Hoiva-avustajakoulutus (lähihoitajan kaksi tutkinnon osaa)

Hoiva-avustajakoulutus (lähihoitajan kaksi tutkinnon osaa)

HAKUAIKAA JATKETTU! KIINNOSTAAKO SINUA IHMISLÄHEINEN TYÖ?
Hoiva-avutajakoulutus sisältävää kaksi tutkinnon osaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta: Kasvun ja osallisuuden edistäminen ja Ikääntyvien osallisuuden edistäminen.

KENELLE
Hoiva-avustajana avustat asiakkaita päivittäisissä toiminnoissa kuten syömisessä, pukeutumisessa, liikkumisessa sekä asiointipalveluissa mm. kauppa- ja pankkiasioissa. Työssä tarvitaan vastuullisuutta, luottamuksellisuutta, oma-aloitteisuutta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja. Hoiva-avustajana et osallistu lääkehoitoon etkä ole yksin työvuorossa. Työ on vuorotyötä ja tietotekniikan käyttötaidoista on hyötyä.
Hoiva-avustajana voit työskennellä sosiaali- ja terveysalan avustavissa tehtävissä pääasiassa ikääntyneiden ja vammaisten palvelu- ja hoivakodeissa tai henkilökohtaisena avustajana.

AIKATAULU
  • Koulutuksen haku päättyy 2.8.2023
  • Koulutuksen kielikoepäivä vahvistuu myöhemmin (hakijoille, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai kielitaitoa ei ole muuten voitu todentaa)
  • Koulutuksen valintatesti/haastattelut 17.8.2023
  • Koulutusaika 4.9.2023 – 16.6.2024. HUOM. Koulutus on jaksotettu. Koulutuksen lomajaksot ovat: 23.10.2023 – 29.10.2023, 18.12.2023 -31.12.2023 ja 26.2.2024 -3.4.2024.

KOULUTUSSISÄLLÖT
Opinnot sisältävät kaksi tutkinnon osaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta:

· Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
- opiskellaan mm. ihmisen kehitystä ja elämänkaarta, säädöksiä ja palvelujärjestelmää, asiakkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta huolehtimista, aseptiikkaa, päivittäisten toimintojen tukemista, vuorovaikutusta, oman työn suunnittelua ja harjoitellaan asioita myös käytännössä koulun opetustiloissa.

· Ikääntyvien osallisuuden edistäminen, 35 osp
- opiskellaan normaaliin ikääntymiseen liittyviä asioita, ikääntymismuutoksia ja osallisuuden tapoja ja miten osallisuutta pystytään edistämään monipuolisesti ja luovasti. Lisäksi ravitsemusta, toimintakyvyn tukemista, ergonomiaa, asiakkaan ohjausta, saattohoidon periaatteita ja työyhteisötaitoja.

OPISKELUTAVAT
Opiskelutavat ovat monipuolisia sisältäen lähiopetusta, verkko-opetusta, käytännön harjoittelua koulun opetustiloissa sekä työssäoppimista. Osaamisen osoittaminen suoritetaan näytöillä työelämässä.

SISÄLTÖ
  • Kasvun ja osallisuuden edistäminen teoriajakso
  • Työelämässä järjestettävä koulutusjakso
  • Ikääntyvien osallisuuden edistäminen teoriajakso
  • Työelämässä järjestettävät koulutusjakso

MUUTA
Työn luonteeseen liittyvän vuorovaikutuksellisuuden vuoksi kielitasovaatimus on kielikokeessa B1.1, jos äidinkielesi on muu kuin suomi.
Opiskelijavalinnassa otetaan huomioon sora-lainsäädäntö.

LISÄTIETOJA KOULUTUKSESTA
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto, tiimipäällikkö Heli Hippala, heli.hippala@ekami.fi, puh. 040 629 9734.

Hakijat valitaan koulutukseen hakemusten, haastattelun (+kielitaitokokeen) perusteella, joten täytä hakemus huolellisesti. Kirjaa Omat perustelut -kohtaan, miksi haet koulutukseen ja miten koulutus auttaa sinua eteenpäin työuralla.

Koulutushakemuksesi tilannetta voit seurata myös verkkosivuilla Oma asiointi palvelussamme kohdassa koulutushakemusten tilanne. Valintapäätöksestä ilmoitetaan koulutukseen hakeneille kirjeellä.

Huolehdi siitä, että koulutuksen alkaessa työnhakusi on voimassa TE-toimistossa. Tietoja työvoimakoulutuksista ja koulutuksen aikana maksettavista taloudellisista etuuksista
Koulutusneuvonta 0295 020 702 (ma-pe 9-16.15)

• Tarjoaja: Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto ⧉
  • TE-toimisto: Kaakkois-Suomen TE-toimisto