Ajoneuvoalan perustutkinto, auto- tai diagnoosimekaanikko, Kemi

Ajoneuvoalan perustutkinto, auto- tai diagnoosimekaanikko, Kemi

Koulutus on tarkoitettu työttömille, alalle soveltuville työnhakijoille, jotka haluavat kouluttautua ja työllistyä ajoneuvotekniikan alalle auto- tai diagnoosimekaanikoksi, sekä suorittaa ajoneuvoalan perustutkinnon tai osatutkinnon. Koulutukseen valittavalla tulee olla vähintään B-ajokortti, joka on mekaanikon työssä välttämätön. Lisäksi valitulla tulee olla riittävä suomen kielen taito alalle. Tarvittaessa kouluttaja tekee kielikokeen valintahaastattelun yhteydessä.

Ajoneuvoalan perustutkinto antaa valmistuneille laaja-alaiset perusvalmiudet toimia automekaanikon tai diagnoosimekaanikon ammatissa, sekä mahdollisuuden työllistyä autoalan eri työtehtäviin.

JATKUVA HAKU: seuraavat aloituspäivät: 27.11.2023 (koulutusvalintoja voidaan tehdä jo hakuaikana vapaille opiskelijapaikoille)

Automekaanikon koulutuksessa opiskelu painottuu enemmän mekaanisen puolen asioihin ja diagnoosimekaanikon koulutuksessa painotus on enemmän sähkö- ja hybridiautojen tekniikkaan. Kummassakin koulutusohjelmassa opiskellaan kuitenkin ajoneuvojen sähkötekniikan ja diagnostiikan perusasioita.

Koulutus räätälöidään jokaiselle henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti. Koulutuksen pituus ja suoritettavat tutkinnon osat määräytyvät henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelman mukaan (HOKS).
Koulutuksen aikana suoritetaan lisäksi työturva-, ensiapu-, ja tulityökortit.

Koulutuksen sisältö: (180 osp)
Yhteiset aineet, pakolliset: 35 osp
Ammatilliset tutkinnon osat, 145 osp:

AUTOMEKAANIKKO JA DIAGNOOSIMEKAANIKKO
Pakolliset tutkinnon osat, 85 osp:
- Ajoneuvon huoltotyöt 25 osp
- Alustan korjaustyöt 15 osp
- Jarrujen korjaus 10 osp
- Ajoneuvon määräaikaishuolto 25 osp
- Sähköjärjestelmien kunnon määrittäminen 10 osp

Valinnaiset tutkinnon osat, 60 osp, AUTOMEKAANIKKO:
- Polttomoottorin korjaus 15 osp
- Voimansiirron korjaus 15 os
- Liikkuvien työkoneiden ja hyötyajoneovojen kunnossapito 15 osp
- Sähköjärjestelmien mittaaminen, 15 osp

Valinnaiset tutkinnon osat, 60 ops, DIAGNOOSIMEKAANIKKO:
- Polttomoottorin korjaus 15 osp
- Voimansiirron korjaus 15 os
- Sähkö- ja hybridiajoneuvon huoltotyö 15 osp
- Sähköjärjestelmien mittaaminen, 15 osp

Automekaanikon ja diagnoosimekaanikon koulutuksissa voit valita lisäksi halutessasi yhden tutkinnon osan toiselta osaamisalalta, toisesta ammatillisesta perustutkinnosta, ammattitutkinnosta tai erikoisammattitutkinnosta.

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA ANTAA: Hannu Ohenoja puh. 044 749 2712, hannu.ohenoja@lappia.fi
Linkki koulutusesitteeseen Lappia-Koulutuksen sivuille: https://www.lappia.fi/kurssi/ajoneuvoalan-perustutkinto-auto-tai-diagnoosimekaanikko/

Voit seurata hakemuksesi tilannetta ja tarkistaa valintatuloksen Oma asiointi -palvelussa (www.tyomarkkinatori.fi > Oma asiointi > koulutushakemus).

HAKEMINEN:
Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.te-palvelut.fi -> haussa oleva työvoimakoulutus). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä ja valintatuloksen voit tarkistaa www.te-palvelut.fi > Oma asiointi > koulutushakemus.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamista työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

VALINTA:
Hakijat valitaan koulutukseen haastattelun ja hakemusten perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti. Haastateltavat kutsutaan erikseen. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja millaista lisäosaamista tarvitset.

LISÄTIEDOT KOULUTUKSESTA:
Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Ammattiopisto Lappia ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto