutkinnon osa on yhdistelmäajoneuvonkuljettajana työskenteleminen (35 osp)
Linja-autonkuljettaja
  • pakollinen tutkinnon osa on linja-autonkuljettajana työskentelminen (35 osp)

Lisäksi valinnaiset tutkinnon osat (95 osp) henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS) mukaan.

Koko tutkinto yhteensä 180 osp.

Ryhmänohjaaja Reijo Koski.

Opiskelijavalinta tehdään hakemuksen ja haastattelun perusteella. Hakemukseen ei tarvitse toimittaa mitään liitteitä eikä todistuksia. Sen sijaan HAASTATTELUSSA TULEE ESITTÄÄ ajokortti ja ajokorttiote. Hakijan ajokortin valvontaotteessa ei saa olla liikennerikkeitä tai -rikoksia, jotka osoittavat hakijan olevan soveltumaton ammattikuljettajaksi.

Ajokorttiotteen voi tulostaa Traficomin sähköisestä palvelusta maksutta,

Valinta on ehdollinen siihen saakka kun lääkärintodistus suoritettavaa ajokorttiluokkaa varten ammattiin sopivuudesta on esitetty kouluttajalle.

Opetus ja välttämätön opiskelumateriaali on opiskelijalle maksutonta. Opiskelijan itsensä kustannettavaksi jäävät erilaiset viranomais- ja korttimaksut: ajokorttilupahakemus 39 €, perustason ammattipätevyyden kirjaamismaksu 18,50 €, ammattipätevyyskorttihakemus ja kortti 50 € (jos ei valitse merkintää ajokorttiin), C-teoriakoe 40 € ja C-ajokoe 112 €, CE-teoriakoe 40 € ja CE-ajokoe 125 €, ADR-koe 50 €, ADR ajolupa 50 € sekä piirturikorttihakemus ja kortti 104€ . Lisäksi lääkärintodistus ja valokuvat.

Koulutukseen hakeudutaan työvoimakoulutusilmoituksen Tiedot-välilehdellä olevan Hae tähän koulutukseen -painikkeen kautta.

Hakijat valitaan koulutukseen hakemusten perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja miten tämä koulutus parantaa jatkossa työllistymistäsi.

Tietoa työvoimakoulutuksen aikaisista etuuksista löydät Työmarkkinatorin sivuilta. Halutessasi voit kysyä lisää valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702.

Oma-asioinnissa voit myös seurata koulutushakemuksesi käsittelyn tilannetta.

Mikäli olet työttömänä työnhakijana TE-toimistossa tai työllisyyden kuntakokeilussa ja olet hakeutumassa koulutukseen, ota yhteys TE-toimistoon tai kuntakokeiluun ja sovi koulutukseen hakeutumisesi kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassa, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

• Tarjoaja: Kainuun ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Kainuun työ- ja elinkeinotoimisto