Puuteollisuuden perustutkinto, teollisuuspuurakentaja, Kemi

Puuteollisuuden perustutkinto, teollisuuspuurakentaja, Kemi

• Koulutus alkaa: sopimuksen mukaan

Koulutus on suunnattu puualasta kiinnostuneille työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille. Koulutus soveltuu myös ammatinvaihtajille. Koulutuksessa on myös mahdollisuus suorittaa osatutkintoja. Tarvittaessa voidaan aloitusta aikaistaa.

SISÄLTÖ:
Puualalla erikoistut nykyaikaiseen ja joustavaan puurakenteiden valmistukseen. Koulutuksen pääpaino on puuelementtien ja -tuotteiden, puutalojen sekä puurakenteisten jatkojalosteiden valmistuksessa.

Puualan osaaminen vaatii sinulta teknologiaosaamista, huolellisuutta, pitkäjänteisyyttä, ongelmanratkaisukykyä sekä asiakaspalveluhenkeä. Työn jälki jää näkyviin rakennuksissa ja ympäristörakenteissa. Teollisen puurakentamisen yritysten koko vaihtelee yhden hengen yrityksistä aina suuriin taloelementti- ja hirsitalotehtaisiin.

Puualan tehtävissä työskentelet monipuolisissa talo- ja puutuoteteollisuuden, kaupan tai rakennusalan palveluksessa tai yrittäjänä. Nykyaikaisissa puurakentamisen työtehtävissä uusi teknologia on entistä suuremmassa osassa perinteisten puu- ja rakennusalan tehtävien rinnalla. Teollisuudessa tarvitaan CNC-ohjelmoinnin ja työstön osaajia sekä CAD-suunnittelijoita.

Opiskelu on sekoitus viimeisintä automaatioteknologiaa ja puualan perustaitoja. Opiskelu tapahtuu pitkälle digitalisoidussa oppimisympäristössä.

Lappian CLT-elementtien valmistuslinja on ensimmäinen Suomessa. Koulutuksessa keskitytään entistä enemmän massiivipuurakentamiseen CAD/CAM/CNC -teknologiaa hyödyntäen. Käytössäsi on alan uusinta teknologiaa olevat koneet ja laitteet.

Puualan perustutkinnosta valmistut teolliseksi puurakentajaksi. Lappia on mukana puurakennevalmistukseen painottuvassa koulutuskokeilussa. Teollisena puurakentajana valmistat puurakenteita ja niiden osia, kuten clt-, hirsi- ja muita massiivipuurakenteita sekä puurakenteisia elementtejä ja muita jatkojalosteita.

1. Yhteiset opintokokonaisuudet: 35 osp.
2. Pakolliset ammatilliset tutkinnonosat: Puutuotevalmistuksessa toiminen 45 osp.
3. Eriytyvät ammatillliset tutkinnon osat, valitaan yksi 40 osp: Rakennepuulevyjen valmistaminen/Hirsirakenteiden valmistaminen/Puutaloelementtien valmistaminen
4. Valinnaiset tutkinnon osat, valitaan KOLME tutkinnon osaa 60 osp.:
- CAD 3-mallintaminen ja piirustusten tuottaminen
- CAM-valmistaminen puutuoteteollisuudessa
- Ikkunoiden ja ovien valmistaminen
- Kalusteiden asentaminen
- Konelinjan käyttäminen puutuoteteollisuudessa
- Puualan tilaustöiden valmistaminen
- Puuteollisuuden tuotantoprosessissa työskentely
- Rakennusosien automaatiovalmistaminen
- Sahatavaran kuivaus- ja jatkokäsittely
- Sahatavaran mekaaninen jalostus
- Sahaus- ja dimensiolajittelu
- Sisustuspuusepän töiden tekeminen
- Puupintojen käsitteleminen
- Sahatavaran kuivaus- ja jatkokäsittely
- Sahatavaran mekaaminen jalostus
- Teollinen kokoonpano ja varustelu puutuoteteollisuudessa
- Tilaelementtirunkojen kokoaminen
- Tukkikentällä toiminen

Laajuus: 180 osp.

Kesto: 2 – 3 vuotta.
Lisätietoja koulutuksen antaa Matti Yliniemi puh..+358400266851

HAKEMINEN JA VALINTA:
Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkinatori.fi -> henkilöasiakkaat -> haussa oleva työvoimakoulutus). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Opiskelijat valitaan koulutukseen hakemuksen ja haastattelun perusteella. Täytä hakemus huolellisesti. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta. Haastatteluun kutsutaan hakijat erikseen.

Voit seurata sähköisestä asioinnista verkkopankkitunnuksillasi, sirullisella henkilökortilla (HST) tai mobiilivarmenteella valintaprosessin etenemistä (www.tyomarkkinatori.fi >henkilöasiakkaat >oma asiointi >työvoimakoulutus). Valintatiedot lähetetään myös kirjeellä.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta p. 0295 020 702 ma-pe klo 9-16.15. Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Ammattiopisto Lappia ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto