Ravintola- ja catering-alan perustutkinto, Ruokapalvelun osaamisala (Kokki)

Ravintola- ja catering-alan perustutkinto, Ruokapalvelun osaamisala (Kokki)

• Koulutus alkaa: 5.9.2023

Kokkina voit työllistyä esim. erilaisiin ravintoloihin, catering-alan yrityksiin, suurkeittiöihin, kahviloihin ja juhla-ja pitopalveluyrityksiin. Ravintola- ja catering-alan perustutkinto (180 osp) koulutus soveltuu hyvin sinulle, joka haluat kehittyä ruoanvalmistus-, leivonta – sekä asiakaspalvelutaidoissa. Ala työllistää hyvin!

Koulutuksen kohderyhmänä ovat alasta kiinnostuneet TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilun asiakkaat, jotka soveltuvat keittiötyöskentelyyn ja asiakaspalveluun ja joilla on valmiudet verkko-opiskelutehtävien opiskeluun. Jos hakijan äidinkieli on muu kuin opetuskieli, hänet kutsutaan tarvittaessa kielitaidon arviointiin. Kielitestin ajankohta sovitaan tarvittaessa.

Kokki työskentelee erilaisissa ravintoloissa, ammattikeittiössä kokin tai keittiötyöntekijän työtehtävissä. Hän osaa:
· Toimia organisaation toiminta-ajatuksen mukaisesti
· Työskennellä taloudellisesti ja laadukkaasti
· Valmistaa erilaisia ruokalajeja ja ateriakokonaisuuksia
· Käyttää ammattimaisesti ja tehokkaasti ammattikeittiön koneita ja laitteita
· Palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti ja kohteliaasti.

KOULUTUKSEN TAVOITE JA TOTEUTUS:
Koulutuksen tavoitteena on saada ammattilainen perustutkinto ja työllistyä ravintola-alan työtehtäviin. Tavoitetutkinto on Ravintola- ja catering-alan perustutkinto 180 osp, ruokapalvelun osaamisala. Koulutuksen esittely: https://youtu.be/ToJ_yepH2BY.

Jokaiselle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jossa tunnistetaan ja tunnustetaan aiempi osaaminen, mikä määrittää opiskeluajan. Oppimisympäristöinä on oppilaitos, työpaikat ja verkkoympäristö. Koulutus toteutetaan lähiopetuksena OSAO Kempeleen-Limingan yksikössä, verkko-opintoina sekä työpaikalla tapahtuvana oppimisena. Opiskelijalla on mahdollisuus tehdä verkko-opinnot myös oppilaitoksen tiloissa. Työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen työpaikka etsitään yhdessä opiskelijan kanssa.

Koulutus on ajalla 4.9.2023-26.9.2025. Lomat: 11.9-17.9.2023, 23.10-29.10.2023, 6.12.2023
Joulukeskeytys: 23.12. – 31.12.2023 jatkuu tammikuulle 7.1 2024

TUTKINNON SISÄLTÖ:
Pakolliset tutkinnon osat:
Ravitsemispalveluissa toimiminen, 20 osp
Lounasruokien valmistus, 40 osp
Annosruokien valmistus, 25 osp

Valinnaiset tutkinnon osat, 60 osp:
Opiskelija valitsee seuraavista
·A´la carte – ruoanvalmistus, 30 osp
·Kahvilapalvelut, 10 osp
·Katu- ja pikaruokapalvelut, 10 osp
·Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot, 10 osp
·Suurkeittiön ruokatuotanto, 25 osp
·Tilaus- ja juhlaruokien valmistus, 25 osp
·Vähittäiskaupan palvelutiskillä toimiminen, 15 osp
·Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen, 5 osp

Yhteiset tutkinnon osat, 35 osp:
·Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, 11 osp
·Matemaattis- luonnontieteellinen osaaminen, 6 osp
·Yhteiskunnassa- ja kansalaisena toimiminen, 9 osp

Osaaminen osoitetaan työtehtäviä tehden työpaikalla ja arvioidaan asteikolla K5-T1. Opiskelijan tulee osata työskennellä suunnitelmallisesti ja vastuullisesti ravintola-alan työpaikoilla erilaisissa ruoanvalmistus- ja asiakaspalvelutehtävissä. Koulutuksen aikana suoritetaan hygieniapassi. Ruokavirasto perii hygieniapassista voimassa olevan maksuasetuksen mukaisen hinnan, joka on tällä hetkellä (1.11.2020) 6,00 €/hygieniapassi. Koulutuksen aikana on mahdollista suorittaa anniskelupassi.

LISÄTIEDOT
Anne Vimpari, p. 050 5727 503, anne.vimpari@osao.fi,
Annen esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=TVYIzLx5q90
Pirkko Härkönen, p.050 372 2923, pirkko.harkonen@osao.fi
OSAO Kempeleen-Limingan yksikkö, Niittyrannantie 5, 90440 Kempele

Koulutukseen hakeudutaan TE-toimiston kautta.

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeilun toimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi asioimalla tai soittamalla TE-toimistossa tai kuntakokeilun toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Kouluttaja haastattelee hakijat, haastattelut 18.8.2023, OSAO, Kempeleen-Limingan yksikkö, Niittyrannantie 5, 90440 Kempele. Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Jotta voit tulla valituksi työvoimakoulutukseen, tulee työnhakusi olla voimassa. Voit avata työnhakusi Oma asiointi -verkkopalvelussamme. Voit seurata verkkopalvelussa myös hakemuksesi käsittelyä kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä tai haastatteluun tai koulutukseen osallistumista voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan. Voit pyytää koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://tyomarkkinatori.fi/info/valtakunnalliset-neuvontapalvelut/henkiloasiakkaan-neuvontapalvelut/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Koulutuskuntayhtymä OSAO
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto