KaRaPu, kahvila-, ravintola-, suurtalous- tai puhtauspalvelualan koulutus

KaRaPu, kahvila-, ravintola-, suurtalous- tai puhtauspalvelualan koulutus

Maahanmuuttajille suunnattu kahvila-, ravintola- tai puhtausalan osatutkintokoulutus

Koulutuksen tavoitteena on löytää maahanmuuttajille kevennetty väylä suomalaiseen työelämään. Koulutuksessa keskeistä on ammatillisen osaamisen lisäksi suomen kielen taitojen kartuttaminen erityisesti ravintola-, kahvila- ja/tai puhtausalan tarpeisiin. Opetuskieli on suomi.

TE-live tallenne: https://te-live.fi/lahetykset/XyWchXstE. Huomaa että tallenteessa on vanhat haku- ja koulutusajat.

Työvoimakoulutus on tarkoitettu työttömille ja työttömyysuhan alaisille, ensisijaisesti 20 vuotta täyttäneille TE-toimiston asiakkaille, joiden työnhaku on voimassa.

Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa tutkinnonosia häntä eniten kiinnostavista ja hänen työllistymistään edistävistä alan tutkinnosta.

Keskeiset sisältöalueet:
· opiskelutaitojen kehittäminen ja suomen kielen oppiminen
· kahvila-, ravintola-, suurkeittiö-, puhtausalan ammattisanastoa
· perustaidot kahvila-, ravintola-, suurkeittiöalan tai puhtausalan päivittäistyöhön.
· suomen kielen suullinen ja kirjallinen viestintä
· hygieniaosaaminen (valinnainen tutkinnon mukaan)
· alkoholilainsäädäntö (valinnainen tutkinnon mukaan)
· hätäensiapu (valinnainen tutkinnon mukaan)
· tietotekniikan perustaidot
· asiakaspalvelu
· yleinen työelämätietous
· suomalaisen työelämän pelisäännöt

Maahanmuuttajien suomen kielen puutteellisen osaamisen vuoksi arvioitu koulutuksen kesto on noin 1-1,5 vuotta henkilökohtaisen suunnitelman mukaan. Koulutus sisältää suomen kielen vahvistamista ammattikielen hallinnassa. Teoriaopintojen lisäksi koulutukseen kuuluu monipuolinen työssäoppiminen oppilaitoksen omissa oppimisympäristöissä ja mahdollisesti alan työpaikoilla niin ammattikeittiöissä kuin puhtausalalla.

Koulutuksen toteutumissuunnitelma määräytyy henkilökohtaistamisen mukaan.
Kaikille yhteiset osiot; kuten orientaatio, työhakuvalmennus, alalla tarvittavat passikoulutukset jne. rakentavat pohjaa koulutukselle, minkä jälkeen edetään opiskelijan omien valintojen mukaan joko kahvila-, ravintola-, suurkeittiö-, tai puhtausalalle.

Koulutuksessa pyritään siihen, että opintojen jälkeen opiskelijalla on valmiudet siirtyä tutkintokoulutukseen tai hän työllistyy suoraan työelämään.

Huolehdi että haku/valinta koulutuksesta on mainittu työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa, jotta voit saada työttömyysetuuden korotettuna. Korotusosan maksamisesta päättää työttömyysetuuden maksaja eli työttömyyskassa tai Kela.

Täytä hakemus huolellisesti ja perustele hakemuksesi omin sanoin.

Voit seurata hakemuksesi tilannetta reaaliaikaisesti www.tyomarkkinatori.fi -> Oma asiointi – kaikki asiointi – työvoimakoulutus. Oma asioinnista voit tarkistaa haastatteluajan ja paikan sekä valinnan tuloksen haastattelun jälkeisenä päivänä. Valintatieto näkyy Oma asiointi -palvelussa ja se lähetetään myös postitse.

Tiedustelut:
Koulutuksen sisältö:
Sataedu
Maija Poutanen
maija.poutanen@sataedu.fi

Johanna Kienokoski-Saarela
johanna.kienokoski-saarela@sataedu.fi

Koulutukseen haku:
TE-palvelut Satakunta
Päivi Koskinen
paivi.koskinen@te-toimisto.fi

Lisätietoa: