Ravitsemispalveluissa toimiminen -tutkinnon osa

Ravitsemispalveluissa toimiminen -tutkinnon osa

• Koulutus alkaa: 5.9.2023

Ravitsemispalveluissa toimiminen tutkinnon osa soveltuu henkilölle, joka on kiinnostunut ravintola ja catering-alasta ja asiakaspalvelusta. Koulutus soveltuu henkilölle, joka miettii alan vaihtoa tai haluaa täydentää aikaisempaa tutkintoa sekä työllistyä lyhyellä koulutuksella.

Kohderyhmänä ovat TE-toimiston ja työllisyyden kuntakokeilun asiakkaat, joilla on soveltuvuus keittiötyöskentelyyn ja asiakaspalveluun, ja joilla on valmiudet verkko-opiskelutehtävien opiskeluun. Jos hakijan äidinkieli on muu kuin opetuskieli, hänet kutsutaan tarvittaessa kielitaidon arviointiin. Kielitestin ajankohta sovitaan tarvittaessa.

Koulutuksessa suoritetaan Ravitsemispalveluissa toiminen tutkinnon osa, 20 osp (osaamispistettä), tutkinnon osa Ravintola- ja catering-alan perustutkinnosta. Tutkinnon osa voidaan lukea osaksi perustutkinnon ammatillisia opintoja. Tutustuthan tutkinnon osan esittelyyn: https://www.youtube.com/watch?v=VmyjW6fR62E

Koulutuksen toteutus:
Jokaiselle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jossa tunnistetaan ja tunnustetaan aiempi osaaminen, mikä määrittää opiskeluajan. Koulutusaika 4.9. – 20.12.2023. Koulutuksen loma-ajat: 11.9-17.9.2023, 23.10-29.10.2023 ja 6.12.2023

Koulutuksessa on lähiopetusta OSAO Kempeleen-Limingan yksikössä 0-20 h opiskelijan osaamisen tarpeiden mukaan. Pääasiassa koulutus toteutetaan työpaikalla tapahtuvana oppimisena koulutussopimuksella. Työpaikka etsitään yhdessä opiskelijan kanssa. Tutkinnon osa opiskellaan työpaikalla, oppilaitoksessa ja verkko-opintoina. Opiskelija voi halutessaan tehdä verkko-opinnot myös oppilaitoksen tiloissa.

Koulutuksen sisältö koostuu seuraavista osa-alueista:
· tuotteiden valmistaminen myyntiin
· asiakaspalvelu
· tuotteiden myyminen ja rekisteröinti
· asiakas- ja työtilojen siisteydestä sekä viihtyisyydestä huolehtimien
· hygienia ruoanvalmistuksessa
· toimiminen työyhteisön jäsenenä
eperusteet: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/4221360/tutkinnonosat/4221593

Osaaminen osoitetaan työtehtäviä tehden työpaikalla ja arvioidaan asteikolla K5-T1.
Koulutuksen aikana suoritetaan hygieniapassi. Ruokavirasto perii hygieniapassista voimassa olevan maksuasetuksen mukaisen hinnan, joka on tällä hetkellä (1.11.2020) 6,00 €/hygieniapassi. Koulutuksen aikana on mahdollista suorittaa anniskelupassi.

LISÄTIEDOT
Anne Vimpari p. 050 5727 503, anne.vimpari@osao.fi
Annen esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=TVYIzLx5q90

KOULUTUKSEEN HAKEUTUMINEN
Hae koulutukseen Oma asiointi verkkopalvelussamme täytettävällä sähköisellä lomakkeella tai jätä paperihakemus työ ja elinkeinotoimistoon. Sähköiseen lomakkeeseen pääset tämän ilmoituksen välilehdiltä klikkaamalla ”Hae tähän koulutukseen”. Palveluun kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla. Mikäli täytät sähköisen hakemuksen ilman kirjautumista, Sinun tulee vahvistaa hakemuksesi TE-toimistossa ennen hakuajan päättymistä. Paperihakemuksen löydät osoitteesta www.suomi.fi hakusanalla TEM601.

Täytäthän hakemuksesi huolellisesti, erityisesti kohdan ”Tarkemmat perustelut”, sillä haastatteluun/koulutukseen kutsuttavat valitaan hakemuksen perusteella. Voit seurata hakemuksesi käsittelyä Oma asiointi -verkkopalvelusta kohdasta Työvoimakoulutus > Hakemusteni tilanne. Haastattelu koulutukseen on 9.6.2023. OSAO Kempeleen-Limingan yksikkö, Niittyrannantie 5, 90440 Kempele Koulutusvalinnasta ilmoitetaan aina henkilökohtaisesti. Kouluttaja kutsuu koulutukseen.

Huomaathan, että koulutushakemus on sitova eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Päteviä syitä ovat esimerkiksi työllistyminen tai muun koulutuspaikan saaminen. Työnhakusi tulee olla voimassa hakiessasi koulutukseen.

Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista etuuksista saat valtakunnallisesta TE-puhelinpalvelun Koulutusneuvonnasta, p. 0295 020 702. Koulutusneuvonnan palvelukanavista lisätietoja tämän linkin takaa https://www.te-palvelut.fi/te/fi/nain_asioit_kanssamme/te_palvelut/puhelinpalvelut/puhelin_koulutusneuvonta/index.html

Voit sopia koulutukseen hakeutumisen kirjaamisesta työllistymissuunnitelmaasi Omassa asioinnissa. Koulutuksesta tulee olla sovittuna työllistymissuunnitelmassasi, jotta sinulla olisi oikeus mahdolliseen työttömyysetuuden korotusosaan.

• Tarjoaja: Koulutuskuntayhtymä OSAO
  • TE-toimisto: Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto