Putkiasentaja, osatutkinto

Putkiasentaja, osatutkinto

Koulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille riittävät tiedot ja taidot putkialan erilaisiin asennus-, korjaus- tai kunnossapitotehtäviin. Koulutukseen osallistuvilla opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa koulutuksen aikana henkilökohtaisen tavoitteen mukaisesti Talotekniikan perustutkinnon (putkiasentaja) tutkinnon osia näyttötutkintona. Opiskelija saa riittävät tiedot ja taidot putkialan työtehtäviin sekä valmiudet jatkuvaan ammattitaidon kehittämiseen työelämän tarpeiden mukaan. Koulutuksen jälkeen opiskelija voi työllistyä tai jatkaa koulutusta koko tutkintoon joko oppisopimuksella tai omaehtoisena koulutuksena.

Koulutus sisältää pakollisen työssäoppimisjakson. Opiskelijan tulee itse hakea työssäoppimispaikka.

KOHDERYHMÄ

Koulutus on suunnattu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille hakijoille.

KOULUTUKSEEN HAKEMINEN

Hae koulutukseen täyttämällä sähköinen hakemus internet-osoitteessa https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/ (> sanahakuna toimii koulutuksen numero 713542 tai koulutuksen nimi ->Näytä ilmoitukset sivun alareunassa -> klikkaa koulutusta johon olet hakemassa -> valitse Tiedot-välilehti (sivun yläreunassa) -> Hae tähän koulutukseen). Vaihtoehtoisesti voit jättää paperihakemuksen työ ja elinkeinotoimistoon tai kuntakokeiluun. Paperihakemus tulee vahvistaa TE-toimistossa tai kuntakokeilussa koulutuksen hakuaikana.

TOTEUTUS

Opiskelijat valitaan koulutukseen, hakemuksen ja valintahaastattelun perusteella.

Ammatilliseen koulutukseen valituille osallistujille laaditaan henkilökohtainen suunnitelma koulutuksen suorittamiseksi.

Koulutus sisältää lähiopetusta, ohjattua itseopiskelua sekä työelämässä tapahtuvaa oppimista.

VALINTAEDELLYTYKSET

Hakijalta edellytetään

1) riittävän hyvää suullista ja kirjallista suomen kielen taitoa (opiskelijan on kyettävä mm. ymmärtämään teknistä sanastoa).
2) vahvaa motivaatiota ja kiinnostusta putkiasentajan tehtävään
3) kykyä työskennellä itsenäisesti ja ongelmanratkaisutaitoja
4) soveltuvuutta putkiasentajan tehtävään
5) putkiasentajan työssä tarvittavaa fyysistä kuntoa ja terveyttä – työtä tehdään vaihtelevissa asennoissa ja paikoissa.

Alan työtehtävien luonne edellyttää, että työntekijällä on voimassa oleva B-ajokortti.

KOULUTUSVALINNAT

Koulutusvalinnat tehdään koulutushakemusten ja valintahaastatteluiden perusteella.

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensi sijassa työttömille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille, joiden työnhaku on voimassa. Osa hakijoista kutsutaan koulutushakemusten perusteella valintahaastatteluun: on erittäin tärkeää, että perustelet hakemuksesi huolellisesti.

Haku koulutukseen päättyy 17.8.2023.

Koulutuksen esivalinnat tehdään 18.8.2023 ja valintahaastattelut pidetään 29.8.2023 osoitteessa KEUDA, Sarviniitynkatu 9, 04200 KERAVA.

Huomioithan, että koulutushakemus on sitova, eikä sitä voi perua ilman pätevää syytä. Jättämällä koulutushakemuksen sitoudut osallistumaan koulutuksen valintatilaisuuteen ja aloittamaan koulutuksen, mikäli tulet siihen valituksi. Mikäli perut hakemuksen, et osallistu koulutuksen valintatilaisuuteen, tai et aloita koulutusta, TE-toimisto/kuntakokeilu selvittää oikeutesi työttömyysetuuteen (TTL 2 a luku 9 § 7 a-7 b sekä 2 a luku 10 §).

KOULUTUKSEN AJANKOHTA:

· Ajankohta 5.9.2023 – 24.5.2024
· Haku päättyy 17.8.2023
· Loma-ajankohta 22.12.2023 – 5.1.2024

KOULUTUKSEN SISÄLTÖ:

· Lämmitysjärjestelmien asennus
· Putkistojen hitsaus
· Käyttövesi- ja viemärijärjestelmien asennus
· Työpaikalla järjestettävä työssäoppiminen alan yrityksissä (näytöt tehdään aina työssäoppimispaikoilla, rakennustyömaalla)

Opiskelijan tulee itse etsiä itselleen työssäoppimispaikka koulutuksen aikana. Työssäoppimispaikalla noudatetaan työpaikan työaikoja.

Tutkinnon perusteisiin voit tutustua osoitteessa: www.oph.fi.

Koulutuksen aikana suoritettaviin talotekniikan tutkinnon osiin sisällytetään työturvallisuus- ja tulityökorttikoulutukset.

HINTA

Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta. Tietoa koulutukseen hakeutumisesta ja koulutuksen aikaisista taloudellisista etuuksista saa valtakunnallisen puhelinpalvelun koulutusneuvonnasta ma-pe klo 9-16.00.
numerosta 0295 020 702 .
Lisätietoja: