Prosessinhoitaja, prosessiteollisuuden perustutkinto, Kemi

Prosessinhoitaja, prosessiteollisuuden perustutkinto, Kemi

Koulutus on tarkoitettu työttömille, alalle soveltuville, jotka haluavat opiskella prosessiteollisuuden perustutkinnon ja valmistua sitä kautta prosessinhoitajaksi teollisuuteen.

Prosessinhoitaja ohjaa ja valvoo tuotantoa korkean teknologian avulla tehtaissa tai tuotantolaitoksissa, tekee prosessien säätötoimia ja käyttää prosessinohjauksen automaatiojärjestelmiä.

Prosessiteollisuuden perustutkinnon suorittaneella on lisäksi valmiudet tehdä päivittäisiä huolto- ja kunnossapitotöitä sekä analysoida raaka-aineita ja tuotteita.

Prosessiteollisuuden opinnot kattavat teollisuutta laidasta laitaan. Prosessinhoitajat työskentelevät metsäteollisuudessa sellun sekä mekaanisten massojen valmistuksessa, paperin- ja kartonginvalmistuksessa, kemian- ja biotuoteteollisuudessa, öljynjalostamoissa, kaivosalalla rikastusprosesseissa, metalliteollisuudessa metallien ja teräksen valmistuksessa sekä vesi- ja voimalaitoksissa.

Lappiassa prosessialaa opiskellaan tekniikaltaan kehittyvässä, nykyaikaisessa oppimisympäristössä. Oppilaitoksen toimiva yritysyhteistyö antaa monipuoliset mahdollisuudet työelämässäoppimiseen ja työllistymiseen alan yrityksissä valmistumisen jälkeen.

Prosessialan koulutuksessa ja työssä tehtävät kuormittavat fyysisesti eri tavoin. Alalle soveltuvuutta voidaan joutua harkitsemaan terveyden ja turvallisuuden näkökulmista. Lisäksi alalla voi joutua tekemisiin allergiaa aiheuttavien kemikaalien kanssa.

Tutustu videoiden avulla prosessinhoitajan ammattiin:

Biodieselin valmistus: https://www.youtube.com/watch?v=d87O0hMmCNQ
Outokummun prosessin harjoittelusta: https://www.youtube.com/watch?v=5q7j5qcrjG4

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ: Aikataulu, kesto ja sisältö määräytyvät yksilöllisesti henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaisesti.

PROSESSITEOLLISUUDEN PERUSTUTKINNON SISÄLTÖ:

-Yhteiset tutkinnon osat
-Tuotantoprosessien hallinta ja prosessin ohjaaminen
-Tuotantoprosessien käynnissäpito
-Valitaan suuntautumisen mukaan jokin alla olevista
-metallien jalostusteollisuus
-paperiteollisuus
-Valinnainen tutkinnot osat 1 ja 2

LISÄTIEDOT KOULUTUKSESTA: Tikka Mari puh. 050 4362145

TUTUSTU ALAAN AMMATTINETISSÄ:
Voit tutustua prosessinhoitajan ammattiin eri aloilla Ammattinetissä: http://www.ammattinetti.fi/ammatit/haku. Ammattinetistä löydät tietoa mm. alan vaatimuksista, palkkauksesta, työpaikoista jne.

ASUMINEN OPINTOJEN AIKANA: Lappialla on kalustettuja opiskelija-asuntoja Torniossa, Louella ja Muoniossa. Lappian opiskelija-asunnoissa asuvilta opiskelijoilta ei peritä vuokraa. Opiskelijat asuvat pääsääntöisesti kahden hengen huoneissa, joissa on minikeittiö, wc ja peseytymistilat. Katso linkki: http://www.lappia.fi/opiskelijalle/opiskelijapalvelut/asuminen ja tarkista asuntolanhoitajalta onko vapaita asuntoja.

HAKEMINEN:
Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.te-palvelut.fi -> haussa oleva työvoimakoulutus). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Koulutushakemuksesi käsittelyä ja valintatuloksen voit tarkistaa www.te-palvelut.fi > Oma asiointi > koulutushakemus.

Koulutuksen ajalta voidaan maksaa työttömyysetuutta (mahdollisesti korotettuna) ja kulukorvausta. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamista työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

VALINTA:
Hakijat valitaan koulutukseen haastattelun ja hakemusten perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti. Haastateltavat kutsutaan erikseen. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta ja millaista lisäosaamista tarvitset.

LISÄTIEDOT KOULUTUKSESTA:
Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9.00-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös Facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Ammattiopisto Lappia ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto