Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) maahanmuuttajille

Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) maahanmuuttajille

TUVA-koulutuksen tavoitteena on:
-vahvistaa opiskelijan suomen kielen taitoa
-parantaa opiskelijan opiskeluvalmiuksia
-antaa opiskelijalle valmiuksia toisen asteen koulutukseen hakeutumiseksi
-vahvistaa opiskelijan edellytyksiä suorittaa ammatillinen tutkinto tai lukiokoulutus
-selkeyttää opiskelijan suunnitelmia jatko-opintojen ja työelämään liittyvien toiveiden ja tavoitteiden suhteen

KOHDERYHMÄ:
Tämä koulutus on tarkoitettu henkilölle,
-opiskelijoille, joiden äidinkieli on muu kuin suomi, ruotsi tai saame, joka haluaa parantaa suomen kielen osaamista
-opiskelijoille, jotka ovat suorittaneet perusopetuksen tai sitä vastaavan koulutuksen muulla kielellä kuin suomeksi, ruotsiksi tai saameksi.
- ilman toisen asteen tutkintoa oleville, jotka tarvitsevat valmentavaa koulutusta ja jonka tavoitteena on hakeutua tutkintokoulutukseen

Koulutukseen voivat hakeutua yli 20-vuotiaat työttömät tai työttömyysuhan alaiset TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilujen työnhakijat.
Kohderyhmänä ovat maahanmuuttajat, joiden kielitaidossa tai opiskeluvalmiuksissa on vielä puutteita. Opiskelu tapahtuu suomen kielellä joten suositus kielitaidoksi on vähintään A2.1-taso mutta tästä voidaan poiketa perustellusta syystä.
Kaikille hakijoille järjestetään Sedun ohjaava kielikoe kielitason kartoittamiseksi.

KOULUTUKSEN KUVAUS:
Jokaiselle opiskelijalle tehdään henkilökohtainen opiskelusuunnitelma. Opiskelija saa vahvistuksen sille, mikä ala on hänelle sopiva. Koulutuksen aikana harjoitellaan tutkinto-opiskeluun liittyviä valmiuksia, esimerkiksi digi- ja viestintätaitoja sekä matemaattisia taitoja. Mikäli opiskelijan kielitaito on riittävä, hän voi suorittaa yhteisten tutkinnon osien osa-alueita, jotka sisältyvät kaikkiin ammatillisiin perustutkintokoulutuksiin. Opiskelija voi tutustua eri alojen opiskelumahdollisuuksiin ja osallistua työelämäjaksolle.

Koulutukseen sisältyy uraohjaajan antamaa henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa oman opiskelupolun suunnitteluun. Koulutuksen päättyessä opiskelija laatii yhdessä opettajan ja uraohjaaja kanssa jatkosuunnitelman, joka ohjaa hakeutumista ammatilliseen koulutukseen tai työelämään.

Koulutuspaikka on Kauhava. Opiskelua on viisi päivää viikossa ja se on pääsääntöisesti lähiopetusta. Koulutukseen saattaa sisältyä myös opiskelua verkkojen välityksellä (esim. Teams) ja /tai itsenäistä opiskelua.

Koulutus alkaa 18.9.2023. Koulutuksen kesto on max. 38 viikkoa. Koulutuksessa on lomaa viikot 9 ja 42, sekä joulu.

Katso Youtuben video: https://www.youtube.com/watch?v=_8YDa46M2Qw

LISÄTIETOA KOULUTUKSESTA:
opinto-ohjaaja Suvi-Tuulia Rentola puh. 040 680 7502, suvi-tuulia.rentola@sedu.fi
uraohjaaja Aki-Pekka Koivusalo puh. 040 868 0813, aki-pekka.koivusalo@sedu.fi
Sedu Hakijapalvelut, puh. 040 830 2275, hakijapalvelut@sedu.fi

HAKEUTUMINEN JA OPISKELIJAVALINTA:
Hae koulutukseen 4.9.2023 mennessä. Hakemus täytetään www.tyomarkkinatori.fi verkkopalvelussa. Täytä hakemus huolellisesti ja kerro mm. miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja miten koulutus edistää työllistymistäsi.

Koulutukseen valinta perustuu hakemuksessa esitettyihin tietoihin, henkilökohtaiseen haastatteluun ja kielikokeeseen.
Haastatteluun ja kielikokeeseen lähetetään erillinen kutsu tekstiviestillä. Varaudu siis jo hakemustasi jättäessäsi, että Sinut kutsutaan haastatteluun ja kielikokeeseen, jotka järjestetään 12.9.2023. Ilmoittaudu kielikokeeseen annettujen ohjeiden mukaisesti. Huomioithan, että koulutukseen hakeutuminen on sitovaa. Perumisesta tai laiminlyönnistä voi aiheutua työttömyysturvaseuraamus

Valintatiedot lähetetääni tekstiviestillä. Seuraa valintatietojasi www.tyomarkkinatori.fi – TE-palveluiden Oma asiointi – Henkilöasiakas-palvelussa.

Lisätietoja työvoimakoulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista
  • Koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9-16:15 TAI
  • Koulutusneuvonnan suomenkielisen chat -palvelun ma-pe klo 9-16:00 löydät osoitteesta:
  • Ruotsinkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/sv/info/landsomfattande-radgivningstjanster/radgivningstjanster-for-personkunder/utbildningsradgivning
  • Englanninkielinen palvelu: https://tyomarkkinatori.fi/en/info/national-guidance-services/guidance-services-for-personal-customers/education-and-training-guidance
Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa: www.facebook.com/koulutusneuvontaEtelä-Pohjanmaan TE-palvelut myös
  • Facebookissa: www.facebook.com/etelapohjanmaan.tepalvelut
  • Twitterissä: TEpalvelutEPO* Instagramissa: tepalvelutepo