Kymmenessä kuukaudessa maarakennusalalle (rakennusalan osatutkinto)

Kymmenessä kuukaudessa maarakennusalalle (rakennusalan osatutkinto)

Tule mukaan Keminmaassa alkavaan maarakennuskoneenkuljettajan työtehtäviin suuntaavaan koulutukseen.

Koulutuksessa on tavoitteena kouluttaa koneenkuljettajia maarakennusyritysten palvelukseen.

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille TE-toimiston ja kuntakokeilukuntien asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa TE-toimistossa.

PÄÄSYVAATIMUKSET:
· vähintään 20-vuoden ikä
· vähintään B-ajo-luokan, voimassa oleva ajokortti
· alalle soveltuva terveydentila
· koulutuksessa on kielitaitovaatimuksena A2.2 niille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Mikäli hakijalla ei ole todistusta kielitaidosta tai peruskoulun päättötodistusta, koe järjestetään hakeutumisvaiheessa.

Koulutuksen aikana opiskelijalla on mahdollisuus korottaa ajokortti B:stä C:hen ja opiskella alalla vaadittava kuljetusalan perustason ammattipätevyys. Ammatillisten asioiden lisäksi koulutukseen kuuluvat turvallisuus- ja ensiaputaidot.

Koulutuksen kesto on 10 kk ja laajuus 60 osp.

Opiskelija voi valita seuraavista kokonaisuuksista omiin työllistymistarpeisiinsa sopivimman.
· Maa-ainesten kuljetus maantieliikenteessä (20 osp), kuljetusalan perustason ammattipätevyys (10 osp), liikennealueiden hoitokoneiden käyttö kesällä (15 osp) ja liikennealueiden hoitokoneiden käyttö talvella (15 osp)
· Maa-ainesten kuljetus maantieliikenteessä (20 osp), kuljetusalan perustason ammattipätevyys (10 osp), maarakennuskoneen käyttö, konetyyppi 1 (15 osp) ja maarakennuskoneen käyttö, konetyyppi 2 (15 osp)
· Maarakennuskoneen käyttö, konetyyppi 1 (15 osp), maarakennuskoneen käyttö, konetyyppi 2 (15 osp), maarakennuskoneiden 3D-ohjaus (30 osp)

Tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen opiskelija suoriutuu itsenäisesti tavallisimmista maarakennuskoneenkuljettajan työtehtävistä, omaa maarakennusalalla kuljettajalta vaadittavat tiedot ja taidot, toimii työtehtävissään ja liikenteessä vastuullisesti ja huolellisesti.
Koulutuksen kohderyhmään kuuluvat henkilöt, jotka ovat kiinnostuneita maanrakennusalasta.

Koulutuksen toteutuksessa huomioidaan aikaisempi alaan soveltuva koulutus ja alan osaaminen, jolloin osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta opiskeluaika voi lyhentyä.

Lisätietoja koulutuksesta: toimialapäällikkö Harri Mikkonen, 040 355 8315, harri.k.mikkonen@redu.fi

HAKEMINEN JA VALINTA
Täytä koulutushakemus työhallinnon internet-sivuilla (www.tyomarkkintori.fi -> henkilöasiakkaat -> haussa oleva työvoimakoulutus). Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman pankkitunnuksia, Sinun pitää vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä.

Opiskelijat valitaan koulutukseen hakemuksen ja haastattelun perusteella. Täytä hakemus huolellisesti. Selvitä hakemuksen Omat perustelut-kohdassa erityisesti, miksi olet kiinnostunut tästä koulutuksesta. Haastatteluun kutsutaan hakijat erikseen.

Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamista työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

Koulutushakemuksesi käsittelyä voit seurata www.te-palvelut.fi > Oma asiointi > koulutushakemus. Palvelun käyttö edellyttää verkkopankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia. Valintatiedot lähetetään myös kirjeellä.

Lisätietoja koulutukseen hakemisesta ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellista etuuksista: Koulutusneuvonta, puh. 0295 020 702, ma -pe klo 9 – 16.15
Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta.

• Tarjoaja: Lapin koulutuskeskus REDU ⧉
  • TE-toimisto: Lapin työ- ja elinkeinotoimisto