Kone-ja tuotantotekniikan perustutkinto, tutkinnon osat

Kone-ja tuotantotekniikan perustutkinto, tutkinnon osat

TAVOITE:
Koulutuksen tavoitteena on suorittaa kone- ja tuotantotekniikan osatutkinto, valmistustyötehtävissä toimiminen, tai asennus ja automaatio- tutkinnonosa ja sitä kautta edistää hakijoiden työllistymistä alalle tai jatko-opintoihin, seuraavan tutkinnonosan suorittaminen.

KOHDERYHMÄ:
Koulutuksen kohderyhmään kuuluvat työttömät työnhakijat, joilla on koulutustarve sekä kiinnostus kone- ja tuotantotekniikan alaan.

Kielitaitotaso tutkintoon tähtävässä koulutuksessa vaaditaan vähintään A.2.2 ( suullinen ja kirjallinen kielitaito)

Kone- ja tuotantotekniikan koulutus antaa perusvalmiudet työskentelyyn teollisuusalojen yrityksissä monipuolisissa kokoonpano-, valmistus-, korjaus- sekä huolto- ja kunnossapitotehtävissä. Kone- ja tuotantotekniikan ammattilainen tarvitsee myös asiakaspalvelu- ja yhteistyötaitoja sekä suunnittelu-, järjestely- ja vastuunottokykyä.

OPISKELUSTA:
Opiskelu tapahtuu pääsääntöisesti K-P ammattiopiston Talonpojankadun metallihallissa. Opiskeluun sisältyy myös etäopiskelua sekä työpaikalla tapahtuvaa oppimista.

Koulutus alkaa 14.8.2023 ja päättyy jouluun mennessä.

Koulutuksen alussa elokuussa kaikille opiskelijoille tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jonka mukaan määräytyy koulutuksen kesto joulutaukoon asti.

Osatutkintokoulutuksessa osaaminen hankitaan tutkinnon osa/ osat kerrallaan, mahdollisuus työllistyä välissä alan työhön.

TUTKINTO:
Kone- ja tuotantotekniikan perustutkinto koostuu ammatillisista tutkinnon osista (145 osp) ja yhteisistä tutkinnon osista (35 osp).

Koneistaja
Koneistajan opinnot koostuvat ammatillisista tutkinnon osista (asennus- ja automaatiotyöt, valmistustyöt ja koneistus) sekä valinnaisista osaamista syventävistä ammatillisista tutkinnon osista ja yhteisistä tutkinnon osista.

Levyseppähitsaaja
Levyseppähitsaajan opinnot koostuvat kone- ja tuotantotekniikan yhteisistä ammatillisista tutkinnon osista (asennus- ja automaatiotyöt, valmistustyöt ja hitsaus- ja levytyöt ) sekä valinnaisista ammatillisista tutkinnon osista ja yhteisistä tutkinnon osista.

Koneasentaja
Koneiasentajan opinnot koostuvat ammatillisista tutkinnon osista (asennus- ja automaatiotyöt, valmistustyöt ja koneasentaja) sekä valinnaisista osaamista syventävistä ammatillisista tutkinnon osista ja yhteisistä tutkinnon osista.

Tässä koulutuksessa opiskellaan pakollinen tutkinnon osa valmistustyötehtävissä toimiminen tai automaatio-ja asennustyöt- tutkinnonosa.

Koulutuksen käytyään

Opiskelija osaa
·käyttää valmistustöissä konepiirustuksia, käsityökaluja, konepajamittavälineitä ja eri materiaaleja
·tehdä hionta-, leikkaus- ja katkaisutyöt
·koneistaa yksinkertaisia kappaleita sorvaamalla, jyrsimällä ja poraamalla
·tehdä mekaanisia levyliitoksia, lankahitsata ja polttoleikata käsin
·NC-tekniikan perusteet ja käyttää yksinkertaisia NC-ohjelmia
·noudattaa työelämän toimintatapoja ja valmistustyötehtävien työturvallisuusvaatimuksia.

Tutkintorakenteeseen voit tutustua tarkemmin osoitteessa

HAKEMINEN:

Koulutukseen haetaan työ- ja elinkeinotoimiston kotisivuilta www.tyomarkkinatori.fi löytyvällä sähköisellä hakemuslomakkeella
verkkopankkitunnuksien avulla. Täytä hakemus huolellisesti perusteluineen (lomakkeessa kohta: Tarkemmat perustelut).
Koulutukseen haetaan Tiedot-välilehdeltä.

Hakuaika päättyy 2.8.

Koulutushaastattelut pidetään elokuussa 2023. ( Kesäkuussa hakemuksen jättäneet voidaan haastatella ennen koulun kesätaukoa)

Haastatteluun kutsutaan tekstiviestillä. Varmista, että hakemuksessasi on toimiva puhelinnumero.

Lopulliset valintatiedot lähetetään kirjeitse ja ne ovat nähtävillä myös sähköisissä palveluissa

LISÄTIETOJA koulutuksen sisällöstä:

KPEDU/ Kouluttaja Vesa Tarkka puh 044 725 0822 tai Juho Ojala puh 040 808 5019 tai
Hakijapalvelut@kpedu.fi, puh 040 808 5010.

LISÄTIETOJA:
Kun haluat neuvontaa opiskeluun liittyvistä asioista, opintojen rahoituksesta sekä tietoa eri ammateista ja niihin johtavista koulutuksista: koulutusneuvonta 0295 020 702 ma-pe klo 9.00-16.15
Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Keski-Pohjanmaan ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimisto