Maarakennuskoneenkuljettaja Kokkola

Maarakennuskoneenkuljettaja Kokkola

Tavoite
Koulutuksen ensisijainen tavoite on työllistyä maarakennuskoneenkuljettajan tehtäviin.
Koulutuksen jälkeen on tavoitteena selviytyä itsenäisesti alalla tehtävistä perustöistä käyttäen yleisimpiä maarakennuskoneita (kaivukone ja pyöräkuormaaja).

Kohderyhmä
Koulutus on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhan alaisille työnhakijoille, jotka haluavat työllistyä maarakennusalalle.

Pääsyvaatimukset
Voit hakeutua koulutukseen, jos sinulla on
-ikää vähintään 20 vuotta
-voimassa oleva B-luokan ajokortti
-maarakennuskoneenkuljettajan ammattiin riittävä terveys
-olet elämäntavoiltasi alalle soveltuva
-olet kyseisestä ammatista kiinnostunut

Aiempaa työkokemusta kone- ja kuljetusalalta ei vaadita, mutta se katsotaan eduksi.

Gradia koulutuspalvelut toteuttaa koulutuksen Kokkolassa ajalla 28.8.2023- 14.6.2024 ( loma-aika 25.12.-7.1 sekä 19.2.-3.3 )

Koulutus antaa perustaidot maarakennuskoneenkuljettajan ammattiin, maarakennuskoneiden käyttöön, huoltoon ja koneilla tehtäviin maarakennustöihin, sekä infra-alan työmenetelmiin.

Koulutuksen jälkeen on tavoitteena selviytyä itsenäisesti alalla tehtävistä perustöistä käyttäen yleisimpiä maarakennuskoneita (kaivuukone ja pyöräkuormaaja) sekä saada valmiudet suorittaa koneiden vaatimat huoltotyöt, sekä koneiden siirtoon liittyvät kuljettajalle kuuluvat tehtävät. Koulutus ei ole tutkintotavoitteista, eli sen aikana ei ole tavoitteena suorittaa tutkintoa tai sen osia. Tavoitteena on myös edistää jatkokoulutukseen sijoittumista.

Sisältö aihealueittain
-orientaatiojakso (alaan tutustuminen, osaamiskartoitus, yritysvierailut)
-turvallisuusmoduuli (tarvittavat korttikoulutukset): työturvakortti, tieturva 1, hätäensiapu, vesityökortti ja tulityö- /ratatyökortti

-konetekniikka ja huolto

-maarakennuskoneiden käyttö kaivukoneen ja pyöräkuormaajan käytön harjoittelu maa- ja kiviainekset ym. maarakentamisessa käytettävät materiaalit piirustusten lukeminen ja mittaustöiden perusteet, sekä oman työn suunnittelu koneiden 3d mittalaitteet, käytön perusasiat

-työssäoppiminen 40-80 pv ( HOKSin mukaan) 40 pv opiskelijoilla, jotka osallistuvat kuljetusalan ammattipätevyyskoulutukseen. 80 pv opiskelijoille, joilla on kuljetusalan ammattipätevyys ennestään.

-koulutukseen sisältyy myös mahdollisuus halutessaan suorittaa C-luokan ajokortti, sekä kuljetusalan perustason ammattipätevyys 140 h mikäli opiskelija on vähintään 21 vuoden ikäinen ja täyttää C-luokan ajokortin vaatimat terveysvaatimukset eikä häntä ole edellisen viiden vuoden aikana tuomittu menettämään ajokorttiaan.

Kustannukset opiskelijalle:

- Mahdolliset viranomaismaksut; ajokortin korotus sekä ammattipätevyyskortti.

Koulutukseen liittyvät terveydelliset vaatimukset:
- SORA-lainsäädäntö asettaa terveydentilaan liittyviä rajoituksia valittaville kuljettajaopiskelijoille. Sinulta edellytetään riittävää fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä, jotta selviydyt käytännön tehtävistä ja työssäoppimisen aiheuttamasta kuormituksesta.

Koulutuksen haastattelut pidetään maanantaina 21.8 TE-toimistolla , Kallentorilla Kokkolassa. Haastatteluun kutsutaan txt viestillä, joten varmista , että hakemuksessasi on toimiva puhelinnumero.

Lisätietoja antaa:

Koulutuspäällikkö Pasi Räty, puh. 040 341 6308, pasi.raty(at)gradia.fi TAI vastuukouluttaja Marko Viitala puh. 040 341 6381, marko.viitala@gradia.fi

Lisätietoja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista: Koulutusneuvonta, puh. 0295 020 702
Koulutusneuvontaa saa myös facebookissa www.facebook.com/koulutusneuvonta

• Tarjoaja: Gradia Koulutuspalvelut Oy
  • TE-toimisto: Pohjanmaan työ- ja elinkeinotoimisto
  • Lähiosoite: Terminaalikatu 6 ( Postin terminaali)
  • Paikkakunta: Kokkola, Keski-Pohjanmaa
  • Kesto: n 10 kk